Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De kansen van crossmediaal communiceren

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De kansen van crossmediaal communiceren

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De opkomst van de boekdrukkunst had veel voeten in aarde. Jaren later heeft ook de opkomst van internet voor veel ophef gezorgd. Communiceerden we vroeger vooral via drukwerk, tegenwoordig communiceren we ook via social media, websites of andere online middelen. Doembeeld voor drukkerijen of biedt het juist kansen?

Wat er ook aan middelen verandert, de kernvraag blijft: hoe breng ik mijn boodschap over? Hoe denkt de ontvanger, wat heeft hij of zij nodig? Waar we vroeger veel op papier lazen, gebeurt dat nu steeds meer van smartphone of tablet. Het is een tendens dat er steeds minder wordt geprint of gedrukt. Op zich is dat jammer, maar het biedt ook kansen. Het scherpt het denken om steeds innovatief te zijn hoe je een boodschap kunt overbrengen. Want die boodschap moet iedere keer treffend zijn.

Kansen
Een van die kansen is crossmediaal denken. Essentie is dat je je boodschap zo verpakt, dat iedereen de juiste informatie krijgt. Een voorbeeld: bij een artikel in een relatiemagazine kun je vaak maar één of twee foto’s kwijt, terwijl je liever nog meer beelden laat zien. Op je website kun je wel die foto’s kwijt. Bij het artikel verwijs je naar de website en zo krijg je weer meer bezoekers op je website. Vervolgens bied je de mogelijkheid deze foto’s weer te delen via social media. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor foto’s, maar bijvoorbeeld ook voor artikelen die al eerder over een onderwerp verschenen. De strekking is duidelijk: ieder middel heeft kansen om de boodschap over te brengen.

Trend
En er is een ander voordeel: wie weer een goede boodschap op papier verkondigt, krijgt weer aandacht. Immers, het valt op wanneer je weer het vertrouwde, ritselende papier ontvangt. Dat vraagt om gelezen te worden. Wanneer dat wordt ingezet met andere middelen, gaat het aloude credo weer leven: ‘het geheel is meer dan de som der delen’. Of in normaal Hollands: één en één is drie.


Arjan Verloop
is eigenaar van drukkerij Verloop in Alblasserdam. Verloop is al sinds de oprichting van de RMU de vaste leverancier van drukwerk. Arjan is gehuwd, heeft vier kinderen, is 41 jaar en woont in Alblasserdam.

Wat vindt u van de RMU?
Het mooie van de RMU vind ik dat het één partij is, waarin zowel de werknemers als de werkgevers zijn gebundeld. Daardoor kun je gezamenlijk iets bereiken.

Waar zou de RMU zich in kunnen verbeteren?
Investeer in de toekomst, in nieuwe aanwas. Er liggen kansen om jongeren te interesseren voor het werk van de RMU. En daarnaast om duidelijk zichtbaar te maken dat de RMU ook veel te bieden heeft voor mensen die geen werk hebben.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2013

RMU.NU | 52 Pagina's

De kansen van crossmediaal communiceren

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2013

RMU.NU | 52 Pagina's