Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Bergrede - pagina 20

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Bergrede - pagina 20

1. Inleidende opmerkingen...2. Beschouwingen over de Bergrede. - De anti-farizese uitleg - De consequent-eschatologische uitleg - De traditionele r.k. interpretatie - De tweerijken leer - Gezindheidsethiek...3. Beknopte uitleg. - De zaligsprekingen...4. Het Evangelie en de Bergrede. - Christus en de Bergrede - De vervulling van de Wet - De radicaliteit van de liefde - Onderwijzing van de gemeente - Leven met de Bergrede...

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

dat Tolstoi de grote ontdekker van de Bergrede is in de moderne tijd. Nigg wijst erop dat Tolstoi's pleidooi voor weerloosheid samengaat met vlammende protesten tegen een voze beschaving en verwereldlijkte kerk. 'Hij riep niet op tot de strijd op de barricaden, en toch hebben zijn woorden een wereld uit haar voegen gelicht'. Tolstoi's protesten tegen kerk en staat bezorgden hem een slechte naam bij de tsaristische overheid. Genoemd kan verder ook nog worden de beweging van de religieussocialisten onder leiding van Kutter en Ragaz. De laatste noemde de Bergrede 'de Magna Charta van het Rijk van God'. In zijn boek over de Bergrede zegt Ragaz: 'Jezus Christus is de volmacht van de Bergrede. Zonder Hem zou het een utopische filosofie zijn en door hem wordt zij boodschap, verkondiging en eis Gods, die uit en door hem spreekt. Dat dit zo is mag niet tot verkeerd theologisch gebruik leiden. Dat gebeurt - zij het dikwijls met de beste bedoelingen - wanneer men de Bergrede inpast in de omlijsting van een zgn. christologie, die een stuk paulinische theologie geeft, die is voortgekomen uit een onjuiste, wat eenzijdige exegese van de apostel Paulus, in het bijzonder diens brief aan de Romeinen'. Men kan aan al deze bewegingen de diepe bewogenheid met het lot van de wereld, de radicale ernst die men maakte met het gebod niet ontzeggen. Velen van hen hebben op ontroerende wijze hun leven verteerd in de dienst der liefde. Kritiek op dit Bergredechristendom kan gemakkelijk en goedkoop worden als we voorbij zouden horen aan deze ernst van dit appel en aan deze daadwerkelijke inzet voorbij zien. Wordt ons hier niet een onbetaalde rekening gepresenteerd? Niettemin is terecht van verschillende kanten erop gewezen dat bij deze uitleg de Bergrede dreigt te verworden tot een nieuwe wet, tot een maatschappelijk program; een program dat bovendien losgemaakt wordt van de Christusprediking. Bovendien vergeten de radicalen het goddelijk geduld met deze wereld en willen ze de spanning waarin we leven 'tussen de tijden' al te direct oplossen. De Bergrede is geen programma voor immanente wereldhervorming. De geschiedenis leert dat dergelijke radicalistische pogingen doorgaans op mislukking uitlopen. Maar dat deze radicale bewegingen ons vragen stellen inzake het ethos van de christelijke gemeente als een leven van de liefde, is buiten kijf. 18

19

Ontdekkende prediking Nog ée'n wijze van uitleg willen we kort aanstippen. Het is een lezen van de Bergrede zoals we dat vooral in het Lutheranisme vinden en -zoals dat in onze tijd door Ed. Thurneysen, de vriend en medestander

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

De Bergrede - pagina 20

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1982

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's