Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 26
Van de Pol: 'Het einde van het conventionele Christendom' - Wat is vrijzinnig? - Fiolet: Wie is God? - Van der Marck: Menselijkheid als het gelaat van God - J. C. Groot: Gods verkiezing van twee heilswegen - Schillebeeckx.
letten op digt. 32)
het
evolutionistische
wereldbeeld
I n d a t evolutionistische wereldbeeld
past
dat
de
Fiolet
verde-
g e d a c h t e dat
de
schepping n o g niet voltooid is, m a a r d a t zij in ontwikkeling is, o p weg n a a r de voltooiing. W e l k e plaats n e e m t Jezus
Christus
nu in deze evolutie i n ? H i j is het voltooide mens-zijn. I n H e m is het mens-zijn tot zijn hoogste ontplooiing gekomen. D a t voltooide mens-zijn is nu zowel h e t resultaat v a n de verlossing als het e i n d p u n t van de evolutie. W a t zien we dus g e b e u r e n ? B i j F i o l e t vallen de
volgende
twee lijnen s a m e n : die v a n de schepping-in-evolutie op weg n a a r de voltooiing èn die v a n de herschepping. Wat
is nu h e t karakteristieke
van de verlossing? Niet d a t
schuld verzoend wordt, evenmin dat het o f f e r g e b r a c h t
de
wordt,
m a a r dat de schepping in evolutie h a a r eindpunt bereikt. Als we dit goed verstaan, w o r d t ook duidelijk w a t het k e n m e r k e n d e voor de verlossing is. D a t is niet gelegen in het gerechtvaardigd worden van de zondaar, evenmin in h e t vrijgesproken worden van straf, maar
in
het
vertonen
van
het
waarachtige
mens-zijn.
Nu
m o e t e n we deze laatste g e d a c h t e o m d r a a i e n : w a a r het w a a r a c h t i ge mens-zijn vertoond en beleefd wordt, d a a r is ook de verlossing. D e verlossing wordt dus niet te weeg g e b r a c h t d o o r het werk, h e t o f f e r v a n de H e r e Jezus Christus, m a a r door het mens-zijn, het vertonen van h e t voltooide mens-zijn door Jezus Christus. W a t is e r dus nodig o m verlost te w o r d e n ? M e n behoeft niet p r i m a i r vergeving van zonden te ontvangen, m a a r m e n m o e t het w a a r a c h tig mens-zijn verkrijgen. D a t bestaat in de gelijkvormigheid
aan
Jezus Christus. D a t w a a r a c h t i g mens-zijn moest de mens ook n a de schepping in de weg van evolutie n o g bereiken. H e t verloop en het einde van het evolutieproces valt nu samen met het verlost worden tot w a a r a c h t i g e menselijkheid door Jezus Christus.
33
)
Z i j n mens-zijn heet d a a r o m verlossend. ) Men zie hiervoor het reeds genoemde boek Vreemde Verleiding, Rotterdam 1968, met name hoofdstuk 2 en 8. ) Men zie voor een dergelijke evolutionaire visie op de verhouding God en mens in „De Nieuwe Katechismus", mijn bijdrage in: Interview met de Nieuwe Katechismus, geschreven samen met M. J . Arntzen en K. Exalto, Amsterdam 1967, 10-46. 32
33
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969
Reformatorische stemmen | 46 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969
Reformatorische stemmen | 46 Pagina's