Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het primaat van de paus - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het primaat van de paus - pagina 40

1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

een aanvulling zullen k r i j g e n . 5 7 ) Voorts kan men wel zeggen, dat de onderlinge verhoudingen beter zijn geworden. Op 18 april 1964 richtte Athenagoras, patriarch van Constantinopel, een brief aan paus Paulus V I met een herenigingsvoorstel. Deze brief is vermeld in het Katholiek Archief van 12 juni 1964 en de inhoud is daar weergegeven, (kol. 655/6). Athenagoras zou het ere-primaatschap en het gezag van de paus willen erkennen. Maar de jurisdictie van de paus zou voor de orthodoxie als een blijvend privilege aan de patriarch van Constantinopel moeten worden overgedragen. Dan zou de paus de befaamde canon 28 van het concilie van Chalcedon, waarbij aan Constantinopel gelijke rechten werden toegekend als aan de paus, moeten erkennen (Rome heeft deze canon 28 nooit aanvaard). In het Katholieke Archief wordt eraan toegevoegd, dat men in orthodoxe kringen dit plan van Athenagoras niet zo veel kans geeft ( „of de nieuwe patriarchale plannen reële kans van slagen hebben, wordt betwijfeld"). Terecht wordt gewezen op een accoord van hoge heren, dat er vroeger ook wel geweest is, (men zal denken aan Lyon 1274). En dan spreekt Athenagoras niet voor Moskou en niet voor Griekenland. W i j begrijpen de reserve van het Katholiek Archief. W e kunnen daaraan toevoegen, dat het plan ook bij de zo sterk centralistisch denkende paus Paulus VI weinig kans zal maken. Zijn encycliek „Ecclesiam suam" legt sterke nadruk op het primaat van Rome. Niettemin is er wel verbetering van klimaat. D e lucht klaart wel wat op. D e banvloek over de oostersen van 1054 is teruggenomen. Paulus VI heeft Palestina bezocht en zo veel persoonlijke contacten met oostersen gelegd. Er worden relieken gewisseld. 5 8 ) Maar meer dan een klimaatverbetering is er stellig niet of niet noemenswaard. De vragen rond het primaat van Rome blijven het grote struikelblok. En zo is het in feite ook met de anglicaanse kerken. Over deze kerken zullen we nu niet veel zeggen. De anglicanen hebben het gezag van de paus verworpen. De aanleiding was, zoals we weten,

57) Zie v o o r dit alles M e y e n d o r f f pag. 2 2 1 - 2 2 8 . D e hoop dat het T w e e d e V a t i c a a n s C o n c i l i e een aanvulling zou geven op 1 8 7 0 is m a a r zeer ten dele vervuld. D e v e r k l a r e n d e nota bij het derde hoofdstuk over het schema van de k e r k , dat weer zeer sterke nadruk legt op het p r i m a a t v a n de paus, zoals o o k „Ecclesiam s u a m " spreekt duidelijke taal en is v o o r oosterse christenen absoluut onaanvaardbaar. 5 8 ) Z o heeft op 2 0 o k t o b e r 1 9 6 5 Paulus V I een delegatie v a n B e n e d i k t o s de p a t r i a r c h van J e r u z a l e m o n t v a n g e n . D e z e n hebben in V e n e t i ë de relieken v a n Sint Sabbas terugontvangen. S i n t Sabbas was de geestelijke v a d e r van de palestijnse m o n n i k e n . Zijn relieken zijn ten tijde van de kruistochten geroofd en naar het westen gebracht, m a a r 2 6 o k t o b e r zijn zij weer plechtig in J e r u z a l e m binnengehaald en ze rusten nu in het duizendjarig klooster in de C e d r o n vallei (zie v o o r dit verslag K a t h o l i e k A r c h i e f 4 februari 1966 kol. 168). M e r k w a a r d i g is dat o n d a n k s alle vernieuwing in de r.k. k e r k de reliekenverering niet veel verminderd schijnt te wezen. E n de hoogste gezagsdragers van de kerk, zowel in het westen als in het oosten, begunstigen en stimuleren dit dus. Men kan zich niet verontschuldigen door te zeggen, dat het bijgeloof is van het volk en dat men hun zwakheden nog iets moet ontzien.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's

Het primaat van de paus - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966

Reformatorische stemmen | 84 Pagina's