Andrew Murray (1828-1917); Profiel van zijn opwekkingstheologie - pagina 15
1. Wortels en bronnen van Andrew Murray’s theologie...Afkomst - Studie in Aberdeen en Utrecht - Invloed van de Vermittlungstheologie - Contacten met de 'Holiness Movement' - Murray en de mystiek...2. Christus en de Geest...3. Leven door de Geest...4. Murray en de kracht tot genezing...5. Besluit...
alleen al aan h e t feit dat in d e theologie van Calvijn d e ' u n i o mystica c u m Christo', d e mystieke v e r e n i g i n g m e t Christus, e e n zeer c e n t r a l e plaats i n n e e m t , terwijl e r beslist g e e n r e d e n is Calvijn e e n mysticus te n o e m e n ! 2 2 Maar wat in h e t werk van Murray e e n g r o t e rol speelt is d e wijze waarop die vereniging m e t Christus bij h e m f u n c t i o n e e r t . Wat hij b e d o e l t m e t b i j n a al zijn w e r k e n is d e b o o d s c h a p uit te d r a g e n , dat d e hele zaligheid e n d e k r a c h t van h e t nieuwe leven voor d e gelovigen alleen in Christus gelegen is. H e t d e l e n daarin kan slechts plaatsvinden d o o r d e v e r e n i g i n g van d e gelovige met Christus. Van Christus gaat e e n v o o r t d u r e n d e mystieke, heerlijke e n krachtige werking uit o p d e gelovige, o p voorwaarde dat deze m e t Christus v e r e n i g d blijft e n zich v o o r t d u r e n d v o l k o m e n aan H e m overgeeft. Daarbij is h e t Murray's opvatting, dat d e verlossing van d e m e n s geschiedt d o o r h e t deelkrijgen aan d e Persoon van Jezus Christus, en speciaal aan zijn geheiligde menselijke n a t u u r . In h e t volgend e h o o f d s t u k zullen we juist o p dat laatste b r e d e r in m o e t e n gaan. H e t mystieke van A n d r e w Murray's d e n k e n schuilt vooral daarin, dat hij h e t heilswerk van Christus o p a a r d e niet o n t k e n t , m a a r dat dit toch g e r i n g e r geacht wordt e n van lagere o r d e d a n d e e e n h e i d die tot stand k o m t m e t d e P e r s o o n van d e verheerlijkte Christus als b r o n van kracht in d e h e m e l . 2 3 De vraag die hierbij in h e t g e d i n g is, is of d e betekenis van d e verz o e n i n g centraal staat in h e t verlossingswerk van Christus, of dat deze n a a r d e a c h t e r g r o n d w o r d t g e d r o n g e n . Van d e e e r d e r g e n o e m d e mysticus William Law m o e t gezegd w o r d e n dat d e verz o e n i n g d o o r v o l d o e n i n g in zijn verlossingsleer o n t b r e e k t . Zeker verdient d e o p m e r k i n g , in e e n studie over d e invloed van d e mystiek, dat d e v e r z o e n i n g d e 'missing link', d e o n t b r e k e n d e schakel in d e mystiek is, o n z e a a n d a c h t . 2 4 M u r r a y zag k e n n e l i j k , e n helaas, geen a a n l e i d i n g o m bij zijn voorliefde voor Law e n a n d e r e mystieke a u t e u r s juist o p dit p u n t t e r u g h o u d e n d e r te zijn. Hij zag wel, dat hij niet, zoals Law, slechts moest s p r e k e n over d e wederg e b o o r t e als d e m e d e d e l i n g van h e t goddelijk leven, m a a r ook over d e r e c h t v a a r d i g i n g d o o r h e t geloof. T o c h is h e t stellig uit deze invloed te verklaren, dat Murray d e kruisdood van Christus en zijn werk o p aarde h e e f t gezien als ' n o g m a a r h e t begin, het minste deel van d e verlossing'. De wäre verlossing is voor h e m gelegen in d e mystieke vereniging m e t d e verheerlijkte Persoon van Christus. D a a r o m k o n William Law's geestelijk leven toch een soort maatstaf voor zijn eigen e n a n d e r e r o n d e r v i n d i n g zijn, al wist hij h o e z e e r d e verzoening bij Law o n t b r a k . 2 5
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's