De preek in discussie - pagina 17
En je bent niet altijd zoover, dat je je preek alleen onder Gods oogen hebt neergeschreven. Hoeveel menschenoogen gluurden niet over je gebogen schouder h e e n in de studeerkamer? En wat heb je gemopperd vaak op je dierbare gemeenteleden. Probeer jij eens aanmerking te m a k e n op de melk van je melkboer of op de nieuwe broek, die je dorpskleermaker voor je vervaardigde en die je te n a u w zit om het middel. . . . Maar diezelfde melkboer en diezelfde kleermaker, die op h u n w e r k de minste critiek niet gedoogen, springen zéér vrijmoedig met jouw kanselwerk om. Kom, vertel er m a a r niets van. Crede mihi experto". En wat zit je het vaak voor jezelf uit te puzzelen, dat toezicht op de leer toch nog niet hetzelfde is als toezicht op de preek. Jij met je overgevoeligheid, wat heb je vaak terecht of ten onrechte veel op k u n n e n m a k e n uit de h a n d d r u k van de broeders, als je bezweet de gerfkamer weer binnentrad. Ik heb een ouden collega gekend — een m a n als wijlen Oldenbarneveldt „ja singulier in alles"—, die steevast na iedere preek „z'n handen moest wasschen" zoo gauw hij het waterfonteintje maar in de consistoriekamer zag. Of het wasschen in onschuld was, vermeldt de historie niet, al zullen beroepspsychologen hier natuurlijk wel iets zeer griezeligs uii halen. Maar dat zal je met me eens zijn: de preek blijft altijd in discussie. Voor den prediker zelf niet het minst, hetzij die discussie met jezelf n u gevoerd wordt aan een frisch waterfonteintje öf in je stille pastorie onder het lommer van Elim's palmboomen öf wanneer je n a een of ander huisbezoek in zware gedachten door de dorpsstraat wandelt op honk aan. Natuurlijk valt op alles wat zich onder den weidschen naam van preekmethode presenteert — gelijk op alle gepretenteerde deftigheid — wel het een en ander aan te merken. En dominee E. Th. v. d. Born deed waarlijk geen overbodig werk. toen hij weer eens bij Paulus gegevens verzamelen ging voor de schriftuurlijke methode der prediking. 2 ) Want wat wordt er niet als „schriftuurlijk" aangeboden op de preekmarkt, dat op den keper beschouwd meer vanuit de zielsgesteldheid van den theologischen mensch zijn oorsprong neemt dan vanuit de theologie der schriften. Och, wie komt heelemaal van zichzelf los? Met een variant op een bekend woord is het grif le constateeren: wat voor een preekmethode men kiest hangt daarvan af wat voor een mensc'h men is — alle verstandelijke jamaars ten spijt. Men moge de psychologie zoo ver verwijderd L ) J
)
Geloof me ik heb het meegemaakt. Ds. E. Th. v. d. Bom, a.w. p. 75—S9.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1947
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's