Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Naastenliefde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Naastenliefde

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wie is mijn naaste? De naaste is iedereen die God op onze weg plaatst.Dat is de boodschap uit de gelijkenis van de Barmhartige Samaritaan.Vanuit Gods liefde voor ons kunnen we onze naaste ook liefhebben.

door ds.

Naastenliefde... Wie denkt er dan niet aan de gelijkenis van de barmhartige Samaritaan? Hier geeft de Heere Jezus een glasheldere illustratie bij het tweede grote gebod des Heeren: "gij zult uw naaste liefhebben als uzelf." Wanneer de Samaritaan op doorreis is, ziet hij een dodelijk verwond slachtoffer van een overval. Met innerlijke ontferming wordt hij bewogen. Hij staat stil, verzorgt de wonden, en brengt het slachtoffer op zijn eigen ezel naar een veilige plaats van herstel.

Onwerkelijk ideaal

Een onwerkelijk ideaal, merkt iemand op. Zeker als je bedenkt dat Joden en Samaritanen elkaar niet verdragen. Onmogelijk voor zondige mensen, denkt een ander. Inderdaad, wie er werkelijk oog voor gekregen heeft, ziet dat wij sinds Genesis 3 geneigd zijn God en onze naaste te haten. Maar het gebod blijft ondertussen wel staan! U hoort het uit Jezus' mond: "ga heen en doe gij desgelijks." Alles wat daarmee in tegenspraak is, klaagt ons aan als des doods schuldig. In het bijzonder wanneer het 'vrome' mensen betreft. Zoals die priester en die Leviet.

Wat is de Heere anders! De Heere Jezus is met ontferming bewogen over het verlorene. Hij was bereid alle consequenties te dragen voor de redding van Zijn Kerk. Dat kostte Hem de allerhoogste prijs: Zijn kostbare bloed. Christus' liefde is geen beredeneerde bewogenheid over vrienden. Hij wilde Zijn leven geven voor vijanden die Zijn dood beoogden.

Mijn naaste

Maar wie is mijn naaste? Ik kan toch niet de noden en problemen van alle mensen dragen? "Wie is mijn naaste? " Dat vroeg ook de wetgeleerde aan wie Christus de gelijkenis vertelde. Hij vroeg het om zichzelf te rechtvaardigen. Zijn wij daar ook A geen meesters in? Je kunt er tijden * over discussiëren wie je naaste wel of niet is. En zo jezelf verontschuldigen als je promotie maakt ten koste van een ander, wanneer je die zieke collega wel ziet, maar liever 'doorloopt'. De Heere Jezus geeft geen antwoord op de theoretische vraag wie onze naaste is. Dat is cruciaal in deze gelijkenis. Het gaat er niet om dat wij zullen bepalen wie we wel of niet als onze naaste zullen liefhebben. Jezus stelt een wedervraag: "wie dan van deze drie dunkt u de naaste geweest te zijn desgenen die onder de moordenaars gevallen was? " Voor wie bent ü een naaste die barmhartigheid betoont? Dat is de vraag waar het hier om gaat. Daarbij gaat het om M meer dan de nodige financiële steun voor noodhulp ver weg. Zoek het allereerst dicht bij huis en werk en kerk. De naaste die de Heere op uw weg plaatst.

Levenshouding

Het zit niet in het grote. Het gaat om onze levenshouding. De barmhartigheid van de Samaritaan betekent niet dat hij zijn werk ervoor opgeeft. Maar hij is wel bereid tijd voor de gewonde vrij te maken, zijn reis te onderbreken, zelfs de nodige financiële consequenties te dragen. Naastenliefde, in de praktijk. Een vrucht van de Heilige Geest. Zo wil de Heere dat Zijn kinderen zijn. Om Christus' wil.

Ds. J.B. ten Hove is nederlands hervormd predikant in Ooltgensplaat

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1999

RMU Contact | 24 Pagina's

Naastenliefde

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 december 1999

RMU Contact | 24 Pagina's