Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 26

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 26

Van de Pol: 'Het einde van het conventionele Christendom' - Wat is vrijzinnig? - Fiolet: Wie is God? - Van der Marck: Menselijkheid als het gelaat van God - J. C. Groot: Gods verkiezing van twee heilswegen - Schillebeeckx.

3 minuten leestijd

letten op digt. 32)

het

evolutionistische

wereldbeeld

I n d a t evolutionistische wereldbeeld

past

dat

de

Fiolet

verde-

g e d a c h t e dat

de

schepping n o g niet voltooid is, m a a r d a t zij in ontwikkeling is, o p weg n a a r de voltooiing. W e l k e plaats n e e m t Jezus

Christus

nu in deze evolutie i n ? H i j is het voltooide mens-zijn. I n H e m is het mens-zijn tot zijn hoogste ontplooiing gekomen. D a t voltooide mens-zijn is nu zowel h e t resultaat v a n de verlossing als het e i n d p u n t van de evolutie. W a t zien we dus g e b e u r e n ? B i j F i o l e t vallen de

volgende

twee lijnen s a m e n : die v a n de schepping-in-evolutie op weg n a a r de voltooiing èn die v a n de herschepping. Wat

is nu h e t karakteristieke

van de verlossing? Niet d a t

schuld verzoend wordt, evenmin dat het o f f e r g e b r a c h t

de

wordt,

m a a r dat de schepping in evolutie h a a r eindpunt bereikt. Als we dit goed verstaan, w o r d t ook duidelijk w a t het k e n m e r k e n d e voor de verlossing is. D a t is niet gelegen in het gerechtvaardigd worden van de zondaar, evenmin in h e t vrijgesproken worden van straf, maar

in

het

vertonen

van

het

waarachtige

mens-zijn.

Nu

m o e t e n we deze laatste g e d a c h t e o m d r a a i e n : w a a r het w a a r a c h t i ge mens-zijn vertoond en beleefd wordt, d a a r is ook de verlossing. D e verlossing wordt dus niet te weeg g e b r a c h t d o o r het werk, h e t o f f e r v a n de H e r e Jezus Christus, m a a r door het mens-zijn, het vertonen van h e t voltooide mens-zijn door Jezus Christus. W a t is e r dus nodig o m verlost te w o r d e n ? M e n behoeft niet p r i m a i r vergeving van zonden te ontvangen, m a a r m e n m o e t het w a a r a c h tig mens-zijn verkrijgen. D a t bestaat in de gelijkvormigheid

aan

Jezus Christus. D a t w a a r a c h t i g mens-zijn moest de mens ook n a de schepping in de weg van evolutie n o g bereiken. H e t verloop en het einde van het evolutieproces valt nu samen met het verlost worden tot w a a r a c h t i g e menselijkheid door Jezus Christus.

33

)

Z i j n mens-zijn heet d a a r o m verlossend. ) Men zie hiervoor het reeds genoemde boek Vreemde Verleiding, Rotterdam 1968, met name hoofdstuk 2 en 8. ) Men zie voor een dergelijke evolutionaire visie op de verhouding God en mens in „De Nieuwe Katechismus", mijn bijdrage in: Interview met de Nieuwe Katechismus, geschreven samen met M. J . Arntzen en K. Exalto, Amsterdam 1967, 10-46. 32

33

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Reformatorische stemmen | 46 Pagina's

Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 26

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Reformatorische stemmen | 46 Pagina's

PDF Bekijken