Het probleem van het kwaad; Gedachten over God en het lijden - pagina 33
1. De werkelijkheid van het kwaad. - Het kwaad als atheïstisch argument...2. Voor en tegen van het theodicee-project. - De theologische traditie over Gods wil...3. Gods almacht, Gods goedheid en het kwaad. - Trinitarisch perspectief...4. Hoe kunnen we verder als lijden ons treft? - Job...
e e n b e r e d e n e e r d a n t w o o r d - d u s voor e e n t h e o d i c e e - a a n r e i k e n . We volg e n d a a r b i j e n k e l e i n t e r e s s a n t e suggesties die d o o r William Hasker in het N o o r d a m e r i k a a n s e d e b a t zijn ingebracht. 2 4 Stel eens, zegt Hasker, d a t wij er van uit k o n d e n g a a n d a t elk lijden in d e wereld, meestal o p voor o n s o n d o o r g r o n d e l i j k e wijze, e e n h o g e r d o e l d i e n t e n d a a r o m g e r e c h t v a a r d i g d is, a a n g e z i e n G o d h e t in Zijn a l m a c h t e n liefd e a n d e r s v o o r k o m e n zou h e b b e n . In d a t geval zou o n d u i d e l i j k w o r d e n , w a a r o m wij o n s n o g t e g e n h e t lijden teweer z o u d e n m o e t e n stellen. Er k o m t i m m e r s toch e e n h o g e r g o e d uit voort, d a t z o n d e r d a t lijden o n b e reikbaar zou zijn. A n d e r s zou G o d h e t niet toelaten. Maar w a n n e e r G o d d e wereld i n d e r d a a d zo h a d ingericht, dat elk kwaad dat zich v o o r d e e d n o o d zakelijk was o m e e n h o g e r g o e d te b e r e i k e n , d a n zou o n s mens-zijn volstrekt o n m o g e l i j k zijn. We z o u d e n i m m e r s n i e m a n d werkelijk kwaad aan k u n n e n d o e n ! E n d a a r o m z o u d e n we logischerwijze ook n i e m a n d g o e d k u n n e n d o e n . Niets wat wij d o e n zou e e n a n d e r (of d e wereld) mogelijkerwijs k u n n e n s c h a d e n . Zelfs al z o u d e n d e ergste m a r t e l i n g e n plaatsvind e n , d a n n o g z o u d e n we er van uit k u n n e n gaan dat die in p r i n c i p e vergelijkbaar zijn m e t d e pijn die e e n t a n d a r t s a a n b r e n g t : noodzakelijk o m e e n h o g e r d o e l te b e r e i k e n . Bijgevolg zou ook elke a a n s p o r i n g tot m o r e e l vera n t w o o r d h a n d e l e n zinloos zijn. Want alles wat wij aan kwaad a a n r i c h t e n of in stand h o u d e n , zou uiteindelijk alleen m a a r in h e t v o o r d e e l w e r k e n (ook van o n z e slachtoffers). Wij z o u d e n d u s o n b e k o m m e r d zoveel pijn e n schad e k u n n e n a a n r i c h t e n als we m a a r wilden, vanuit d e w e t e n s c h a p dat we d a a r i n wel t e g e n g e h o u d e n z o u d e n w o r d e n als e r niets goeds uit voortkwam. K o r t o m , we z o u d e n g e e n m o r e e l verantwoordelijke m e n s e n , e n d a a r m e e in feite sowieso g e e n m e n s e n zijn. Echter, als dat zo is, is o o k duidelijk w a a r o m e r in werkelijkheid wel d i n g e n e c h t mis k u n n e n gaan. Dat wil zeggen: waarom e r zich wel kwaad kan voord o e n dat n e r g e n s g o e d voor is, d a t dus n i e t i n s t r u m e n t e e l is ten opzichte van e e n h o g e r doel. Want juist d o o r d e mogelijkheid (niet d e werkelijkheid!) van ' e c h t ' kwaad in d e s c h e p p i n g te leggen, h e e f t G o d van o n s mens-zijn g e e n wassen n e u s gemaakt. Er is dus volgens deze t h e o d i c e e i n d e r d a a d absurd, zinloos kwaad. Als gelovigen zijn we niet g e r o e p e n o m dat krampachtig te o n t k e n n e n , veeleer o m h e t als zodanig te b e n o e m e n e n te bestrijd e n . Reeds J o b d e e d dat zo, hij riep dat er geen zinnige a a n l e i d i n g was voor h e t kwaad dat h e m overkwam. En hij bleek uiteindelijk r e c h t g e s p r o k e n te h e b b e n over God, m e e r d a n zijn v r i e n d e n die zulke a a n l e i d i n g e n wel m e e n d e n te k u n n e n aanwijzen. Uit h e t feit dat we veel v o r m e n van kwaad
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Reformatorische stemmen | 70 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 januari 1997
Reformatorische stemmen | 70 Pagina's