Communisme - een religie - pagina 47
1. Pseudo-religie..2. Communisme..Materialisme – geschiedbeschouwing – Klassenstrijd – Diktatuur van het proletariaat...3. Een religie..Evangelie van de haat – Messias – Zedelijkheid.
D e filosoof Karl Jaspers heeft de door M a r x in zijn vele werken toegepaste methode eens op deze trefzekere wijze getypeerd: 'De stijl van de geschriften' — die van M a r x namelijk — , zo schreef hij, 'is niet de stijl van het onderzoek, dat wil zeggen: er worden geen tegeninstanties opgeroepen, geen feiten erbij gehaald die de eigen theorie tegenspreken, maar de geschriften verkondigen ondubbelzinnig de voor nu definitieve waarheid en vinden daarvoor bevestigingen. Dit denken voltrekt zich in de geestelijke wereld van de advocaat, niet in die van de wetenschapper, het is een denken dat van zijn absolute waarheid overtuigd, niet wetenschappelijk, maar gelovend is'. W a t Karl Jaspers van Karl M a r x zegt geldt in nog sterker mate van Lenin, die als organisator, agitator, wils- en machtsmens veruit de meerdere, maar als denker verre de mindere van M a r x is. Het geloof van Lenin in het marxisme zoals hij dat opvatte komt in volle klaarheid op ons af als we deze uitspraak van hem lezen: 'De leer van M a r x is almachtig omdat zij juist is. Zij vormt een afgerond geheel en is harmonisch, ze geeft de mensen een alles omvattende wereldbeschouwing, die onverenigbaar is met elk bijgeloof, met elke reactie, met elke verdediging van de burgerlijke onderdrukking. Zij is de rechtmatige erfgename van het beste van wat de mensheid in de negentiende eeuw in de vorm van de Duitse filosofie, van de Engelse politieke economie en van het Franse socialisme — in connectie met de Franse revolutionaire leerstellingen — heeft voortgebracht'. En Stalin verklaarde in zijn ook nu nog alom gebruikte en gezaghebbende stadie 'Over het dialektische en historische materialisme' — ik citeer weer de in 1972 door de uitgeverij 'Pegasus' op de nederlandse markt gebrachte editie — Het marxistische filosofische materialisme gaat er van uit 'dat de wereld en haar wetten zeer wel kenbaar zijn, dat onze kennis getoetst aan de ervaring en de praktijk, betrouwbare kennis perk en dat d i e n v o l g e n s de g e h e l e g e s c h i e d e n i s een g e s c h i e d e n i s v a n klassenstrijd is h e m en M a r x reeds v e r s c h e i d e n e jaren v ó ó r 1845 naderbij g e k o m e n was. In 1845 toen hij M a r x v o o r 't eerst o n t m o e t t e had d e z e die g e d a c h t e o o k reeds u i t g e w e r k t . Engels verklaart dan dat d e z e g r o n d g e d a c h t e d e z e l f d e v o o r u i t g a n g in de geschiedenis z o u b e w e r k e n als D a r w i n s theorie v o o r de n a t u u r w e t e n s c h a p !
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978
Reformatorische stemmen | 68 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 1978
Reformatorische stemmen | 68 Pagina's