Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Popmuziek; in gesprek met jongeren - pagina 41

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Popmuziek; in gesprek met jongeren - pagina 41

1. Popmuziek is muziek!?..2. Popmuziek en aanverwante artikelen...3. Functie, gebruik, genre en invloed van de popmuziek...4. Christen-zijn en popmuziek...5. De Tien Geboden en popmuziek...

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

' a a n t r a p p e n tegen de gevestigde orde', generatieconflict, a n a r chisme, agressie. Zelfs de meest verstokte liefhebbers van p o p m u z i e k geven toe dat veel teksten en o o k veel m u z i e k u i t i n g e n ten doel h e b b e n de b e s t a a n d e o r d e o m v e r te g o o i e n . Veel teksten zijn rechtstreeks gericht tegen ouders, leraren, r e g e r i n g s p e r s o n e n , vooral tegen h e n die in het d a g e l i j k s e leven g e w o o n v o o r h a n d e n zijn en die w a t over je te zeggen h e b b e n . D o o r schrijvers van p o p h a n d b o e k e n w o r d t toegegeven dat veel p o p m u z i e k - dat zijn d u s ook de teksten en de leefstijl er o m h e e n - het c o n f l i c t tussen gezagsdragers en j e u g d verscherpt, verhevigt. Met n a m e ten a a n z i e n van het vijfde, zesde en zevende g e b o d g a a t n o g a l w a t p o p m u z i e k ver over de schreef. Rock a n d roll, heavy m e t a l , h a r d r o c k , p u n k , psychedelic rock, g a r a g e rock, hoewel je het a l l e m a a l niet o p een grote h o o p k u n t g o o i e n , toch moet gezegd w o r d e n dat deze m u z i e k s o o r t e n voor het overgrote deel sterk destructief ( k a p o t m a k e n d ) zijn. Dit soort m u z i e k p r o p a g e e r t een totale l e v e n s h o u d i n g , je m o e t je er h e l e m a a l a a n overgeven. J e k u n t n o g beter zeggen: dit soort muziek n e e m t je h e l e m a a l in beslag, ( m i s ) v o r m t je: je s t e m m i n g wordt o m g e b o g e n i n een r i c h t i n g die d w a r s o p die van de Bijbel staat. T e c h n i s c h is deze m u z i e k als volgt te o m s c h r i j v e n : een m u z i e k met een zeer nad r u k k e l i j k basisritme van bas en d r u m s , zwaar overversterkt en v e r v o r m d geluid, h a r m o n i e u z e a k k o o r d e n en m e l o d i e ë n w o r d e n vermeden en er w o r d t g e b r u i k g e m a a k t v a n vele soorten elektronische effecten. Zowel bas als d r u m s w o r d e n als solo-instrum e n t e n g e b r u i k t . Een p a a r citaatjes uit O O R ' s eerste N e d e r l a n d s e P o p e n c y c l o p e d i e : ' h a r d , snel, e m o t i o n e e l , agressief, krijsende, van veel echo's voorziene vocalen, brutale, j a n k e n d e g i t a a r k l a n k e n , b o n k e n d e d r u m s , m u r e n van gitaarwerk, sinister zangwerk, een sfeer van mystiek en occultisme, h a r t v e r s c h e u r e n d stemgeluid en o p w i n d e n d e h a r d r o c k s o u n d , enzovoorts.' Dit zijn dus termen van een encyclopedie die er h e l e m a a l achter staat. Er is toch altijd n o g een te groot percentage van de christelijke p o p m u z i e k l u i s teraars dat n a a r dit soort muziek luistert en b i j v o o r k e u r niet n a a r rustiger soorten. E n dat luisteren - zeg m a a r gerust 'zich laten bewerken d o o r ' - treedt vooral o p in de leeftijdsgroep van tussen de 12 en 17 jaar, de meest gevoelige periode. Je moet je als o u d e r e n heel erg a f v r a g e n : wat zijn de gevolgen d a a r v a n o p kortere en ook o p langere t e r m i j n . Sta je toe dat je k i n d e r e n langs deze weg d a g in d a g uit zondigen tegen vooral het vijfde (gehoorzaamheid), het zesde (doodslaan) of het zevende (echtbreken) gebod? Veel j o n g e r e n zijn te w e i n i g kritisch tegenover deze genres, veel o u d e r s zijn te verdraagzaam.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Popmuziek; in gesprek met jongeren - pagina 41

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1988

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's