Op weg naar een nieuwe vrijzinnigheid; tendensen in de huidige Roomskatholieke theologie - pagina 22
Van de Pol: 'Het einde van het conventionele Christendom' - Wat is vrijzinnig? - Fiolet: Wie is God? - Van der Marck: Menselijkheid als het gelaat van God - J. C. Groot: Gods verkiezing van twee heilswegen - Schillebeeckx.
christelijke en a-theïstische mens, k a n geen vrede m e e r vinden b i j de traditionele visie alsof G o d van buitenaf inbreekt in Z i j n eigen schepping. H i j k a n niet m e e r spreken over deze G o d , o m d a t h i j langs deze weg v a n h e t menselijke denken en h e t uitstijgen boven deze wereld o n b e r e i k b a a r is. Deze buiten-aardse G o d , die h i j nergens in zijn geloofsbeleving zonder innerlijke verwonding van zijn eigen persoon-zijn een plaats in k a n ruimen, heeft hij 'dood' moeten verklaren.' We
moeten
21
)
hier wel goed o n d e r s c h e i d e n : de traditionele
visie
h e e f t de i m m a n e n t i e en de transcendentie van G o d beleden. D a t wil zeggen dat G o d boven deze wereld verheven is en dat G o d tegelijk van buiten deze wereld op h a a r inwerkt en in de mens zelf door Z i j n Heilige Geest aanwezig wil zijn. D a a r m e e is erkend dat G o d binnen onze werkelijkheid werkt. V a n boven komt H i j en h a n d e l t H i j . N u g a a t het er F i o l e t e c h t e r niet o m dit immanente
handelen v a n de transcendente G o d te verdedigen.
D a n zou hij open deuren intrappen en b e h o e f d e hij de traditionele visie niet af te vallen of a a n te vallen. Neen, h e t g a a t F i o l e t er o m Gods transcendentie als i m m a n e n t i e te interpreteren. D a a r m e e valt v o o r ons besef de transcendentie van G o d . W i e d a t te sterk uitgedrukt vindt, zal in elk geval moeten zeggen, dat de transcendentie van deze i m m a n e n t e G o d b i j Fiolet verder nauwelijks m e e r functioneren kan. D e G o d van daarboven, daarginds, van verweg - dié G o d h e e f t de christen van onze tijd immers 'dood' moeten verklaren. Deze 'dood' h a n g t samen m e t de interpretatie van Gods transcendentie als i m m a n e n t i e . W a t b l i j f t e r dan over? D e i m m a n e n t e G o d . W e willen eerst nog w a t luisteren n a a r Fiolet. ' D e O p e n b a r i n g als zelfmededeling van G o d heeft zich niet als een m e t e o o r vanuit een andere wereld in de aardse werkelijkheid geboord. H e t spreken en
heilshandelen
van G o d h e e f t de mens niet overvallen als een vreemde m a c h t . Israël heeft J a h w e h voor het eerst ontmoet in de stormachtige groei
van
het
van Egypte.
In
nationale
bewustzijn
tijdens
de
de schok van de w o n d e r b a r e
onderdrukking
uittocht uit
het
m a c h t i g e Egypte heeft dit kleine volk de nabijheid van J a h w e h ervaren.' 21) t.a.p., t.a.p.,
22
)
D e gewone gebeurtenissen zijn dus een o n t m o e t i n g
16 v. 15.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969
Reformatorische stemmen | 46 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1969
Reformatorische stemmen | 46 Pagina's