Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrijwilligers in de zorg… van toegevoegde waarde!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrijwilligers in de zorg… van toegevoegde waarde!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dat vrijwilligers van toegevoegde waarde zijn blijkt wel uit de gesprekken met zorginstellingen. Zonder vrijwilligers kunnen zij veel activiteiten niet bieden en zorg verlenen aan cliënten. Lees mee hoe organisaties hun vrijwilligers inzetten en hen waarderen.

Verpleeghuis Salem en Zorg- woon- en dienstencentrum Bethanië zijn voorbeelden van zorginstellingen met veel vrijwilligers. Bij Bethanië werken zelfs meer vrijwilligers dan vaste werknemers. Met zoveel vrijwilligers is goede aansturing nodig. Daarom werken beide organisaties met coördinatoren vrijwilligers. Lenie de Jong bij Salem en Mirjam van de Velde bij Bethanië.

Aan hen de vraag wat zoal aan vrijwilligerswerk wordt gedaan. Mirjam: “Reken maar uit dat met 300 uur per week vrijwilligerswerk veel gedaan wordt. Daarbij moet u denken aan het ophalen en begeleiden van cliënten bij kerkdiensten, koffie en thee verzorgen bij de woonleefgroep en dagverzorging voor dementerende ouderen of een spel doen en een praatje aanknopen met de mensen. Ook hebben we vrijwilligers voor de Bijbelkring, het verzoekplatenprogramma en de zaterdagavondzang. Bij de activiteiten zoals de spelmiddag, koersbal, handwerken, biljarten of de bingo staan vrijwilligers voor ons klaar.”
Lenie vult aan: ”Ons verpleeghuis is groter en zet vrijwilligers in voor activiteitenbegeleiding, assistentie bij houtbewerking, techniek en therapie. Ook bij de kapsalon, het winkeltje en bibliotheek komt u vrijwilligers tegen. En denk ook aan een activiteit als zwemmen.”

Vrijwilligersbeleid en -contract
Zowel Salem als Bethanië hebben een vrijwilligersbeleid opgesteld. Daarin staan alle regels rond het vrijwilligerswerk, taakbeschrijving en contactpersoon beschreven. Elke vrijwilliger krijgt na een inwerkperiode een vrijwilligersovereenkomst met daarin de rechten en de plichten van het vrijwilligerswerk. Vrijwilligers mogen namelijk geen zorgtaken verrichten.

Voor- en nadelen
De taken die vrijwilligers op zich nemen zijn er velen, maar welke voorde len biedt dit voor een organi satie? Lenie: “We zien zeer veel voordelen. Door de inzet van de vrijwilligers kunnen we meer aandacht geven aan de bewoners door middel van het organiseren van uitstapjes en het aanbieden van activiteiten en diensten, zoals het winkeltje, het buffet, de bibliotheek, de inzet van een bezoekvrijwilliger enz.”
Mirjam ziet als groot voordeel dat er op deze manier meer aandacht is voor de cliënt. “Vrijwilligers brengen ook gezelligheid met zich mee en helpen daarmee de doelstelling van de organisatie verwezenlijken; cliënten een thuis bieden. Wat ik ook zie is dat vrijwilligers de samenleving in de gemeenschap brengen en hun eigen ervaringen en geschiedenis delen. Verhalen over vroeger zijn bijvoorbeeld erg geliefd.”

Natuurlijk zijn er ook nadelen, maar de voordelen wegen hier ruimschoots tegenop. Mirjam: “Vrijwilligers moeten goed begeleid worden. Iedere groep heeft een contactpersoon. De contactpersoon is een medewerker die of samenwerkt met de vrijwilligers of veel met de groep vrijwilligers te maken heeft. Soms valt het voor de medewerker niet mee om de vrijwilligers goed te begeleiden omdat men aan veel zaken aandacht moet geven en de vrijwilliger wat lager in het prioriteitenlijstje staat ten opzichte van cliëntgebonden taken. De grenzen van het vrijwilligerswerk moeten goed vastgelegd worden. Zowel ter bescherming voor de vrijwilliger (vrijwilligers doen soms meer dan ze kunnen) als wel dat ze soms dingen gaan doen die ze niet mogen.
Vrijwilligers bij ons in huis zijn heel trouw en werken lang als vrijwilliger. Dat betekent ook dat ze te eigen worden en geen gezonde afstand meer houden.
Vrijwilligers die ouder worden of om andere redenen niet goed meer functioneren vragen tijd en aandacht van werknemers. Het vraagt soms vindingrijkheid om dat in goede banen te leiden.”

Waardering
Mirjam is blij met zoveel vrijwilligers. “Zij brengen de samenleving in onze gemeenschap, zij brengen weer heel eigen ervaringen en kwaliteiten mee. Zij hebben geen tijdsdruk (of in ieder geval veel minder) en kijken met een andere blik naar cliënten dan professionele medewerkers. Veel activiteiten zijn echt niet mogelijk zonder vrijwilligers, zo kunnen we onze cliënten meer en betere zorg bieden.”
Lenie: “Het werk van vrijwilligers is zeer waardevol en wordt door bewoners én familieleden, werknemers en directie zeer gewaardeerd.“
Op vrijwilligers moet je zuinig zijn en daarom besteden deze organisaties veel aandacht aan het blijken van waardering.
Mirjam: “Dit uit zich in een eindejaarsattentie, een attentie bij verjaardagen, aandacht voor jubilarissen tijdens het jaarlijkse vrijwilligersdiner, het uitgeven van een vrijwilligersbrief waardoor ze geïnformeerd worden over allerhande zaken die voor hen van belang zijn en het uiten van dank en waardering in de wandelgangen als coördinator en medewerkers maar ook door bewoners zelf.”


Verpleeghuis Salem Ridderkerk
- 350 werknemers
- 280 vrijwilligers

Zorg- woon- en dienstencentrum Bethanië Ede
- 110 werknemers
- 190 vrijwilligers

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2012

RMU Contact | 12 Pagina's

Vrijwilligers in de zorg… van toegevoegde waarde!

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2012

RMU Contact | 12 Pagina's