Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Was de Reformatie een vergissing? - pagina 17

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Was de Reformatie een vergissing? - pagina 17

1. Was de Reformatie een vergissing?..2. Sola Fide in de leer der Rechtvaardiging...3. De degradatie van het Woord Gods in de Roomsche kerkleer...4. De miskenning van het ambt en het werk des H. Geestes in de Roomsche kerkleer...5. Noch rechts, noch links, maar den koninklijken weg.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Christus en al zijn weldaden wel als het eigendom der geloovigen, maar als een eigendom alleen verkregen door het geloof der beloften Gods. Dat is volkomen schriftuurlijk, omdat de apostel met nadruk zegt, dat wij in hope zijn zalig geworden; deze hoop nu rust niet op wat gezien wordt m a a r op Gods getrouwe beloften, welker vervulling door het g e loof verwacht wordt. Dat nimmer eenige g e n a d e Gods ons toekomt dan door de belofte des Evangelies en alle g e n a d e Gods in Christus in deze belofte besloten is en alleen door het geloof des Evangelies de onze wordt, hangt samen met deze tijdelijke bedeeling, waarin wij leven. Want wij wonen hier uit van den Heere; wij zijn hier ver van den Heere in den vreemde. (2 Cor. 5 : 6 N.V.) Wij zien en aanschouwen Hem niet; daarom wandelen we in geloof en kunnen alleen gemeenschap met Hem hebben door de geloovige omhelzing van het getuigenis des Evangelies, waarin Hij zich aan ons openbaart. De gedachte, dat alle g e n a d e Gods ons toekomt door het Woord en de belofte Gods en dus door het geloof des Woords, is a a n de Roomsche kerkleer gansch vreemd. Het geloof is hier niet, gelijk we reeds zagen, de voor God ontsloten deur des harten, waardoor het Woord en de Geest des Heeren inkomen maar een deugd, die in verbinding met de deugd der liefde de dispositie vormt, vereischt voor het ontvangen van de rechtvaardig- en heiligmakende g e n a d e Gods. Daardoor krijgt ook het Woord des Heeren een gansch andere beteekenis. Niet door het Woord en de belofte des Evangelies en niet door het geloof des Woords ontvangen we Gods g e n a d e maar alleen door de sacramenten wordt de goddelijke g e n a d e ons medegedeeld. Rome heeft dus het accent van het Woord verlegd naar de sacramenten. Het sacrament is hier niet een nadere bevestiging van het Woord; niet een zichtbaar onderpand van de vaste beloften des Evangelies. Integendeel het sacrament verheft zich hier verre boven het Woord en laat het Woord achter zich. Het Woord kan ons nimmer brengen, wat het sacrament brengt. Daardoor krijgt ook het geloof des Woords, al is het niet zonder beteekenis, een geheel ondergeschikte beteekenis. Niet de kansel, die ter zijde staat, maar het altaar is de plaats in de Roomsche kerken, waarheen aller blik is gericht. De sacramenten staan in de Roomsche Kerk vrijwel los van het Evangelie. Voor het ontvangen wordt het geloof ver-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 36 Pagina's

Was de Reformatie een vergissing? - pagina 17

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 januari 1940

Reformatorische stemmen | 36 Pagina's