Bedrijven kiezen voor kwaliteit in Arbo-dienstverlening
Kwaliteit is een doorslaggevende factor bij de invulling van de Arbo-dienstverlening door bedrijven. Dat een Arbo-dienst maatwerk levert vinden werkgevers belangrijker dan wat de dienstverlening kost. Verder blijkt de markt van Arbo-dienstverlening zich langzaam uit te breiden: met name grote bedrijven en organisaties kopen steeds vaker aanvullende diensten buiten de Arbo-dienst om. Het gaat bijvoorbeeld om reïntegratiediensten, psychische hulp en voorlichting en training.
Een kleine tienduizend bedrijven en organisaties is geënquêteerd om te meten wat hun kennis, houding en gedrag is als het gaat om de veiligheid en gezondheid van werknemers. Iedere twee jaar zal het onderzoek worden herhaald. Het onderzoek laat zien dat vrijwel alle werkgevers zijn aangesloten bij een Arbodienst. Een op de tien werkgevers is het afgelopen jaar veranderd van Arbo-dienst. Ontevredenheid over de dienstverlening was daarvoor de belangrijkste reden. Slechts tien procent zegt vanwege de prijs te zijn overgestapt. De meeste bedrijven zijn overigens tevreden over de geboden producten en diensten. Tweederde van de bedrijven geeft aan dat zij gebruik blijven maken van de arbodienst, ook als dat niet langer verplicht is. Dit cijfer ligt bij kleine bedrijven (minder dan tien werknemers) lager, namelijk op de helft.
Vooral grotere bedrijven en organisaties hebben een Arbo-coördinator in dienst. Bij ten minste 40 procent van de respondenten is een speciale werknemer belast met de zorg voor arbeidsomstandigheden. Overigens mag deze functie volgens de nieuwe wet in kleine bedrijven (tot vijftien werknemers) belegd zijn bij de werkgever zelf. In de meeste gevallen hebben werkgevers de afgelopen twee jaar maatregelen genomen om de belangrijkste veiligheidsrisico’s (volgens de risicoinventarisatie) te verminderen. De meeste bedrijven hebben geïnvesteerd in technische voorzieningen zoals het aanpassen van machines en werkplekken.
Bijna een derde heeft het aantal persoonlijke hulpmiddelen uitgebreid (handschoenen, helm, veiligheidsbril, muismat). Grote organisaties doen meer aan voorlichting en training; kleine bedrijven investeren vaker in veiligheid.
Jan Visser
Tekst: Jan Visser, adviseur werkgevers en zelfstandigen
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2005
RMU Contact | 32 Pagina's