Het primaat van de paus - pagina 12
1. Historische uiteenzetting...Het pauselijk gezag tot Leo I - De ontwikkeling in de middeleeuwen - Conciliarisme en papalisme - Concilie van Constanz, 1414 - 1418, en zijn nasleep - Luther - Calvijn - De oosterse en anglicaanse kerken - De contra reformatie tot de 19e eeuw - Het eerste en tweede Vaticaans concilie...2. Schriftuurlijke gegevens...3. Conclusies...
l i j k e g r i e k s en d a t d e b e t e k e n i s o o k n i e t h e l e m a a l d u i d e l i j k is. A l te veel k a n m e n er d u s n i e t m e e b e g i n n e n . 7 ) D a t d e b i s s c h o p v a n R o m e al t e g e n h e t e i n d v a n d e t w e e d e e e u w k r a c h t i g o p t r a d buiten d e eigen diocees, buiten h e t eigenlijke b i s d o m R o m e , m e t d e eis o m g e h o o r z a a m d t e w o r d e n , is g e b l e k e n bij d e s t r i j d o m d e p a a s d a t u m in d i e t i j d . V i c t o r I ( 1 8 9 - 1 9 8 ) h e e f t d e E f e z i ë r s d i e d e w e s t e r s e d a t u m n i e t w i l d e n i n v o e r e n , g e ë x c o m m u n i c e e r d . H e t is w e l e e n h e l e o p s c h u d d i n g g e w e e s t . M e n k a n z i c h t e r e c h t a f v r a g e n , of V i c t o r I niet m e e r uit m a c h t s b e w u s t z i j n d a n s c h r i f t u u r l i j k en tactisch g e h a n d e l d h e e f t . V a n b e l a n g is h e t e c h t e r in d i t v e r b a n d , d a t R o m e zo o p t r a d in d i e tijd, dat d i t u i t e i n d e l i j k ook g e a c c e p t e e r d is. 8 ) Z e e r b e l a n g r i j k v o o r d e k w e s t i e v a n h e t p a u s e l i j k p r i m a a t is o o k d e s t r i j d tussen d e r e e d s g e n o e m d e C y p r i a n u s v a n C a r t h a g o en S t e f a n u s van Rome. M o n a c h i n o g e e f t e e n te „ p a u s g e z i n d " b e e l d v a n C y p r i a n u s . H i j h a a l t b.v. u i t „ D e u n i t a t e e c c l e s i a e " ( o v e r d e e e n h e i d d e r k e r k ) d e z e w o o r d e n a a n : „ D e n k t hij, die b r e e k t m e t de zetel van P e t r u s , w a a r o p d e k e r k g e g r o n d v e s t is, d a t hij n o g s t e e d s in d e k e r k i s ? e n „ z e k e r w a r e n a n d e r e n w a t P e t r u s was, sed P e t r o p r i m a t u s d a t u r " ( a a n P e t r u s is h e t p r i m a a t g e g e v e n ) . M o n a c h i n o v e r z w i j g t h i e r , d a t v o l g e n s Cyp r i a n u s h e t g e z a g v a n P e t r u s o p h e t h e l e e p i s c o p a a t is o v e r g e g a a n , e n n i e t o p R o m e alleen. 9 ) E e n i n t e r e s s a n t o v e r z i c h t o v e r d e s t r i j d o m h e t p a u s e l i j k p r i m a a t in d e e e r s t e e e u w e n g a f J o s . L u d w i g „ D i e P r i m a t w o r t e M a t t h . 16 : 18, 19 in d e r a l t k i r c h l i c h e n E x e g e s e " M ü n s t e r 1952. D e z e g e e f t d e o p v a t t i n g e n van Cyprianus aldus door: 1. D e k e r k m o e t é é n z i j n . 2. H e t g e z a m e l i j k e p i s c o p a a t b e w a a r t d e e e n h e i d . 3- N a a r a m b t e n m a c h t s v o l h e i d is P e t r u s b i s s c h o p als a l l e a n d e r e n (a.w. pag 29). Z o a l s m e n w e e t , is C y p r i a n u s m e t p a u s S t e f a n u s i n c o n f l i c t g e k o m e n over de ketterdoop. D e eerstgenoemde wil zeker geen blinde gehoorzaamheid. Hij schrijft (epistola 71,3) „ M e n m o e t ons niet voorschrijven,
7) Zie V. Monachino „De eerste pausen" in het grote werk: De geschiedenis der pausen, onder redactie van Chr. Hollis, Amsterdam/Brussel z.j, pag. 25. 8) Al was er veel tegenspraak van vooraanstaande en vrome christenen. Polycrates, bisschop van Efese, zeide k o r d a a t : „Ik die dikwijls met broeders over de hele wereld gesproken heb en die gans de Schrift gelezen heb, laat mij door geen bedreigingen (van excommunicatie) verontrusten". H i j herinnert ook aan het woord dat men God meer gehoorzamen moet dan de mensen (van Petrus). Zie Bronkhorst a, art. pag. 37. Ook Dionysios van Korinthe verzette zich. En Irenaeus schijnt evenmin zonder meer aan de kant van Victor I gestaan te hebben. H i j bemiddelde zo, dat de excommunicatie niet gehandhaafd bleef (Monachino a.w. pag. 26). In elk geval hebben de oosterse kerken vóór 325 de westerse paasdatum aanvaard. Maar dit is geen bewijs voor de juistheid van Victors optreden. Over de kwestie zelf kunnen we nu niet spreken. Deze is erg moeilijk en houdt verband met een verschil in overlevering bij Johannes en de synoptici. 9) zie ook Bronkhorst a. art. pag. 38.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966
Reformatorische stemmen | 84 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 januari 1966
Reformatorische stemmen | 84 Pagina's