Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Veilig en gezond aan het werk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Veilig en gezond aan het werk

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Vraag & Antwoord

Welke verantwoordelijkheid heeft mijn werkgever ten aanzien van mijn veiligheid?

Uw werkgever is op grond van artikel 7:658 Burgerlijk Wetboek verplicht u te beschermen tegen gevaar. Dit betekent dat de werkgever verplicht is de arbeid en werkplek van de werknemer zodanig te organiseren dat de werknemer in de uitoefening van zijn werkzaamheden geen schade lijdt. De werkgever dient goed te onderzoeken of de bedrijfsmiddelen die hij in zijn onderneming laat gebruiken veilig zijn. Verder moet de werkgever de werknemer duidelijk instrueren en erop toezien dat de veiligheidsinstructies worden nageleefd.

Wat bepaalt de Arbeidsomstandigheden wet inzake veiligheid?

In de Arbeidsomstandighedenwet zijn onder andere de volgende verplichtingen opgenomen:

• voor zover mogelijk de arbeid zo danig organiseren dat er geen nadelige invloed uitgaat op de veilig heid en gezondheid van de werknemer

• voor zover mogelijk gevaren en risico’s bij de bron voorkomen of beperken

• kunnen risico’s niet bij de bron worden aangepakt, dan moeten collectieve beschermingsmaatregelen getroffen worden. Zijn collectieve middelen niet voldoende, dan dienen er persoonlijke beschermingsmiddelen aan de werknemer ter beschikking worden gesteld

• zoveel mogelijk vermijden van monotone en tempogebonden arbeid

• doeltreffende maatregelen nemen op het gebied bij eerste hulp bij ongevallen, brandbestrijding en evacuaties

• werkgever moet beleid voeren gericht op voorkomen en beperken van psychosociale arbeidsbelasting

Wat is de verantwoordelijkheid van de werknemer?

De werknemer is verplicht om instructies van de werkgever op te volgen en zorg te dragen voor zijn eigen veiligheid en gezondheid en die van andere betrokken personen. Daarnaast wordt van de werknemer verwacht dat hij verstandig handelt, verantwoordelijkheid neemt en niet opzettelijk gevaarlijke situaties veroorzaakt of bewust roekeloos handelt.

Kan ik zelf iets doen aan mijn werkplek en werkomstandigheden?

Uiteraard kunt u zelf met uw werkgever in gesprek gaan als u vindt dat uw werkplek en werkomstandigheden niet goed zijn voor uw gezondheid. Als uw werkgever hier niet over in gesprek wil gaan, kunt u informatie vragen bij de arbodienst. Het is van groot belang dat u tijdig uw klachten aangeeft bij uw werkgever.

Is een werkgever verplicht een bedrijfshulpverlener in zijn bedrijf aan te wijzen?

Ja, bedrijfshulpverlening (BHV) is verplicht. In artikel 3 van de Arbeidsomstandighedenwet wordt de werkgever verplicht een zo goed mogelijk Arbeidsomstandighedenbeleid te voeren ten aanzien van de veiligheid en gezondheid van zijn werknemers, verwoorden artikelen 5.1 en 5.2 van de Arbowet de verplichting tot het inventariseren en evalueren van gevaren die arbeid voor de veiligheid, de gezondheid en het welzijn van de werknemers met zich brengt.

Artikel 15 van de Arbowet en de artikelen 2.19, 2.21 en 2.22 van het Arbeidsomstandighedenbesluit verplichten de werkgever tot het beschikken over voldoende deskundige bedrijfshulpverleners en tot het waarborgen van deze deskundigheid door het volgen van herhalingscursussen en oefeningen. Naast de wettelijke verplichting is het aansprakelijkheidsrisico voor de werkgever ingeval van nalatigheid een minstens zo belangrijk argument om de BHV goed te regelen.

Kan de arbeidsinspectie ingeschakeld worden als mijn werkgever zich niet aan de regels houd?

Klachten en tips zijn belangrijke signalen voor de Arbeidsinspectie en voor werknemers is het belangrijk dat zij gehoor vinden voor hun klacht. Werknemers en (onder bepaalde voorwaarden) derden kunnen een klacht bij de arbeidsinspectie indienen als een bedrijf de wettelijke voorschriften onder andere op het gebied van de arbeidsbescherming niet naleeft en het niet mogelijk blijkt de problemen intern in redelijk overleg op te lossen. Elke serieuze klacht van een (direct) belanghebbende, die hierop betrekking heeft, wordt door de arbeidsinspectie onderzocht.

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 2008

RMU Contact | 32 Pagina's

Veilig en gezond aan het werk

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 juli 2008

RMU Contact | 32 Pagina's