Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Was de Reformatie een vergissing? - pagina 18

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Was de Reformatie een vergissing? - pagina 18

1. Was de Reformatie een vergissing?..2. Sola Fide in de leer der Rechtvaardiging...3. De degradatie van het Woord Gods in de Roomsche kerkleer...4. De miskenning van het ambt en het werk des H. Geestes in de Roomsche kerkleer...5. Noch rechts, noch links, maar den koninklijken weg.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

eischt als dispositie maar zij deelen de genade, die zij in zich bevatten, niet door middel van het geloof mede. De toediening van het sacrament is de toediening, de mededeeling der genade. In de bekende woorden, dat de sacramenten werken ex opere operato *, wordt dat uitgedrukt. Dat daarachter een gansch ander genadebegrip schuilt, dan de Reformatie uit de Schrift naar voren bracht, spreekt van zelf. De genade, die de sacramenten in de Roomsche Kerk brengen, is een geschapen genade, een bovennatuurlijk leven, dat door de toediening van het sacrament in de ziel wordt uitgestort. Vandaar dat protestanten wel eens spreken van een zeker fluidum, dat wordt meegedeeld. Maar hoe onschriftuurlijk het Roomsche sacramentsbegrip ook moge zijn en welk een diepe klove ook daardoor geschapen is, we kunnen een nadere overweging van deze sacramentsleer laten rusten, omdat zij niet in onmiddellijk verband staat met hetgeen we met dit geschrift naar voren willen brengen. Het is dus voor ons thans voldoende er op te wijzen, hoe de leer, dat de sacramenten de genade ex opere operato mededeelen, niet alleen het geloof uitschakelt als het ontvangend orgaan aan de zijde des menschen maar ook het Woord Gods, het Woord des Evangelies, niet meer kent als het orgaan, dat van Gods wege ons de genade brengt. Dit deed ons spreken van de degradatie van het Woord Gods in de Roomsche kerkleer. Voor Rome is het Woord des Heeren, het Woord der Schrift, een mededeeling van bovennatuurlijke waarheden. Deze waarheden kunnen door de rede, die aan de natuur eigen is, niet worden gekend. Daarom is het geloof vereischt, dat, als vrucht van genade, als van bovennatuurlijken oorsprong, in staat stelt om de bovennatuurlijke waarheden, ons van God geopenbaard, te gelooven. De nadruk valt hierop, dat het voorwerp des geloofs geopenbaarde w a a r h e d e n zijn; gelooven en kennen is hier vrijwel een. Hier ligt een verschil met de Reformatie. Niet, dat de Hervorming het kennis-element uit het geloof heeft verwijderd; dat laat Zond. 7 van den Heidelb. Cat. duidelijk zien; maar al brengt het geloof altijd tot geloofskennis, het onderscheid tusschen kennen en *) Met deze leer bedoelt de Roomsche Kerk uit te drukken, dat de s a c r a m e n t e n o o r z a a k der g e n a d e zijn en de kracht in zich bezitten om deze g e n a d e m e d e te deelen. De protestantsche leer, dat de s a c r a m e n t e n niet ex o p e r e operato de g e n a d e mededeelen, m a a r dat het geloof in de g o d d e l i j k e belofte alleen voldoende is om g e n a d e te verkrijgen, werd op het Concilie van Trente met den b a n v l o e k getroffen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 36 Pagina's

Was de Reformatie een vergissing? - pagina 18

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 36 Pagina's