Het primaat van de paus - pagina 46
1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...
De
Schriftplaats
in H e b r .
schuld of smet, afgescheiden
7 : 26 van
over
Christus,
de zondaren
de
hogepriester
en boven
jezuïtisch
zonder
de hemelen
heven w e r d o p Pius I X toegepast. D e Civilta Cattolica, een zeer tijdschrift, zeide, dat als d e p a u s mediteert, het G o d
is, d i e
h e m denkt. M e r m i l l o d , d e b i s s c h o p v a n G e n è v e , m a a k t e het wel het toen
hij
preekte
over
de
drie
incarnaties
van
het
Woord,
in
de
van een m a a g d , in d e eucharistie e n in d e grijsaard v a n h e t Vaticaan.
f.
Het
eerste Vaticaanse
ver-
invloedrijk
6 9
schoot )
Concilie.
M e n is w e l e e n s g e n e i g d d e V a t i c a a n s e C o n c i l i e s v a n 1 8 7 0 e n v a n
1962-
1 9 6 5 t e g e n elkaar uit te spelen. H e t eerste zou d a n zeer conservatief met
een
sterke
antithetisch tegenover
tendenz
tegenover staan
als
de
zeer
in
ergst,
tot niet
versteviging
van
de
rooms-katholieken.
vooruitstrevend,
met
pauselijke Het
grote
zijn,
macht
tweede
zou
openheid
en
daar-
tegenover
d e w e r e l d , m e e r g e p o r t e e r d tot v e r s t e r k i n g v a n d e p o s i t i e der
bisschoppen
in h e t a l g e m e e n d a n v a n d e b i s s c h o p v a n R o m e . I n z u l k e e n
beschouwing
zijn stellig elementen
van
waarheid. Maar
niettemin
is het
ten
enenmale
6 9 ) D e v e r h a l e n o v e r d e z e e x c e s s e n m a k e n een w a n d e l i n g d o o r veel r . k . en n i e t - r . k . l i t t e r a t u u r , K ü n g ( a . w . p a g . 2 8 9 v ) n a m het o v e r v a n R . A u b e r t uit diens b o e k „ L e p o n t i f i c a t d e P i e l X , P a r i s 1952 (het p o n t i f i c a a t v a n P i u s I X ) . V e r d e r l e e s t m e n h e t bij B r o n k h o r s t a. a r t . p a g . 31. O o k M i c h i e l v . d. P l a s m e m o r e e r d e het in E l s e v i e r s W e e k b l a d v a n 19 m e i 1962 o v e r „ V a t i c a n u m I en V a t i c a n u m I I " , o v e r d e o v e r d r e v e n v e r h e e r l i j k i n g en m e n s v e r g o d i n g v a n v r o e g e r nu een veel m a t i g e r w a a r d e r i n g s t a a t v a n P i u s I X . H o l l i s b . v . v i n d t v a n hem, d a t hij geen b i j z o n d e r s c h e r p intellect b e z a t , m a a r w e l w a a r l i j k een m e n s v a n k a r a k t e r w a s (a.w. pag. 242). Iets d e r g e l i j k s zien w e bij d e t w a a l f d e P i u s , een bij zijn leven zeer v e r e e r d p a u s ; nu is hij d o o r v e l e n bijna v e r g u i s d , w a a r t o e „ D e r S t e l l v e r t r e t e r " v a n H o c h n u t h h e t zijne h e e f t b i j g e d r a g e n . M a a r z u l k een s t u k h a d die i n v l o e d niet k u n n e n h e b b e n , a l s men de tijdgeest niet min o f m e e r m e e h a d . H e t a u t o r i t a i r e o p t r e d e n v a n P i u s X I I w o r d t in d e z e tijd niet m e e r z o g e w a a r d e e r d . E n d a n d e u g t er o o k ineens niets m e e r v a n . O p m e r k e l i j k is, d a t o p h e t T w e e d e V a t i c a a n s e C o n c i l i e v e l e n a a n d r o n g e n o p een h e i l i g v e r k l a r i n g v a n J o h a n n e s X X I I I . W e i n i g e n d a c h t e n a a n P i u s X I I . M a a r P a u l u s V I h e e f t s t a p p e n o n d e r n o m e n v o o r een c a n o n i s a t i e p r o c e s ( d u s v o o r d e h e i l i g v e r k l a r i n g v a n J o h a n n e s X X I I I en P i u s X I I ) . D i t is bij v e l e n niet in g o e d e a a r d e g e v a l l e n . V g l . K a t h o l i e k A r c h i e f , 1 8 / 2 5 f e b r . 1 9 6 6 k o l . 2 4 4 / 5 . M e n h a d liever g e h a d , blijkens d e c o m m e n t a t o r v a n het K a t h . A r c h i e f d a t h e t c o n c i l i e J o h a n n e s X X I I I bij a c c l a m a t i e tot heilige h a d u i t g e r o e p e n . D r . J . C . G r o o t v e r g e l i j k t in een b e l a n g w e k k e n d o p s t e l P i u s X I I , J o h a n n e s X X I I I en P a u l u s V I m e t e l k a a r ( D e p a u s v a n R o m e , A m b o b o e k e n , p a g . 117 v v ) . N a a s t w a a r d e r i n g v o o r de g r o t e b e g a a f d h e i d en p a s t o r a l e b e w o g e n h e i d v a n P i u s X I I z i e t G r o o t t o c h o o k s c h a d u w z i j d e n . P i u s X I I d e e d alles te veel o p z i c h z e l f . „ H e t leek w e l o f heel d e b e z i n n i n g o p d e eigentijdse p r o b l e m e n zich bijna e x c l u s i e f in R o m e c o n c e n t r e e r d e " ) p a g . 123(. V o o r t s is er c r i t i e k o p d e b e k e n d e e n c y c l i e k H u m a n i generis. G r o o t z i e t d a a r te veel v r e e s v o o r een v e r n i e u w d m o d e r n i s m e in d e r . k . t h e o l o g i e . D i t is een p r o b l e e m o p z i c h z e l f . M e n k a n o o k de v r a a g stellen o f veel n i e u w e r e r . k . t h e o l o g e n en m e t hen s y m p a t h i s e r e n d e p r o t e s t a n t s e g e l e e r d e n het g e v a a r v a n m o d e r n i s m e in d e n i e u w e s t r o m i n g e n niet o n d e r s c h a t t e n . M a a r het z o u een s t u d i e o p z i c h z e l f vereisen, o m hier een u i t s p r a a k o v e r te d o e n .
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966
Reformatorische stemmen | 84 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966
Reformatorische stemmen | 84 Pagina's