De Bergrede - pagina 44
1. Inleidende opmerkingen...2. Beschouwingen over de Bergrede. - De anti-farizese uitleg - De consequent-eschatologische uitleg - De traditionele r.k. interpretatie - De tweerijken leer - Gezindheidsethiek...3. Beknopte uitleg. - De zaligsprekingen...4. Het Evangelie en de Bergrede. - Christus en de Bergrede - De vervulling van de Wet - De radicaliteit van de liefde - Onderwijzing van de gemeente - Leven met de Bergrede...
Ongetwijfeld is dat een belangrijk aspect voor het verstaan van Jezus' prediking en stellig zullen we de waarschuwing ter harte nemen in de tekst van de Bergrede niet meer te lezen dan wat er staat. Maar dat ontslaat ons niet van het recht en zelfs de plicht om de prediking van Jezus te verstaan in het raam van het gehele evangelie, ja zelfs de Schrift. Wanneer de opgestane Christus in Matth. 28:19 zijn leerlingen opdraagt de volken te leren onderhouden alles wat Hij hun bevolen heeft, dan heeft dit laatste betrekking op Jezus' prediking gedurende zijn omwandeling op aarde, dus ook op de Bergrede. We kunnen en mogen deze hoofdstukken niet lospellen uit het geheel van wat MattheĆ¼s als gevolmachtigde getuige van Christus ons aangaande Hem meedeelt. En dan mogen we zeggen: De Christus die in de Bergrede belofte en gebod verkondigt is de Zoon van David, de Zoon van Abraham (Matth. 1:1), de Immanuel, God met ons (Matth. 1:23), de Koning der Joden die door zijn eigen volk verworpen, maar door God verhoogd is. Hij is degene die door zijn lijden en sterven zijn volk zal redden van hun zonden en het heil van het Koninkrijk voor hen verwerft. We kunnen de Bergrede niet verstaan zonder dit Evangelie van verzoening en heil te horen meeklinken. In dat licht heeft het diepe zin dat de Bergrede begint met het Evangelie van het Koninkrijk, het Evangelie der armen waarin de Here het heil van het Koninkrijk toezegt aan hen die delen in het nieuweVerbond en dat zijn grondslag vindt in de verzoeningsdood aan het kruis. De Bergrede staat zo verstaan in het hart van de nieuwtestamentische verkondiging. Miskotte heeft erop gewezen dat het in de Bergrede niet uitsluitend gaat om het profetisch ambt van de Messias. Ook dat komt aan de orde in zijn woorden, zijn onderwijs. Maar dat profetisch woord is alleen maar waar omdat Hij het met zijn priesterbloed bezegelt. 'Hij zelf, in zijn ondergang en opgang in de wereld, is het goddelijk decreet, het Besluit waardoor Gods waarheid onze werkelijkheid richt en redt, waardoor vergiffenis ons verleden dekt en de goede toekomst ons trekt'. De Bergrede is primair Evangelie, Christusprediking. Noordmans heeft ons ervoor gewaarschuwd het Evangelie in twee stukken te delen, waarbij in het eerste deel de Bergrede en in het tweede stuk het kruis het hoogtepunt zou zijn. Noordmans acht dergelijke indelingen een groot misverstand. 'Wie zou durven verklaren dat Hij de Christus van de Bergrede dichter is genaderd dan de Gekruisigde? Wie dat wil volhouden moet Jezus' prediking in die rede eerst beroven van haar bovenaardse karakter en de teksten klaarmaken voor huiselijk gebruik. Tenslotte houdt men dan een 'ander evangelie' over. De kruisbalk ligt echter dwars door de gehele Bergrede heen'. We doen er 6
7
8
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982
Reformatorische stemmen | 60 Pagina's