Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Op het breukvlak van twee millennia - pagina 15

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Op het breukvlak van twee millennia - pagina 15

1. De komst van het jaar 2000...2. Apocalyps toen...Eindtijdverwachtingen - Het einde van de wereld in 1000 - Eindtijdverwachtingen rond 1500 - Het fin-de Siècle van de negentiende eeuw...3. De geschiedenis als gericht. - Het nemesis-motief - Gericht en millennium...4. Het onbehagen in de cultuur. - Geloof voor de eenentwintigste eeuw..

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

worden gebruikt: oordeel, gericht, apocalyps. Maar ook andere voorstellingen worden benut om het moment te interpreteren waarop we ons bevinden. Zelfs klassieke voorstellingen uit de Oudheid blijken nog geactiveerd te kunnen worden in het huidige historische vocabulaire: nemesis, chaos, hybris. De westerse cultuur is diepgaand beïnvloed door dergelijke voorstellingen. We zullen ze in dit boekje aan de orde laten komen. Het is de millenniumwisseling die dergelijke beelden en voorstellingen opnieuw wakker roept. In de vier volgende hoofdstukken zullen we enkele thema's die in de huidige millennium-bezinning een rol spelen de revue laten passeren. Allereerst maken we een vergelijking met andere cultuurperioden waarin het vocabulaire van het einde opeens opleefde. Hoe was de stemming voor bijvoorbeeld het jaar 1000 in Europa? Vervolgens gaan we in op de thematiek van het gericht over de cultuur, waarbij we aandacht zullen besteden aan zowel de utopische traditie als de geschiedfilosofie van G.W.F. Hegel. In een volgend hoofdstuk proberen we het geestelijke klimaat aan de vooravond van het derde millennium te schetsen. In het laatste hoofdstuk zullen we vooruitblikken over de grens van het derde millennium en betogen dat het de christelijke hoop is die de toekomst werkelijk ontsluit. 3. Kairos Voordat we verder gaan, willen we in dit inleidende hoofdstuk nog een moment stil staan bij het bijbelse spreken aangaande de 'eindtijd'. In het voorgaande bleek al hoezeer er een beroep wordt gedaan op profetische passages in het hedendaagse vocabulaire van het einde. Ook in het vervolg van dit boekje zullen we dat bijbelse spreken tegenkomen. Het is niet mijn bedoeling er uitvoerig op in te gaan. Toch wil ik één aspect even noemen. De bijbelse profetieën zijn immers vaak de grondslag geworden voor speculaties omtrent het einde. De tijdsaanduidingen - waarbij in sommige bijbelboeken vaste getallen worden genoemd - zijn gebruikt om een dieper inzicht in het einde van de tijd te verkrijgen. Zowel in de joodse kabbalistische traditie als in christelijke mystieke scholen is dit gebeurd. Deze tijdspeculaties laat ik geheel voor wat ze zijn. Dat heeft te maken met een visie op wat m.i. de spits is van deze profetieën. Ik zal dat kort toelichten. Jezus zegt dat het uur en de dag van Zijn wederkomst niet te berekenen zijn (Matt 24:26). Alleen de Vader weet de dag en het uur. Verder niemand. Het is dus een tamelijk vruchteloze bezigheid het moment te willen bepalen. Christus zal terugkomen op een moment waar-

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's

Op het breukvlak van twee millennia - pagina 15

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 1999

Reformatorische stemmen | 52 Pagina's