Complementaire zorg
Je zult zo benauwd zijn dat het je alleen nog via de hulpademhalingsspieren lukt wat lucht te verzamelen. “Neus in, mond uit… Ja, u doet het prima! Probeer te ontspannen. We zijn bij u…”
Het doel van ons als zorg- en hulpverleners is bij te dragen aan het welbevinden van de patiënt. Maar waar gaat dat over? Welbevinden staat voor gezondheid op lichamelijk, geestelijk en sociaal vlak. Vanuit christelijk perspectief kent dit een diepere dimensie als we belijden dat God de mens als Zijn schepsel goed en naar Zijn evenbeeld heeft geschapen.
Bij complementaire zorg ligt de nadruk op ondersteuning en verbetering van kwaliteit van leven, van welbevinden, als aanvulling op de reguliere zorgverlening. Veel vormen van complementaire zorg komen voort uit oude culturele tradities. Bijvoorbeeld het gebruik van kruidenmiddelen. In de oude westerse geneeskunde waren geen wetenschappelijke bewijzen voor geneeskundige vormen. Een holistische visie zien we bij veel traditiegebonden zorg terugkomen. De mens wordt als een geheel van lichaam, geest en ziel gezien en is verbonden met zijn fysieke en sociale omgeving.
Complementaire zorg levert u naast de reguliere zorgverlening en is uitsluitend bedoeld om de kwaliteit van leven te verbeteren. Binnen de palliatieve zorg kunnen complementaire zorgvormen worden ingezet om lijden te verlichten en de kwaliteit van leven zoveel mogelijk te verhogen. Wellicht kent u alternatieve benaderingen zoals mindfullness of acupunctuur. Het bieden van alternatieve behandelingen komt vaak in plaats van reguliere behandeling en kent andere visies op het ontstaan van een bepaalde aandoening dan de wetenschap. Acupuncturisten geven aan dat acupunctuur vitaliserend, ontspannend en ondersteunend werkt, maar dat het voornamelijk uitgaat van het zelfvermogend herstellingsaspect. De onderliggende Chinese filosofie is niet los te maken van de oude Chinese religie, het Taoïsme. Daarin was voor een God als Schepper geen plaats. Is dat passend bij de christelijke identiteit…?
De christen-psychiater Samuel Pfeifer noemt vier criteria als het gaat om andere geneeswijzen:
1. werkt de geneeswijze alléén maar samen met een bepaalde filosofie of kan ze er ook los van gezien worden
2. verzwakt de geneeswijze mijn geloof? Dan moet ik ervan afblijven
3. werkt de geneeswijze met kosmische energieën? Dan zijn de grenzen snel overschreden
4. kan de geneeswijze ook verklaard worden met modellen die niet in strijd zijn met de Bijbel?
Er is veel over gediscussieerd en geschreven en te vinden als ‘christendom en wetenschap’ of ‘afwijzen acupunctuur op grond van christelijke levensprincipes’. Het is een thematiek die verdere uitlegt vraagt.
Het gaat er niet om of complementaire zorg per definitie goed of fout is. Maar we moeten kritisch blijven kijken naar de aangeboden of opgezochte vorm van behandeling. Laten we doorgeven in zorg- en hulpverlening van wat God aan ons gaf. Niet al ons ontzag verliezen in wijsheid en wetenschap. Bid en zorg in afhankelijkheid van God voor jezelf, voor elkaar en voor de ander. Het leven in ons… zo nauw verweven, zo rijk gegeven… kunt u het teruggeven?
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2017
RMU.NU | 52 Pagina's