Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Er staat geschreven! Er is geschied!; Introductie tot het leven en werk van Groen van Prinsterer als getuigend historicus - pagina 78

Introductie tot het leven en werk van Groen van Prinsterer als getuigend historicus..1. Groen van Prinsterer: historicus in de politiek..2. Groen van Prinsterer en de geschiedenis: de stuwkracht van de revolutiebegrippen..3. Groen van Prinsterer en de gereformeerd-orangistische geschiedschrijving..4. Groen van Prinsterer: historicus in de actualiteit..

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

H i e r s p e e l t e e n b e p a a l d e e x e g e s e v a n I I T i m . 3 : 16 e e n g r o t e rol. Wij

lezen

in

deze

is o o k n u t t i g o m op

te v o e d e n

legging

tekst:

'Elk

van

God

in d e g e r e c h t i g h e i d . 1 1 )

is n u

ingegeven

Schriftwoord

te o n d e r r i c h t e n , te w e e r l e g g e n , te v e r b e t e r e n

deze:

alleen

wat

Semlers merkwaardige

nuttig

is o m

en uit-

te o n d e r r i c h t e n ,

te

w e e r l e g g e n e n z . is g e ï n s p i r e e r d e S c h r i f t . 1 2 ) G e l e t o p h e t z o v r i j e s t a n d p u n t v a n S e m l e r ten o p z i c h t e v a n b i j b e l , is d i k w i j l s d e v r a a g g e s t e l d o f h i j n i e t e e n r a t i o n a l i s t Daarop

is v e r s c h i l l e n d

de

was.

g e a n t w o o r d , hetgeen niet v e r w o n d e r t ,

als

w e bedenken, dat Semler w e l de menselijke rede heel h o o g

hield,

en

de

ganse

dat

Sem-

zich

scherp

kon

keren

Schrift v o o r het W o o r d

tegen

de

Gods hebben

opvatting,

dat

we

te h o u d e n , m a a r

ler o o k s o m s n o g sterke b i n d i n g h a d a a n lutherse g e d a c h t e n . was ook

beslist a f k e r i g v a n

Lessing. D e van

het

nack)

d e radicale critiek v a n

Reimarus

Hij en

kerkhistoricus T h o l u c k zegt, dat Semler wel het zaad

rationalisme

heeft

uitgestrooid.

Een

ander

z e g t o o k , d a t S e m l e r d e b a a n b r e k e r is v a n h e t

(L.

Zschar-

rationalisme

11)

D e Statenvertaling: ' A l l e Schrift is van G o d ingegeven' is wel beter. Bij de vertaling van het N . B . G . ( d i e taalkundig zeker mogelijk is) zou men de vraag kunnen stellen, of er d a n ook graphè, Schrift, bestaat, die niet d o o r G o d is geïnspireerd. D e Statenvertaling past beter in het verband. 12) Z i e H. Strathmann: Die Krise des Kanons der Kirche, Theologische Blätter, 1941, pag. 298. In zijn sceptische h o u d i n g tegenover c a n o n en bijbelgezag had Semler als voorloper Simon en als tijdgenoot J. D. M i c h a e lis ( 1 7 1 7 - 1 7 9 0 ) . Deze onderwierp de N . T . geschriften aan een streng historisch onderzoek. En reeds F. C . Baur ( 1 7 9 2 - 1 8 6 0 ) wilde de canonieke boeken niet meer als een aparte bundel behandelen, maar ze o p één lijn stellen met de oud-christelijke literatuur (zie A p p e l , pag. 2 0 ) . D e z e auteur heeft wel gelijk als hij zegt, dat deze gedachte ondermijnende werking heeft gehad v o o r de canon ( A p p e l , pag. 2 0 ) .

En Semler gaat ver met de a c c o m m o d a t i e g e d a c h t e , d.w.z. met de leer dat de bijbelschrijvers zich aansloten bij de toen heersende en gangbare voorstellingen, zonder dat deze d a a r o m als waar moesten worden aangenomen. Z o hebben, aldus Semler, d e evangelisten bij de schriftelijke vastlegging van het overgeleverde zich aangepast bij de denkbeelden van hun hoorders. En als Paulus aan Thessalonica schrijft aan jodenchristenen ( ? ) m o e t hij aan hun denkbeelden toegeven en schrijven over een spoedige wederkomst van Christus ( H o r n i g , a.w., pag. 228, 2 2 4 ) . O o k het bestaan van hemel, hel en het dragen van de ziel in Abrahams schoot bij het sterven b e h o o r t volgens Semler tot de mythologie ( H o r n i g 2 2 6 ) .

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Reformatorische stemmen | 102 Pagina's

Er staat geschreven! Er is geschied!; Introductie tot het leven en werk van Groen van Prinsterer als getuigend historicus - pagina 78

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

Reformatorische stemmen | 102 Pagina's