Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelgetrouw zakendoen  wordt steeds moeilijker

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelgetrouw zakendoen wordt steeds moeilijker

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

"Toen mijn schoonvader met het oprichten van een filiaal in Ermelo begon, zei hij tegen mij als beginnend filiaalchef: 'Wim, je moet twee dingen doen: je leveranciers betalen en je klanten eerlijk behandelen, dan komt de rest vanzelf! Aan deze wijze raadgeving houd ik me nog steeds", aldus de heer W. Remijn van Broekhuis Holding, die begon als onderwijzer op de ds. Fraanjeschool in Barneveld en ook zes jaar personeelsofficier bij de Koninklijke Luchtmacht is geweest.

door drs. J. Mulder

Het bekende autobedrijf Broekhuis Holding bestaat binnenkort 60 jaar. Begonnen in Barneveld in een schuurtje Is het bedrijf uitgegroeid tot een holding, met daaronder acht zelfstandige bedrijven, met ieder een directeur, en ongeveer 140 mensen in dienst.

Christen zakenman

Verschillende ontwikkelingen in de samenleving maken het voor Bijbelgetrouwe zakenmensen steeds moeilijker om eerlijk zaken te doen. Dat komt in de autobranche ook voor.

"Ja, soms kom je echt voor moeilijke problemen te staan. Als ik zie dat de importeur over de dealers heen mensen benadert met een actie dat de koper van een nieuwe auto een gratis staatslot krijgt met de kans 1 miljoen te winnen, dan heb ik een probleem. Ik doe daar niet aan mee, sommigen van mijn collega's wel. Dat kan mij klanten kosten, zodat het zaak is een alternatief te bieden. Gelukkig verkeren wij inde omstandigheid dat we nee kunnen zeggen en dat wordt nog gerespecteerd.

Een ander voorbeeld: er komen steeds meer autoshows op zondag. Dat is zowel voor werkgevers als werknemers een gevaarlijke ontwikkeling. Voor beiden is de zondag in het geding, maar voor de werkgevers ook nog een extra financiële zorg.

Een christen die zaken doet, moet - zoals professor Velema in een RMU-werkgeversbijeenkomst terecht zei - staan voor zijn woord en handtekening. Dat kan soms geld kosten".

Werkgeversbijeenkornsten

De RMU belegt bijeenkomsten voorwerkgeversleden. Het blijkt dat er behoefte bestaat om met elkaar bepaalde onderwerpen te doordenken. Remijn: "Ik ervaar die bijeenkomsten als zeer positief. Het spreekt me gewoon aan. De volgende bijeenkomst hoop ik bij leven en welzijn zeker weer te bezoeken. Aan de ene kant wordt praktische informatie gegeven, zoals onlangs over de Algemene wet gelijke behandeling, maar ook een stukje bezinning voor de zakenman die zo gauw geneigd is in guldens te denken.

Ik weet niet of het voor iedereen geldt, maar misschien zou het beloningscircuit eens aan de orde kunnen komen. Wat is redelijk? Wat is eerlijk? Moeten we misschien meer samenwerken? Laten we met elkaar daar eens over brainstormen.

Ik denk ook wel eens, je zou een actie moeten ontwikkelen binnen de reformatorische kring en een bepaald percentage of bedrag daarvan bestemmen voor een goed doel. Zoiets kun je niet in je eentje, dat moet je met anderen samendoen. Misschien kan op die manier het reformatorisch volksdeel worden gestimuleerd om eens meer bij eigen mensen te kopen. Ik heb soms de indruk dat men voor een paar gulden minder bij een atheïst koopt, terwijl ondernemers in eigen kring niet eens de kans krijgen. Neem bijvoorbeeld het leasen van auto's. Hoeveel bedrijven zijn er in onze gezindte die bij grote maatschappijen leasen, vermoedelijk in de veronderstelling dat ze goedkoper uit zijn. Waarom niet bij ondernemers in de eigen gezindte? Als de bedrijven duurder uit zijn, moeten ze niet bij ons kopen of leasen, maar ze proberen het vaak niet eens, zodat we geen kans krijgen" aldus de heer Remijn.

Personeel

"Mijnheer Remijn, wanneer er zoveel mensen in dienst zijn, is de kans op vacatures groot. Het lijkt me moeilijk om aan personeel te komen"! Remijn: "Dat hangt ervan af op welk niveau er vacatures zijn. Voor administratie en verkoop zijn er geen problemen. Het aanbod overtreft de vraag. Maar vakbekwame monteurs zijn moeilijk te krijgen, vrachtwagenmonteurs nog veel moeilijker. We hebben de verplichting als DAF-dealer om 24uurs service te verlenen. Bovendien is vrachtwagen monteur een zwaar beroep, maar een monteur kan er van op aan dat hij werk houdt".

"In het algemeen gaan er te weinig jongelui naar scholen voor lager beroepsonderwijs. Helaas sturen de ouders de kinderen vaak liever naar een mavo dan naar een lts. Dat is jammer, want een Its-diploma geeft een betere positie op de arbeidsmarkt.

Het bedrijfsleven zal zelf meer initiatieven moeten ontwikkelingen, wil het in de komende jaren aan voldoende opgeleid personeel kunnen komen. Zo geven wij voorlichting op bijvoorbeeld de Udemansschool. We doen dat met de bedoeling jongeren te interesseren voor de autobranche door ze wat te laten ruiken aan het vak. We geven daar puur voorlichting. Dan blijkt na verloop van tijd dat ze eens komen kijken en terloops informeren of er misschien werk voor hen is.

Wij zijn al gauw bereid hen in dienst te nemen, zeker als ze erkennen dat ze niet zo veel weten. Het is net als met een rijbewijs: in de praktijk moetje het leren. Ze moeten wel bereid zijn zich verder te bekwamen. Wij stimuleren dat door alle opleidingen in het belang van het bedrijf te betalen.

Ik voel dan ook best wat voor het idee leren-werken, maar dan moeten jongelui niet alleen het boekje van de school volgen, maar echt in de praktijk meedraaien".

Scholingsbehoefte

Er verandert heel veel, ook in de bedrijven. Er lijkt veel vraag naar scholing van personeel. Remijn: "Die behoefte is groot. Jongeren die niet willen leren, komen niet verder dan de

gewone werkzaamheden, die uiteraard ool< moeten gebeuren. IVIaar de technische ontwikkeling vereist dat werknemers 'bijblijven'. Op het ogenblik inspecteren we de auto met een computer, die aangeeft wat er, aan de auto mankeert. Maar een werknemer moet daar wel mee kunnen omgaan.

Ook voor chefs is het noodzakelijk om bij te scholen, want als zij niet met moderne apparatuur overweg kunnen, gaan de jongens hen voorbij. Als monteur kun je niet meer zonder meer doorstromen zonder je verder bij te scholen. Die tijd is voorbij".

RMU

"Ziet u toekomst voor de RMU? " Remijn: "Ja zeker, maar dan moeten ze niet allemaal zo afwachtend zijn als ik. Ik stond van meetaf aan achter de doelstellingen van de RMU. Maar hoe gaat dat in de praktijk? Je neemt je voor het aanmeldingsformulier in te vullen, maar dan zijn er opeens weer andere zaken die de aandacht vragen en dan blijft het liggen. Dat is niet goed. Beter is op zo'n moment de pen te pakken en je aan te melden als lid van de RMU.

Voor wat betreft mijn branche zou ik wel eens willen kijken of er binnen de autobranche meer zou kunnen worden samengewerkt om de krachten wat te bundelen. Het lijkt me een goed idee werkgevers en werknemers uit de autobranche eens bij elkaar te brengen. Ik wil in ieder geval daar aan meewerken.

Ten slotte: ik hoop dat de RMU op een goede manier snel mag groeien. Wanneer ik zo'n bijeenkomst van werkgevers en zelfstandigen in 't Speulderbos te Garderen bijwoon, dan voel ik me daar thuis. Dan ervaar ik een vorm van onderlinge verbondenheid, die mij aanspreekt", aldus de heer Remijn van Broekhuis Holding.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1991

RMU Contact | 24 Pagina's

Bijbelgetrouw zakendoen  wordt steeds moeilijker

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 1991

RMU Contact | 24 Pagina's