Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Apocriefe boeken - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Apocriefe boeken - pagina 68

1. Plaats en inhoud der apocriefe boeken...2. Het gezag der apocriefe boeken...Athanasius - Hieronymus - Augustinus - Middeleeuwen - Reformatie - Karlstadt - Nederlandse Geloofsbelijdenis - Synode van Dordrecht - Trente...Joodse canon - de apocriefen in het Nieuwe Testamen - concilies...3. De betekenis der apocriefe boeken. - Leer der vergelding - toekomstverwachting - geschiedbeschrijving - culturele betekenis...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook nu was cle traditie samengesteld en gevariëerd. In Luc. 1: 2 maakt de evangelist duidelijk onderscheid tussen de schriftelijke arbeid van bepaalde voorgangers van hemzelf èn de mondelinge overlevering van Jezus' Woord door ooggetuigen, welke traditie aan de schriftelijke optekening voorafging. In 1 Cor. 15: 3 heeft de overlevering betrekking op de hoofdfeiten van Jezus' dood en opstanding. De mededelingen omtrent die heilsfeiten ontving Paulus langs historische weg, niet door bijzondere openbaring van Christus, gelijk de meeste uitleggers terecht het opvatten. In 1 Cor. 11: 23 geldt de traditie de instelling van het avondmaal en bedoelt ze dus de eredienst te regelen. De keuze van het voorzetsel „ v a n " vóór Here doet denken aan ontvangst door bemiddeling van mensen, niet door openbaring van de hemel (zie de Nieuwe vert.). Hand. 16: 4 spreekt van het doorgeven van de beslissingen van de Jeruzalemse vergadering. 2 Thess. 3:6 heeft betrekking op de leiding van het kerkelijk leven. 1 Cor. 11: 2 ziet waarschijnlijk op verordeningen aangaande de levenswandel of het gedrag tijdens de eredienst. De overige plaatsen (2 Thess. 2: 15; 2 Pet. 2 : 2 1 en J u d a s 3 slaan op het leeronderricht der apostelen, het geloof naar zijn objectieve zijde. Ook in het Nieuwe Testament is de overlevering zeer verscheiden van strekking M a a r samenbindende kracht is op alle plaatsen, die wij aanhaalden, het woord van Jezus en de apostelen, het evangelie of kèrugma. Dit evangelie was gezaghebbend en was richtinggevend voor het particuliere en kerkelijke leven, voor geloven en belijden, voor eredienst en tucht. 1. Evenals bij de joden heeft, volgens de apostelen, de traditie, waarop ze zich beroepen, goddelijke oorsprong. M a a r er is bij hen geen onhistorisch terugdateren van eigen opvattingen naar een vroegere tijd, n.1. die van Jezus' verblijf op aarde De H . Geest leert hen en brengt hen te binnen al w a t j e z u s de jongeren gezegd heeft. (Joh. 14: 26). We zijn hier nog volop in de periode der heilsopenbaring. 2. Die openbaring wordt aanvankelijk mondeling voortgedragen en heeft gezag. De evangeliën zijn pas enkele tientallen j a r e n na Jezus' opstanding ontstaan en waren niet direct overal bekend. En dit laatste gold ook van de brieven. Het gesproken en gehoorde woord (Rom. 10: 17) had trouwens in de oude wereld veel groter betekenis d a n in onze tijd. M a a r Paulus spreekt toch ook reeds van schriftelijke overleveringen (2 Thess. 2: 15). Doch nergens in het Nieuwe Testament is er een spoor te bekennen van een soort concurrentie tussen het mondeling overgeleverde en het geschreven woord. 2 Petrus verwijst naar brieven van Paulus en houdt ze voor gezag hebbend (2 Petr. 3: 15-16). Er is geen sprake van, dat in het Nieuwe Testament de mondelinge overlevering al aparte kernbron gesteld wordt tegenover het geschreven woord. Beide stromen vloeien een tijdlang naast elkaar om straks zich te verenigen. 3. En tenslotte is de traditie, we gaven het reeds aan, in het Nieuwe Testament samengesteld van karakter. Doch het verschil met de joodse overlevering is, dat

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962

Reformatorische stemmen | 108 Pagina's

De Apocriefe boeken - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 mei 1962

Reformatorische stemmen | 108 Pagina's