Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet alles wat rust geeft is goed

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet alles wat rust geeft is goed

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De kritiekloze houding van veel christentherapeuten ten opzichte van mindfulness verbaast Lieverse. “Ik ben er heel huiverig voor.”

In de medische wereld wordt mindfulness regelmatig ingezet. Bij de psychotherapeutische behandeling van patiënten met chronische pijn bijvoorbeeld. Paul Lieverse, voorzitter van Christian Medical Fellowship Nederland en anesthesioloog, ziet er echter geen heil in.

Happy
“Mijn huiver heeft ook te maken met mijn achtergrond. Voordat ik als student christen werd, heb ik me veel bezig gehouden met meditatie, yoga en dergelijke. Ik merkte dat ik erdoor werd beïnvloed. Toen ik hoorde dat een goede bekende zelfmoord had gepleegd, dacht ik: “Be happy!” Een christen-therapeut die mindfulness gebruikt zal zo’n reactie natuurlijk ook te ver vinden gaan, maar die manier van omgaan met pijn en moeite is wel wat je aangeleerd krijgt.”

Lieverse stelt dat mindfulness niet los te zien is van de boeddhistische principes waar het op gebaseerd is. “De kern van het boeddhisme is niet het aanbidden van een god of een duivel, maar wel het leren omgaan met pijn en verdriet door jezelf onaantastbaar te maken voor het lijden. Je moet pijn en verdriet accepteren zonder er een oordeel over te vellen. Dat is niet in overeenstemming met wat de Bijbel leert over het lijden, bijvoorbeeld in de psalmen, maar ook als het gaat over het lijden van Christus. We moeten pijn en verdriet wel degelijk serieus nemen.”

Geen spelletje
Mindfulness is tegenwoordig hip. Het kan zomaar zijn dat je tijdens een cursus plotseling wordt geconfronteerd met een ‘avondje mindfulness’. “Ik zou echt weg gaan”, zegt Lieverse. Ook al is zo’n cursusavond misschien geen professionele therapie, het hoeft volgens hem niet onschuldig te zijn. “Je kunt voor de grap geesten oproepen en erbij zeggen dat het heus niet echt is. Maar zoiets is geen onschuldig spelletje. We hebben te maken met een duivel die rondgaat als een briesende leeuw.”
Wie de Bijbel leest, kan er niet omheen dat er een geestelijke wereld is. Lieverse: “Ik ben er heus niet voor om overal een boze geest in te zien, maar in het andere extreem wil ik ook niet vervallen. Met die geestelijke wereld hebben we niet alleen te maken in de kerk of tijdens een Bijbelkring, maar ook in het ziekenhuis of in de behandelkamer.”

Levenswijze
Mindfulness combineren met Bijbelgedeelten en christelijke meditatie noemt de arts “een ingewikkelde vermenging”. “Vorig jaar heeft het Lindeboom Instituut een onderzoek gepubliceerd over mindfulness waarvoor ook therapeuten werden bevraagd. Opvallend was dat christen-therapeuten die mindfulness gebruiken het puur als een techniek zagen. Seculiere therapeuten noemden het echter allemaal een levenswijze.”
Volgens Lieverse is het niet mogelijk om mindfulness puur als techniek te zien die toevallig een oosters tintje heeft. “Wat je aanleert, is de heilsweg van het boeddhisme, een heilsweg die geen heilsweg is. Het kan mensen misschien rust geven, maar niet alles wat rust geeft is goed. De Bijbel leert ons dat we voor rust bij Jezus moeten zijn: “Neem Mijn juk op u, en leer van Mij dat Ik zachtmoedig ben en nederig van hart, en u zult rust vinden voor uw ziel.” In die volgorde.”


Speciaal voor de RMU heeft Ds.A.Huijgen een aantal inhoudelijke en Bijbelse noties over mindfulness op een rij gezet.
Deze zijn te vinden op onze website: www.rmu.nu/mindfulness

Zijn slotconclusie: “Niet alle christenen kunnen het gebruik van mindfulnesstechnieken voor hun geweten verantwoorden. Degenen die dat wel kunnen, zullen steeds in het oog willen houden dat een christen leeft van de hoop.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2014

RMU.NU | 52 Pagina's

Niet alles wat rust geeft is goed

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 februari 2014

RMU.NU | 52 Pagina's