Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De actualiteit van Martin Bucers ambtsopvatting - pagina 49

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De actualiteit van Martin Bucers ambtsopvatting - pagina 49

1. Inleiding...2. Het dogmatische kader. - Het christologisch motief - Het pneumatologisch motief - Het ekklesiologisch motief...3. De historische achtergrond...4. Bucers ambtsbeschouwing. - Ambt en gezag - Ambt en charisma - Ambt en gemeente - Ambt en ordinatie - Ambt en ambten - Het ambt en zijn geheim - Ambt en voorvragen...5. De actualiteit van Bucers ambtsopvatting. - Ambtelijke Christus-representatie - Het ambt en zijn functies...

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

meente, en tastbaar in het diakonaat. Zo hebben alle onderscheidene ambten hun eenheid in het ene ambt der kerk, d.i. in het ene ambt van Christus. Ambt en ambten staan in zijn éne dienst, om ons te leren leven voor de Here en voor elkander. 6. Het ambt en zijn geheim Door een veelheid van kerkelijke diensten vervult Christus zijn belofte, dat Hij zijn volk zal weiden. Christus oefent zijn pastoraat uit door middel van de zielzorgers. Dat is het geheim van het ambt. Daarom beoogt heel de ambtelijke dienst in al zijn facetten niets anders dan de schapen te brengen en te houden onder de herdersstaf van Christus, onder de tucht van Christus, de discipline van Christus. Dat behoort bij het discipelschap. Bucers pleit voor de kerkelijke tucht kan men beschouwen als een poging het christelijke leven tot realisering te brengen. De christelijke discipline is uitdrukking van het totaal van middelen die Christus gebruikt om ons aan zich te binden. Bucer kan spreken over de tekst: Komt tot Mij die vermoeid en belast zijt, terwijl hij het komen tot Christus beschrijft als het zich stellen onder het juk van Christus, dat is de kerkelijke, ambtelijke en onderlinge broederlijke tucht. Daartoe dient het onvergelijkelijke middel van de prediking. Die christelijke gemeente als tuchtgemeenschap wordt zichtbaar bij het Avondmaal. Functioneert deze gemeenschap niet, dan komt de kerkelijke tucht in de engere zin van het woord, als boetetucht, in werking. Alle ambtelijke arbeid is hantering van de sleutelmacht. Alle pastorale arbeid is daarom gericht op de gemeenschap met Christus: 'Primair in de gemeente van Christus en daarom ook het voornaamste onderdeel van het herdersambt, is deel schenken aan de gemeenschap van Christus, of wel daarvan uit te sluiten, op te nemen onder het getal der boetvaardigen, voor wie Christus gekomen is, of daarvan te weren'. Het burgerschap van het koninkrijk der hemelen wordt in de kerk ontvangen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1971

Reformatorische stemmen | 64 Pagina's

De actualiteit van Martin Bucers ambtsopvatting - pagina 49

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 1971

Reformatorische stemmen | 64 Pagina's