Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Er staat geschreven - pagina 19

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Er staat geschreven - pagina 19

1. De heilige schrift als het woord van God (Noordegraaf)...Schriftgegevens - Het doel van de Schrift - God gebruikt mensen - Geschiedenis en verkondiging...2. De heilige schrift als canon (Arntzen)..De belijdenis van het canoniek gezag - Het getuigenis van de Heilige Geest - Dogmatische critiek op de canon - Klare Wijn - De critiek in de tijd van de Verlichting...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

God Jeremia bevel opnieuw de profetieën te boek te stellen (Jer. 36 : 2 8 w ) . Ook de derde bundel van de oud-testamentische canon - de Geschriften - draagt openbaringskarakter. Men denke slechts aan de wijze waarop Wet en Profeten functioneren in de Psalmen en de Spreuken. 'Zij onderstellen de openbaring van God als haar objectieve grondslag en laten de uitwerking en toepassing zien van die openbaring in de verschillende toestanden en verhoudingen van het mensenleven.' 1 9 ) 3 : I n dit verband is het ook belangrijk aandacht te schenken aan de wijze waarop het Nieuwe Testament spreekt over het Oude Testament. Voor Jezus en de apostelen bezat de heilige Schrift van het Oude Testament goddelijk gezag. D a t blijkt o.a. uit de wijze van citeren. Oud-testamentische teksten worden aangehaald met de formule: 'God zegt', o f : 'de Heilige Geest zegt' (vgl. bv. Mt. 15 : 4; 24 : 15; Hand. 3 : 24v; 2 Kor. 6 : 16; Hand. 1 : 16). In de Evangeliën vinden we naast de uitdrukking: 'hetgeen gesproken is door de profeet' (vgl. bv. Mt. 1 : 2 2 ; 2 : 15) ook de spreekwijze: 'door de Here, door de Heilige Geest' (zie genoemde plaatsen uit M t . 1 en 2 ) . Paulus spreekt menigmaal van de Schrift (Rom. 4 : 3; 9 : 17; 10 : 11; 11 : 2; Gal. 4 : 3 0 ) , maar personifieert op menige plaats de Schrift, als was het God Zelf die spreekt (Gal. 3 : 8; 4 : 3 0 ) . In dit verband kan ook genoemd worden de uitdrukking: 'Er staat geschreven' ( M t . 4 : 4 ; Luc. 10 : 2 6 ; Joh. 6 : 4 5 b.v.). Dat is het einde van alle tegenspraak. 'Was als gegraptai zitiert wird, ist normativ, weil durch die bindende Gewalt Jahwes, des Königs und Gesetzgebers beglaubigt.' 2 0 ) Ook in de Hebreeënbrief komt met nadruk naar voren, dat in het oud-testamentisch Schriftwoord de Geest spreekt (Hebr. 3 : 7 ; 9 : 8 ; 10 : 15). Meermalen wordt dit goddelijk gezag van het Oude Testament ook openlijk uitgesproken. Christus is niet gekomen om Wet en profeten te ontbinden, d.w.z. ongeldig te verklaren, maar om die te vervullen, dat houdt in: haar eigenlijke en diepste bedoeling 19) H. Bavinck, a.w. blz. 411. 2 0 ) G. Kittel, Theologisches Wörterbuch graphè, S. 747.

zum Neuen

Testament

I s.v.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's

Er staat geschreven - pagina 19

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 juni 1969

Reformatorische stemmen | 99 Pagina's