Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 53

1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...

11 minuten leestijd Arcering uitzetten

In l a t e r e p u b l i c a t i e s g a a t W i e r s i n g a n a d e r o p zijn s t a n d p u n t in. Z o lezen we: ' C h r i s t u s s t o p t m e t zijn k r u i s o f f e r d e k e t t i n g r e a k t i e v a n d e m e n s e l i j k e m i s d a a d . H e t g a a t d u s o o k m e t b e t r e k k i n g t o t J e z u s niet o m e e n g e n a d i g s t e m m e n v a n G o d d o o r dit o f f e r b l o e d . ' Verzoening als verandering, een gegeven voor menselijkhandelen, B a a r n 1972, blz. 4 1 . D e c o n s e q u e n t i e v a n zijn s t a n d p u n t zien w e m i j n s i n z i e n s o n d e r m e e r in W i e r s i n g a ' s b o e k Doem of daad een boek over zonde, B a a r n 1982. H i e r i n stelt h i j o.a.: ' S c h u l d is geen ' i e t s ' d a t o v e r d r a a g b a a r , d e l g b a a r of v e r n i e t i g b a a r is. H e t is g e e n ' d i n g ' w a a r m e e je blijft z i t t e n , m a a r een d a a d die d o o r e e n a n d e r e d a a d g e v o l g d k a n w o r d e n en d o o r die d a a d o n g e d a a n g e m a a k t wordt. D e verhoudingen worden d o o r de verandering van belijden en v e r g e v e n o p e n g e l e g d . E n d a a r d o o r w o r d t d e z o n d e o m z o te zeggen a c h t e r h a a l d , i n g e h a a l d . D o o r d e h i e r b e d o e l d e v e r a n d e r i n g r a a k je d e s c h u l d k w i j t , a c h t e r j e ' , b l z . 191. 1 2 2 ) H e t diepste woord. Theologie na Golgotha, B a a r n , 1984, blz. 59. 1 2 3 ) O p e n brief aan Dr. H. Wiersinga. A m s t e r d a m , 1976, b l z . 21. 1 2 4 ) D e theologen gingen voorop. Eenvoudig verhaal van de ontmanteling van de Gereformeerde Kerken. K a m p e n , 1987, b l z . 118. 125) Bij d e a a n v a n g v a n d e b e h a n d e l i n g v a n d e ' z a a k W i e r s i n g a ' , t o e n een d e p u t a a t s c h a p w e r d ingesteld n . a . v . vele i n g e k o m e n b e z w a a r s c h r i f t e n , n a m d e g e n e r a l e s y n o d e v a n D o r d r e c h t 1 9 7 1 / 7 2 v a n d e G e r e f o r m e e r d e K e r k e n in N e d e r l a n d m e t a l g e m e n e s t e m m e n h e t v o l g e n d e a m e n d e m e n t v a n d s . D . H . B o r g e r s a a n : ' T e r e c h t is v a n u i t o n z e kerken de a a n d a c h t van de synode gevraagd v o o r deze afwijking van de belijdenis.' H e t g i n g d e i n d i e n e r e r o m d a t d e g e n e n die b e z w a r e n h a d d e n k e n b a a r g e m a a k t reeds in d e e e r s t e f a s e v a n d e b e h a n d e l i n g ' é é n e n a n d e r d u i d e l i j k w e t e n ' (zie a c t a , a r t i k e l 328). \26)Als 't kwaad goede mensen treft. B a a r n . 1984, 8e d r u k , blz. 131. 127) In het V e l u w s K e r k b l a d , o r g a a n v a n d e G e r e f o r m e e r d e K e r k e n v a n d e classes H a r d e r w i j k en N i j k e r k e n in d e classis A p e l d o o r n , v a n 28 a u g u s t u s 1987. 1 2 8 ) A l s een mus op het dak. Wrede trekken in het christelijk belijden. B a a r n , 1975, blz. 64. 129) Verzoening met het lijden?, B a a r n , 1975, blz. 64. 130) God is almachtig - maar Hoe? Relaas van een Godservaring. B a a r n , 1984, b l z . 8 3 . 131) Aleid S c h i l d e r : Hulpeloos maar schuldig. Het verband tussen een gereformeerde paradox en een depressie. K a m p e n , 1987. 132) I n het a r t i k e l D e b e l i j d e n i s w e r k t a v e r e c h t s , g e p l a a t s t in E v a n g e l i s c h C o m m e n t a a r v a n 12 j u n i 1987. Z i e o o k het b o e k v a n A . A . S p i j k e r b o e r : Gereformeerd of knettergek?. K a m p e n , 1987. 1 3 3 ) O n z e enige troost en het komende Rijk, A m s t e r d a m , 1980, blz. 58. 134) A . w . , blz. 61. 1 3 5 ) H e i d e l b e r g s c h e Catechismus IV Zondag 10. G o e s , 1951, blz. 279. 136) Zie b.v. d e a r t i k e l e n 2 t o t en m e t 7 v a n d e N e d e r l a n d s e G e l o o f s b e l i j d e n i s . 137) A r t i k e l 3 v a n d e N e d e r l a n d s e G e l o o f s b e l i j d e n i s . 138) In zijn rede Jeremia en het Woord van God ( u i t g e g e v e n als n o . 24 v a n d e ' A p e l d o o r n s e S t u d i e s ' , K a m p e n , 1987) h e e f t P r o f e s s o r d r . B . J . O o s t e r h o f het o . a . o v e r ' d e z e vrijheid die G o d a a n zijn p r o f e t e n l a a t ' e n o v e r 'verschil d a t er tussen d e o n d e r s c h e i d e n p r o f e t e n o n m i s k e n b a a r b e s t a a t in taal en stijl'. V e r d e r : ' M e n k a n zeggen d a t er n a u w e l i j k s b i j e e n p r o f e e t zijn p e r s o o n z o sterk n a a r v o r e n k o m t a l s b i j J e r e m i a , ' a . w . , blz. 35. 139) A . M . L i n d e b o o m : De theologen gingen voorop. K a m p e n , 1987, blz. 38. 1 4 0 ) H e t Woord, de Zoon en de Dienst. Dogmatiek deel I, K a m p e n , 1981, blz. 257. 141) A . M . L i n d e b o o m , a . w . , blz. 92. 142) Verstaat gij wat gij leest?, 4e d r u k , K a m p e n , 1969, b l z . 28. W e k u n n e n het m e t D r . A . N o o r d e g r a a f e e n s zijn w a n n e e r d e z e schrijft: ' A l s m e n v a n o o r d e e l z o u zijn d a t d e wijze w a a r o p in d e a p o s t o l i s c h e p r e d i k i n g het O u d e T e s t a m e n t geciteerd w o r d t v o o r o n s niet m a a t g e v e n d z o u zijn, w a t blijft er d a n o v e r v a n d e e e n h e i d v a n d e S c h r i f t en h o e k a n m e n d a n n o g s p r e k e n o v e r het g e z a g v a n de ene S c h r i f t ? ' (in zijn b i j d r a g e S c h r i f t g e z a g en S c h r i f t g e b r u i k in d e b u n d e l Het hoge Woord, A m s t e r d a m , 1976, blz. 39). 1 4 3 ) H o e lezen wij Genesis 2 en 3? Een hermeneutische studie, K a m p e n , 1972, blz. 8.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's

Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989

Reformatorische stemmen | 238 Pagina's