Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Johannes a Lasco - pagina 72

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Johannes a Lasco - pagina 72

Een uitverkoren instrument Gods

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

M a a r ook d a a r n a werd het onderricht niet gestaakt, a Lasco voerde de z.g.n. Profetie in. I n de Nederduitse kerk vond deze plaats des Donderdags in tegenwoordigheid van de Gemeente. Ieder lid m o c h t vragen stellen of bedenkingen opperen. De beantwoording vond plaats door de leraren en de ouderlingen. D e vragen moesten vooraf voorgelegd worden a a n een commissie v a n vrome m a n n e n die moesten beoordelen of de vragen of kwesties, die m e n te berde wilde brengen, geschikt en nuttig w a r e n voor een gemeenschappelijke bespreking. De Profetie in de Franse kerk was op Dinsdag en bestond in een doorlopende verklaring van gehele boeken van de H . Schrift. M a a r hierbij n a m e n d a n ook de leden deel a a n de besprekingen en verklaring. De uitlegging werd zolang voortgezet als er nog leden waren, die het woord erover wensten te voeren. A a n deze z.g. profetiën hebben we te danken de verklaring van het Evangelie van Johannes door a Lasco. D e verhandeling verscheen 1552 in d r u k 1 3 0 ) . Bij de bespreking van de doop van J o h a n n e s h a d a Lasco over de sacramenten gehandeld. Vele Engelsen waren erbij tegenwoordig. Zo k w a m het verzoek n a a r voren om een samenhangend betoog, w a a r a a n a Lasco voldeed. E n vervolgens vroeg m e n om een publicatie van het verhandelde. Bullinger h a d a a n a Lasco een afschrift van de Züricher Overeenstemming (Consensus Tigurinus) van 1549 gezonden. De Concordia van de Zwitserse kerken inzake de Sacramentsleer. Laski heeft er zijn instemming mee betuigd en deelde alles mee a a n Granmer, die er ook mee accoord ging. D e bovengenoemde verhandeling over het Evangelie van J o h a n n e s werd met de Consensus Tigurinus eraan toegevoegd opgedragen a a n E d u a r d V I . In deze o p d r a c h t geeft a Lasco een korte beschrijving van de sedert de reformatie ontstane twisten over de sacramenten, wijst op de overeenstemming v a n Calvijn en Bullinger en verzekert d a t in Oost-Friesland een overeenkomstige leer in de kerken geleerd wordt. D e verschillen over de sacramenten acht hij te onbelangrijk om er scheuringen voor te veroorzaken. Hij verwerpt de valse leer van de transsubstantiatie, zet positief zijn gevoelens uiteen en merkt ook hier weer op, d a t de gevoelens der onderscheiden reformatoren slechts uiteenlopen over de wijze, w a a r o p in het H . A v o n d m a a l de vereniging met Christus plaats vindt, a Lasco vereert alle leeraars, die over het a v o n d m a a l geschreven hebben, met verwerping echter v a n de transsubstantiatieleer. Hij eindigt met de bede, dat God alle verdeeldheid wil beslechten en alle gelovigen wil samenvoegen in de lof des Heeren. I n Engeland luisterde men met klimmende ernst en toegenegenheid n a a r zijn r a a d en a Lasco oefende in de Engelse K e r k d a n ook grote invloed. Tegenover elkaar stonden Hooper en Ridley. De eerste h a d bezwaren tegen de onzuivere formulering van de eed, die hij moest afleggen bij de a a n v a a r d i n g van het bisschopsa m b t . O o k tegen het Engelse ritueel k w a m hij in verzet. C r a n m e r stond in deze laatste kwestie meer in het midden en meende d a t het onbeduidende dingen betrof. Evenzo dachten Bucer en M a r t y r . Laski stond echter a a n de kant van Hooper. Zag er een gewetenszaak in. H i j geloofde niet, d a t die riten wel van lieverlede in de kerk zouden verdwijnen. De historie heeft H o o p e r en Laski in 't 13

) B r e v i s et d i l u c i d a de s a e r a m e n t i s E c c l e s i a e C h r i s t i t r a c t a t i o . K u y p e r a . w . I, 97 - 232. O m s t r e e k s dez e l f d e t i j d schreef ä L a s c o n o g : B r e v e e t e l a r u m d o c t r i n a e de c o e n a D o m i n i c o m p e n d i u m ( O p e r a C a l v . e d . B a u m - C u n i t z e n R e u s s , I X , col. 677 - 688). M e n z a g h e t e e r s t a a n v o o r e e n w e r k j e v a n C a l v i j n , m a a r K a r l H e i n h e e f t op a f d o e n d e g r o n d e n d i t - e s c h r i f t a a n ä L a s c o t o e g e w e z e n .

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1956

Reformatorische stemmen | 118 Pagina's

Johannes a Lasco - pagina 72

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1956

Reformatorische stemmen | 118 Pagina's