Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 22

Van de Pol: 'Het einde van het conventionele Christendom' - Wat is vrijzinnig? - Fiolet: Wie is God? - Van der Marck: Menselijkheid als het gelaat van God - J. C. Groot: Gods verkiezing van twee heilswegen - Schillebeeckx.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

christelijke en a-theïstische mens, k a n geen vrede m e e r vinden b i j de traditionele visie alsof G o d van buitenaf inbreekt in Z i j n eigen schepping. H i j k a n niet m e e r spreken over deze G o d , o m d a t h i j langs deze weg v a n h e t menselijke denken en h e t uitstijgen boven deze wereld o n b e r e i k b a a r is. Deze buiten-aardse G o d , die h i j nergens in zijn geloofsbeleving zonder innerlijke verwonding van zijn eigen persoon-zijn een plaats in k a n ruimen, heeft hij 'dood' moeten verklaren.' We

moeten

21

)

hier wel goed o n d e r s c h e i d e n : de traditionele

visie

h e e f t de i m m a n e n t i e en de transcendentie van G o d beleden. D a t wil zeggen dat G o d boven deze wereld verheven is en dat G o d tegelijk van buiten deze wereld op h a a r inwerkt en in de mens zelf door Z i j n Heilige Geest aanwezig wil zijn. D a a r m e e is erkend dat G o d binnen onze werkelijkheid werkt. V a n boven komt H i j en h a n d e l t H i j . N u g a a t het er F i o l e t e c h t e r niet o m dit immanente

handelen v a n de transcendente G o d te verdedigen.

D a n zou hij open deuren intrappen en b e h o e f d e hij de traditionele visie niet af te vallen of a a n te vallen. Neen, h e t g a a t F i o l e t er o m Gods transcendentie als i m m a n e n t i e te interpreteren. D a a r m e e valt v o o r ons besef de transcendentie van G o d . W i e d a t te sterk uitgedrukt vindt, zal in elk geval moeten zeggen, dat de transcendentie van deze i m m a n e n t e G o d b i j Fiolet verder nauwelijks m e e r functioneren kan. D e G o d van daarboven, daarginds, van verweg - dié G o d h e e f t de christen van onze tijd immers 'dood' moeten verklaren. Deze 'dood' h a n g t samen m e t de interpretatie van Gods transcendentie als i m m a n e n t i e . W a t b l i j f t e r dan over? D e i m m a n e n t e G o d . W e willen eerst nog w a t luisteren n a a r Fiolet. ' D e O p e n b a r i n g als zelfmededeling van G o d heeft zich niet als een m e t e o o r vanuit een andere wereld in de aardse werkelijkheid geboord. H e t spreken en

heilshandelen

van G o d h e e f t de mens niet overvallen als een vreemde m a c h t . Israël heeft J a h w e h voor het eerst ontmoet in de stormachtige groei

van

het

van Egypte.

In

nationale

bewustzijn

tijdens

de

de schok van de w o n d e r b a r e

onderdrukking

uittocht uit

het

m a c h t i g e Egypte heeft dit kleine volk de nabijheid van J a h w e h ervaren.' 21) t.a.p., t.a.p.,

22

)

D e gewone gebeurtenissen zijn dus een o n t m o e t i n g

16 v. 15.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Reformatorische stemmen | 46 Pagina's

Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969

Reformatorische stemmen | 46 Pagina's