Reformatorische Stemmen; Verleden en Heden - pagina 53
1. Christelijk belijden in en met het oog op onze tijd: een moeilijke en een blijde taak! - ds. D.H. Borgers...2. De val van Antwerpen (1585), Marnix van Sint Aldegonde en de nieuwere geschiedschrijving - dr. R.H. Bremmer...3. Om de waarheid van het Evangelie. Galaten 2:11-14 in de uitleg van Luther en Calvijn - dr. A. Noordegraaf...4. Calvijn over de vervulling van de oudtestamentische beloften - drs. K. Exalto...5. De kinderdoop bij Calvijn - ds. D. Rietdijk...6. Ethiek bij Calvijn - prof. dr. W.H. Velema...
In l a t e r e p u b l i c a t i e s g a a t W i e r s i n g a n a d e r o p zijn s t a n d p u n t in. Z o lezen we: ' C h r i s t u s s t o p t m e t zijn k r u i s o f f e r d e k e t t i n g r e a k t i e v a n d e m e n s e l i j k e m i s d a a d . H e t g a a t d u s o o k m e t b e t r e k k i n g t o t J e z u s niet o m e e n g e n a d i g s t e m m e n v a n G o d d o o r dit o f f e r b l o e d . ' Verzoening als verandering, een gegeven voor menselijkhandelen, B a a r n 1972, blz. 4 1 . D e c o n s e q u e n t i e v a n zijn s t a n d p u n t zien w e m i j n s i n z i e n s o n d e r m e e r in W i e r s i n g a ' s b o e k Doem of daad een boek over zonde, B a a r n 1982. H i e r i n stelt h i j o.a.: ' S c h u l d is geen ' i e t s ' d a t o v e r d r a a g b a a r , d e l g b a a r of v e r n i e t i g b a a r is. H e t is g e e n ' d i n g ' w a a r m e e je blijft z i t t e n , m a a r een d a a d die d o o r e e n a n d e r e d a a d g e v o l g d k a n w o r d e n en d o o r die d a a d o n g e d a a n g e m a a k t wordt. D e verhoudingen worden d o o r de verandering van belijden en v e r g e v e n o p e n g e l e g d . E n d a a r d o o r w o r d t d e z o n d e o m z o te zeggen a c h t e r h a a l d , i n g e h a a l d . D o o r d e h i e r b e d o e l d e v e r a n d e r i n g r a a k je d e s c h u l d k w i j t , a c h t e r j e ' , b l z . 191. 1 2 2 ) H e t diepste woord. Theologie na Golgotha, B a a r n , 1984, blz. 59. 1 2 3 ) O p e n brief aan Dr. H. Wiersinga. A m s t e r d a m , 1976, b l z . 21. 1 2 4 ) D e theologen gingen voorop. Eenvoudig verhaal van de ontmanteling van de Gereformeerde Kerken. K a m p e n , 1987, b l z . 118. 125) Bij d e a a n v a n g v a n d e b e h a n d e l i n g v a n d e ' z a a k W i e r s i n g a ' , t o e n een d e p u t a a t s c h a p w e r d ingesteld n . a . v . vele i n g e k o m e n b e z w a a r s c h r i f t e n , n a m d e g e n e r a l e s y n o d e v a n D o r d r e c h t 1 9 7 1 / 7 2 v a n d e G e r e f o r m e e r d e K e r k e n in N e d e r l a n d m e t a l g e m e n e s t e m m e n h e t v o l g e n d e a m e n d e m e n t v a n d s . D . H . B o r g e r s a a n : ' T e r e c h t is v a n u i t o n z e kerken de a a n d a c h t van de synode gevraagd v o o r deze afwijking van de belijdenis.' H e t g i n g d e i n d i e n e r e r o m d a t d e g e n e n die b e z w a r e n h a d d e n k e n b a a r g e m a a k t reeds in d e e e r s t e f a s e v a n d e b e h a n d e l i n g ' é é n e n a n d e r d u i d e l i j k w e t e n ' (zie a c t a , a r t i k e l 328). \26)Als 't kwaad goede mensen treft. B a a r n . 1984, 8e d r u k , blz. 131. 127) In het V e l u w s K e r k b l a d , o r g a a n v a n d e G e r e f o r m e e r d e K e r k e n v a n d e classes H a r d e r w i j k en N i j k e r k e n in d e classis A p e l d o o r n , v a n 28 a u g u s t u s 1987. 1 2 8 ) A l s een mus op het dak. Wrede trekken in het christelijk belijden. B a a r n , 1975, blz. 64. 129) Verzoening met het lijden?, B a a r n , 1975, blz. 64. 130) God is almachtig - maar Hoe? Relaas van een Godservaring. B a a r n , 1984, b l z . 8 3 . 131) Aleid S c h i l d e r : Hulpeloos maar schuldig. Het verband tussen een gereformeerde paradox en een depressie. K a m p e n , 1987. 132) I n het a r t i k e l D e b e l i j d e n i s w e r k t a v e r e c h t s , g e p l a a t s t in E v a n g e l i s c h C o m m e n t a a r v a n 12 j u n i 1987. Z i e o o k het b o e k v a n A . A . S p i j k e r b o e r : Gereformeerd of knettergek?. K a m p e n , 1987. 1 3 3 ) O n z e enige troost en het komende Rijk, A m s t e r d a m , 1980, blz. 58. 134) A . w . , blz. 61. 1 3 5 ) H e i d e l b e r g s c h e Catechismus IV Zondag 10. G o e s , 1951, blz. 279. 136) Zie b.v. d e a r t i k e l e n 2 t o t en m e t 7 v a n d e N e d e r l a n d s e G e l o o f s b e l i j d e n i s . 137) A r t i k e l 3 v a n d e N e d e r l a n d s e G e l o o f s b e l i j d e n i s . 138) In zijn rede Jeremia en het Woord van God ( u i t g e g e v e n als n o . 24 v a n d e ' A p e l d o o r n s e S t u d i e s ' , K a m p e n , 1987) h e e f t P r o f e s s o r d r . B . J . O o s t e r h o f het o . a . o v e r ' d e z e vrijheid die G o d a a n zijn p r o f e t e n l a a t ' e n o v e r 'verschil d a t er tussen d e o n d e r s c h e i d e n p r o f e t e n o n m i s k e n b a a r b e s t a a t in taal en stijl'. V e r d e r : ' M e n k a n zeggen d a t er n a u w e l i j k s b i j e e n p r o f e e t zijn p e r s o o n z o sterk n a a r v o r e n k o m t a l s b i j J e r e m i a , ' a . w . , blz. 35. 139) A . M . L i n d e b o o m : De theologen gingen voorop. K a m p e n , 1987, blz. 38. 1 4 0 ) H e t Woord, de Zoon en de Dienst. Dogmatiek deel I, K a m p e n , 1981, blz. 257. 141) A . M . L i n d e b o o m , a . w . , blz. 92. 142) Verstaat gij wat gij leest?, 4e d r u k , K a m p e n , 1969, b l z . 28. W e k u n n e n het m e t D r . A . N o o r d e g r a a f e e n s zijn w a n n e e r d e z e schrijft: ' A l s m e n v a n o o r d e e l z o u zijn d a t d e wijze w a a r o p in d e a p o s t o l i s c h e p r e d i k i n g het O u d e T e s t a m e n t geciteerd w o r d t v o o r o n s niet m a a t g e v e n d z o u zijn, w a t blijft er d a n o v e r v a n d e e e n h e i d v a n d e S c h r i f t en h o e k a n m e n d a n n o g s p r e k e n o v e r het g e z a g v a n de ene S c h r i f t ? ' (in zijn b i j d r a g e S c h r i f t g e z a g en S c h r i f t g e b r u i k in d e b u n d e l Het hoge Woord, A m s t e r d a m , 1976, blz. 39). 1 4 3 ) H o e lezen wij Genesis 2 en 3? Een hermeneutische studie, K a m p e n , 1972, blz. 8.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Reformatorische stemmen | 238 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1989
Reformatorische stemmen | 238 Pagina's