Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatie en tolerantie - pagina 29

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatie en tolerantie - pagina 29

1. Willem van Oranje..2. Het zoeken naar nieuwe verhoudingen in de 16de eeuw..3. Luther en Calvijn..4. John Locke en de Verlichting..5. Tolerantie, revolutie en democratie..6. Wat moei de staat verdragen?.

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

over de kerk m o c h t heersen. Beide h a d d e n een eigen, in de H e i l i g e Schrift g e f u n d e e r d e , v e r a n t w o o r d e l i j k h e i d . In de p r a k t i j k leidde dit ertoe dat in de calvinistische l a n d e n w a a r m o g e l i j k de calvinistische kerk de bevoorrechte kerk werd m a a r dat m o e i l i j k een staatskerk k o n o n t s t a a n n a a r het m o d e l van de l u t h e r s e l a n d e n . Kuyper m e r k t terecht o p d a t het o n s niet raakt dat C a l v i j n zijn lijd n a s p r a k en nadeed, m a a r dat het er o m g a a t wat h i j in o n d e r s c h e i d i n g van de tijdgeest als beginsel invoerde. E n dat was, hoewel o p de h o o f d p u n t e n van de christelijke b e l i j d e n i s geen ketterij m o c h t w o r d e n toegelaten (we zagen dat reeds bij Beza), d e g e n e n g e d u l d moesten w o r d e n die in het m i n d e r e a f w e k e n . 'De H u g e n o t e n b r e i d d e n dit uit tot hel d u l d e n van o n g e w a p e n d e r o o m s e n . Onze H o l l a n d s e r e p u b l i e k g a a t n o g verder en d u l d t zelfs a f w i j k e n d e eredienst, mits in besloten h u i z e n . N o g verder o n t w i k k e l d leidt het in E n g e l a n d tot de ' T o l e r a t i o n Act', tot e i n d e l i j k in A m e r i k a de laatste conseq u e n t i e w o r d t getrokken, door het vrijgeven van alle erediensten en aller geweten', a l d u s Kuyper. 6 De vaak g e h o o r d e p o p u l a i r e o p v a t t i n g dat de presbyteriaans-dem o c r a t i s c h e r e g e r i n g die C a l v i j n v o o r d e kerk heeft g e ï n t r o d u c e e r d een voorbeeld is geweest voor de o n t w i k k e l i n g van de s t a a t k u n d i g e democratie raakt niet de kern van de zaak. De door C a l v i j n uitged r a g e n o p v a t t i n g dat de kerk vrij en zelfstandig b e h o o r t te zijn in zaken van k e r k r e g e r i n g en kerkrecht is niet zozeer een voorbeeld geweest, m a a r heeft de overheid g e d w o n g e n een g r e n s te stellen ten aanzien van h a a r eigen r e c h t s m a c h t . O p deze m a n i e r heeft het c a l v i n i s m e de basis gelegd voor de o n t w i k k e l i n g van geestelij ke en politieke v r i j h e d e n , die de overheid niet zozeer d i e n d e te verlenen, als wel te e r k e n n e n . De m a n i e r w a a r o p een en a n d e r in de p r a k t i j k gestalte heeft gekregen verschilde per calvinistisch land. Uit het citaat van Kuyper bleek dit reeds. Voor de o n t w i k k e l i n g in de N e d e r l a n d e n is van grote betekenis geweest het feit dat de gereformeerde kerken h u n o o r s p r o n g v o n d e n in de b u i t e n de N e d e r l a n d e n ingestelde v l u c h t e l i n g e n g e m e e n t e n . De 'zichtbare kerk' had in h a a r 'staatloze situatie' daar reeds m i n of meer een definitieve vorm gekregen in zaken als kerkregering, p r e d i k a n t s a m b t en kerkrecht. 7 H e t grote goed van die vrij heid s t o n d e n zij niet meer af toen zij later in de vrije N e d e r l a n d e n de gevestigde kerk werden. Dat vooral na de G r o t e V e r g a d e r i n g van 1651 de gegroeide s a m e n w e r k i n g van kerk en staat in de N e d e r l a n d e n in tal van o p z i c h t e n de volle o n t p l o o i i n g van de vrijheid van de kerk vaak ernstig heeft b e l e m m e r d doet a a n de o v e r w i n n i n g van het beginsel niet af, zeker niet w a n n e e r we het v a n u i t s t a a t k u n d i g e zijde bekijken. We k u n n e n onze b e s p r e k i n g van de grote betekenis van de kerkor-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Reformatorische stemmen | 86 Pagina's

Reformatie en tolerantie - pagina 29

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 1985

Reformatorische stemmen | 86 Pagina's