Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Er staat geschreven - pagina 68

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Er staat geschreven - pagina 68

1. De heilige schrift als het woord van God (Noordegraaf)...Schriftgegevens - Het doel van de Schrift - God gebruikt mensen - Geschiedenis en verkondiging...2. De heilige schrift als canon (Arntzen)..De belijdenis van het canoniek gezag - Het getuigenis van de Heilige Geest - Dogmatische critiek op de canon - Klare Wijn - De critiek in de tijd van de Verlichting...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

deel van de Schrift is aan inspiratie onttrokken. Bavinck neemt ook geen soorten en graden in de inspiratie aan. 3 T ) Wij kunnen inderdaad zeggen, dat Romeinen 8 of I Kor. 15 dichter bij het centrum van de boodschap staat dan b.v. een hoofdstuk uit Ezra. Kuyper schrijft ergens, dat Habakuk veel machtiger aangrijpt dan Haggaï. 3 8 ) Niettemin blijven al die boeken en alle delen ervan onfeilbaar Woord Gods. Men kan zich niet op Kuyper en Bavinck beroepen - al neemt men wel eens de schijn aan of dit mogelijk is — wanneer men ontkent, dat Jona drie dagen en drie nachten was in het ingewand van het zeemonster, 3 9 ) als men betwijfelt of Jozua werkelijk Jericho heeft ingenomen en meent, dat deze geschiedenis wel symbolisch zal moeten worden opgevat, 4 0 ) en als men de historiciteit van het eerste mensenpaar ontkent. 4 1 ) Want al heeft de gereformeerde theologie altijd wel verstaan, dat niet alles in de bijbel even belangrijk was, en van evenveel directe betekenis voor het geloofsleven, steeds heeft men de eenheid en ondeelbaarheid van de Schrift beleden.

37)

Zie ook J. Veenhof, Revelatie en inspiratie, Amsterdam 1968, pag. 4 5 5 / 6 . Veenhof ziet hier, evenals R. H. Bremmer een voorzichtige critiek op A. Kuyper die nog wèl graden van inspiratie aannam. 38) Ene. II, pag. 465. 3 0 ) H. M . Kuitert: Verstaat gij wat gij leest?, Kampen, 1968, somt op pag. 41 van deze brochure op wat men volgens orthodox-protestantse christenen - ten onrechte - zou moeten geloven: dat de slang gesproken heeft, dat het leven in het bloed zit, dat Jona een historisch verhaal is en niet een midrasj (joodse legende, A . ) , dat de ezelin van Bileam heeft gesproken, etc. W e merken dat hier van het bijbelgezag weinig overblijft. Vooral de opmerking over Jona bevreemdt ons. Weten de huidige theologen het dan beter dan Jezus zelf, Die toch ook het verhaal als historie aanvaardde? Geheel onvoldoende is Kuiterts verweer als hij stelt, dat we bij Christus' komst in het vlees geen super-menswording belijden, en dat Jezus ook gesproken heeft binnen de horizont van zijn tijd (pag. 18). 4 0 ) J. L. Koole, Verhaal en feit in het Oude Testament, Kampen z.j., pag. 60. 41)

66

H. M . Kuitert, a.w., pag. 25, 27 w .

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's

Er staat geschreven - pagina 68

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's