Heiligen-verering? - pagina 13
Gemeenschap der heiligen – heiligen in de Bijbel – heiligen in de rooms-katholieke Kerk – engelen...Bevat een lijst van aangehaalde Schriftplaatsen naar de vertaling der R.K. Apol. Vereniging ‘Petrus Canisius’.
te herleiden tot den tijd der apostelen, waar toch de H . Roomse Kerk leert, dat de O p e n b a r i n g Gods afgesloten is met den dood van den laatsten apostel. Heilig-verklaring van personen, die leefden n a den tijd der apostelen, is toch moeilijk te rijmen met de leer dat de O p e n b a r i n g Gods is afgesloten met den dood van den laatsten apostel.
Wat bedoelt de heilig-verklaring? De heilig-verklaring is in feite niet anders d a n een officiële openlijke bekendmaking van de feitelijke heiligheid van den persoon. H e t is dus meer d a n verklaren, d a t zo een persoon „in den hemel" is. H e t o m v a t de verklaring, dat iemand ofwel als martelaar voor het geloof zijn leven gegeven heeft, ofwel in een buitengewoon hoge graad („op heldhaftige wijze") de christelijke deugden heeft beoefend. Dus niet ieder, die „in den h e m e l " is, wordt heilig verklaard. J o n g gestorven, gedoopte kinderen b.v. zijn n a a r de leer der H . Roomse Kerk in den hemel. T o c h worden deze kinderen niet heilig verklaard en als heiligen vereerd. Zij hebben immers niet de christelijke deugden heldhaftig beoefend noch zijn als martelaar voor h u n geloof gestorven. Wij betwisten R o m e niet de zekerheid, dat kinderen, die gedoopt zijn en in h u n kinderjaren sterven, de hemelse heerlijkheid deelachtig zijn. Al gronden wij deze zekerheid niet op het doopsel ex opere operato, m a a r op de duidelijk aanwijsbare Verbondsbelofte Gods in de H . Schrift. W e vragen echter wel: hoe staat het d a n met den feestdag der (heilige) Onnozele Kinderen, de kinderen van Bethlehem, die op last van Herodes werden vermoord (Matth. 2 : 16-18)? Zij hebben toch de christelijke deugden niet heldhaftig beoefend en ook zijn ze niet als martelaar om h u n geloof gestorven. W a n t ze waren „onnozel", onder de twee j a a r ! Toch vereert de H . Roomse Kerk hen als „heiligen", bijzonder op h u n feestdag, 28 December. H o e kan dat?
De wonderen als Openbaring Gods. De zalig- en heilig-verklaring door den paus kan niet anders geschieden — wanneer het althans niet een martelaar betreft - d a n op grond van minstens een viertal „ w o n d e r e n " , w a a r v a n er twee geschied moeten zijn op voorspraak van den toekomstigen heiligverklaarde tussen zijn sterven en de zalig-verklaring en twee tussen zijn zalig-verklaring en de heilig-verklaring. H e t uiteindelijk oordeel over de echtheid van deze „ w o n d e r e n " is voorbehouden aan den paus. Deze „ w o n d e r e n " geschieden dus niet door den toekomstigen heilig-verklaarde zelf, m a a r worden geacht te geschieden door God,
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1955
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1955
Reformatorische stemmen | 44 Pagina's