Andrew Murray (1828-1917); Profiel van zijn opwekkingstheologie - pagina 13
1. Wortels en bronnen van Andrew Murray’s theologie...Afkomst - Studie in Aberdeen en Utrecht - Invloed van de Vermittlungstheologie - Contacten met de 'Holiness Movement' - Murray en de mystiek...2. Christus en de Geest...3. Leven door de Geest...4. Murray en de kracht tot genezing...5. Besluit...
waarin d e b i j z o n d e r e ervaring die voor een christen n o d i g werd g e a c h t als e e n ' e x t r a ' t o e v o e g i n g a a n w e d e r g e b o o r t e e n geloof a a n g e d u i d werd als doop met de Heilige Geest. Er was verschil ontstaan over d e vraag of h e t in deze geestelijke ervaring ging o m d e ervaring van v o l k o m e n heiliging, zoals m e n o p h e t s p o o r van het M e t h o d i s m e van J o h n Wesley k o n leren, of dat h e t ging o m een b i j z o n d e r e t o e r u s t i n g tot getuigenis en dienst, of d a t h e t te d o e n was o m d e e r v a r i n g van e e n h o g e r christelijk leven. Dat laatste werd vooral o p d e Engelse Keswick c o n f e r e n t i e s u i t g e d r a g e n . Als variant o p , c.q. d e e l van, d e h e i l i g i n g s b e w e g i n g is d a n o o k wel g e s p r o k e n van d e ' h i g h e r life'- beweging. M u r r a y o n t w i k k e l d e e e n e i g e n t h e o l o g i s c h e o n d e r b o u w i n g van deze ervaring, al is tegelijk duidelijk dat d e ervaring als zodanig, ook bij e e n zeer verschillende i n t e r p r e t a t i e , voor h e m e e n besef van v e r b o n d e n h e i d m e t d e g e h e l e h e i l i g i n g s b e w e g i n g meebracht.16 Murray en de mystiek Een belangrijke vraag bij d e b e o o r d e l i n g van d e geschriften van A n d r e w M u r r a y is of hij al of n i e t e e n mysticus m o e t w o r d e n g e n o e m d . Daarbij is van b e l a n g welke omschrijving van mystiek wordt gebruikt. Niet elk verlangen n a a r werkelijk e n o n o n d e r b r o ken g e m e e n s c h a p met G o d loopt uit o p mystiek. Men zou - zeer globaal g e s p r o k e n - k u n n e n zeggen, dat n a a r m a t e h e t m e e r gaat o m e e n o n m i d d e l l i j k e vereniging in d e zin van identificatie m e t G o d of m e t Christus d a n o m e e n p e r s o o n l i j k e relatie d o o r h e t geloof, e r sprake is van mystiek. Evenals a n d e r e n h e e f t J. d u Plessis, in zijn levensbeschrijving van Murray, o n d e r s c h e i d g e m a a k t tussen ware mystiek e n valse mystiek (of mysticisme). Van valse mystiek is sprake w a n n e e r d e verzoening d o o r Christus o p d e a c h t e r g r o n d raakt e n d e p o g i n g e n van d e m e n s o m d o o r e i g e n geestelijke i n s p a n n i n g zich voor te b e r e i d e n o p e e n toestand van o n m i d d e l l i j k e e e n w o r d i n g m e t God o p d e v o o r g r o n d k o m e n . De verkondiging van het W o o r d van Gods heilsdaden in Christus wordt d a n van m i n d e r belang, o m d a t een onmiddellijke e e n h e i d met G o d ook buiten het W o o r d en d e Geest van Christus o m nagestreefd kan worden. Andrew Murray h e e f t zich intensief verdiept in d e werken van e e n aantal mystieke schrijvers. 1 7 Hij voelde zich ontegenzeggelijk bij h e n thuis. H e t huis waar hij zijn laatste levensjaren d o o r b r a c h t werd d o o r h e m veelzeggend 'Clairvaux' g e n o e m d , m e t een toespeling o p e e n van zijn geliefde a u t e u r s uit d e m i d d e l e e u w e n , B e r n h a r d van Clairvaux. Hij h e e f t e e n b o e k uitgegeven dat
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 1995
Reformatorische stemmen | 52 Pagina's