Er staat geschreven! Er is geschied!; Introductie tot het leven en werk van Groen van Prinsterer als getuigend historicus - pagina 78
Introductie tot het leven en werk van Groen van Prinsterer als getuigend historicus..1. Groen van Prinsterer: historicus in de politiek..2. Groen van Prinsterer en de geschiedenis: de stuwkracht van de revolutiebegrippen..3. Groen van Prinsterer en de gereformeerd-orangistische geschiedschrijving..4. Groen van Prinsterer: historicus in de actualiteit..
H i e r s p e e l t e e n b e p a a l d e e x e g e s e v a n I I T i m . 3 : 16 e e n g r o t e rol. Wij
lezen
in
deze
is o o k n u t t i g o m op
te v o e d e n
legging
tekst:
'Elk
van
God
in d e g e r e c h t i g h e i d . 1 1 )
is n u
ingegeven
Schriftwoord
te o n d e r r i c h t e n , te w e e r l e g g e n , te v e r b e t e r e n
deze:
alleen
wat
Semlers merkwaardige
nuttig
is o m
en uit-
te o n d e r r i c h t e n ,
te
w e e r l e g g e n e n z . is g e ï n s p i r e e r d e S c h r i f t . 1 2 ) G e l e t o p h e t z o v r i j e s t a n d p u n t v a n S e m l e r ten o p z i c h t e v a n b i j b e l , is d i k w i j l s d e v r a a g g e s t e l d o f h i j n i e t e e n r a t i o n a l i s t Daarop
is v e r s c h i l l e n d
de
was.
g e a n t w o o r d , hetgeen niet v e r w o n d e r t ,
als
w e bedenken, dat Semler w e l de menselijke rede heel h o o g
hield,
en
de
ganse
dat
Sem-
zich
scherp
kon
keren
Schrift v o o r het W o o r d
tegen
de
Gods hebben
opvatting,
dat
we
te h o u d e n , m a a r
ler o o k s o m s n o g sterke b i n d i n g h a d a a n lutherse g e d a c h t e n . was ook
beslist a f k e r i g v a n
Lessing. D e van
het
nack)
d e radicale critiek v a n
Reimarus
Hij en
kerkhistoricus T h o l u c k zegt, dat Semler wel het zaad
rationalisme
heeft
uitgestrooid.
Een
ander
z e g t o o k , d a t S e m l e r d e b a a n b r e k e r is v a n h e t
(L.
Zschar-
rationalisme
11)
D e Statenvertaling: ' A l l e Schrift is van G o d ingegeven' is wel beter. Bij de vertaling van het N . B . G . ( d i e taalkundig zeker mogelijk is) zou men de vraag kunnen stellen, of er d a n ook graphè, Schrift, bestaat, die niet d o o r G o d is geïnspireerd. D e Statenvertaling past beter in het verband. 12) Z i e H. Strathmann: Die Krise des Kanons der Kirche, Theologische Blätter, 1941, pag. 298. In zijn sceptische h o u d i n g tegenover c a n o n en bijbelgezag had Semler als voorloper Simon en als tijdgenoot J. D. M i c h a e lis ( 1 7 1 7 - 1 7 9 0 ) . Deze onderwierp de N . T . geschriften aan een streng historisch onderzoek. En reeds F. C . Baur ( 1 7 9 2 - 1 8 6 0 ) wilde de canonieke boeken niet meer als een aparte bundel behandelen, maar ze o p één lijn stellen met de oud-christelijke literatuur (zie A p p e l , pag. 2 0 ) . D e z e auteur heeft wel gelijk als hij zegt, dat deze gedachte ondermijnende werking heeft gehad v o o r de canon ( A p p e l , pag. 2 0 ) .
En Semler gaat ver met de a c c o m m o d a t i e g e d a c h t e , d.w.z. met de leer dat de bijbelschrijvers zich aansloten bij de toen heersende en gangbare voorstellingen, zonder dat deze d a a r o m als waar moesten worden aangenomen. Z o hebben, aldus Semler, d e evangelisten bij de schriftelijke vastlegging van het overgeleverde zich aangepast bij de denkbeelden van hun hoorders. En als Paulus aan Thessalonica schrijft aan jodenchristenen ( ? ) m o e t hij aan hun denkbeelden toegeven en schrijven over een spoedige wederkomst van Christus ( H o r n i g , a.w., pag. 228, 2 2 4 ) . O o k het bestaan van hemel, hel en het dragen van de ziel in Abrahams schoot bij het sterven b e h o o r t volgens Semler tot de mythologie ( H o r n i g 2 2 6 ) .
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981
Reformatorische stemmen | 102 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981
Reformatorische stemmen | 102 Pagina's