Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 33

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 33

1. De werkelijkheid van het kwaad. - Het kwaad als atheïstisch argument...2. Voor en tegen van het theodicee-project. - De theologische traditie over Gods wil...3. Gods almacht, Gods goedheid en het kwaad. - Trinitarisch perspectief...4. Hoe kunnen we verder als lijden ons treft? - Job...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

e e n b e r e d e n e e r d a n t w o o r d - d u s voor e e n t h e o d i c e e - a a n r e i k e n . We volg e n d a a r b i j e n k e l e i n t e r e s s a n t e suggesties die d o o r William Hasker in het N o o r d a m e r i k a a n s e d e b a t zijn ingebracht. 2 4 Stel eens, zegt Hasker, d a t wij er van uit k o n d e n g a a n d a t elk lijden in d e wereld, meestal o p voor o n s o n d o o r g r o n d e l i j k e wijze, e e n h o g e r d o e l d i e n t e n d a a r o m g e r e c h t v a a r d i g d is, a a n g e z i e n G o d h e t in Zijn a l m a c h t e n liefd e a n d e r s v o o r k o m e n zou h e b b e n . In d a t geval zou o n d u i d e l i j k w o r d e n , w a a r o m wij o n s n o g t e g e n h e t lijden teweer z o u d e n m o e t e n stellen. Er k o m t i m m e r s toch e e n h o g e r g o e d uit voort, d a t z o n d e r d a t lijden o n b e reikbaar zou zijn. A n d e r s zou G o d h e t niet toelaten. Maar w a n n e e r G o d d e wereld i n d e r d a a d zo h a d ingericht, dat elk kwaad dat zich v o o r d e e d n o o d zakelijk was o m e e n h o g e r g o e d te b e r e i k e n , d a n zou o n s mens-zijn volstrekt o n m o g e l i j k zijn. We z o u d e n i m m e r s n i e m a n d werkelijk kwaad aan k u n n e n d o e n ! E n d a a r o m z o u d e n we logischerwijze ook n i e m a n d g o e d k u n n e n d o e n . Niets wat wij d o e n zou e e n a n d e r (of d e wereld) mogelijkerwijs k u n n e n s c h a d e n . Zelfs al z o u d e n d e ergste m a r t e l i n g e n plaatsvind e n , d a n n o g z o u d e n we er van uit k u n n e n gaan dat die in p r i n c i p e vergelijkbaar zijn m e t d e pijn die e e n t a n d a r t s a a n b r e n g t : noodzakelijk o m e e n h o g e r d o e l te b e r e i k e n . Bijgevolg zou ook elke a a n s p o r i n g tot m o r e e l vera n t w o o r d h a n d e l e n zinloos zijn. Want alles wat wij aan kwaad a a n r i c h t e n of in stand h o u d e n , zou uiteindelijk alleen m a a r in h e t v o o r d e e l w e r k e n (ook van o n z e slachtoffers). Wij z o u d e n d u s o n b e k o m m e r d zoveel pijn e n schad e k u n n e n a a n r i c h t e n als we m a a r wilden, vanuit d e w e t e n s c h a p dat we d a a r i n wel t e g e n g e h o u d e n z o u d e n w o r d e n als e r niets goeds uit voortkwam. K o r t o m , we z o u d e n g e e n m o r e e l verantwoordelijke m e n s e n , e n d a a r m e e in feite sowieso g e e n m e n s e n zijn. Echter, als dat zo is, is o o k duidelijk w a a r o m e r in werkelijkheid wel d i n g e n e c h t mis k u n n e n gaan. Dat wil zeggen: waarom e r zich wel kwaad kan voord o e n dat n e r g e n s g o e d voor is, d a t dus n i e t i n s t r u m e n t e e l is ten opzichte van e e n h o g e r doel. Want juist d o o r d e mogelijkheid (niet d e werkelijkheid!) van ' e c h t ' kwaad in d e s c h e p p i n g te leggen, h e e f t G o d van o n s mens-zijn g e e n wassen n e u s gemaakt. Er is dus volgens deze t h e o d i c e e i n d e r d a a d absurd, zinloos kwaad. Als gelovigen zijn we niet g e r o e p e n o m dat krampachtig te o n t k e n n e n , veeleer o m h e t als zodanig te b e n o e m e n e n te bestrijd e n . Reeds J o b d e e d dat zo, hij riep dat er geen zinnige a a n l e i d i n g was voor h e t kwaad dat h e m overkwam. En hij bleek uiteindelijk r e c h t g e s p r o k e n te h e b b e n over God, m e e r d a n zijn v r i e n d e n die zulke a a n l e i d i n g e n wel m e e n d e n te k u n n e n aanwijzen. Uit h e t feit dat we veel v o r m e n van kwaad

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Reformatorische stemmen | 70 Pagina's

Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 33

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997

Reformatorische stemmen | 70 Pagina's