Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 13

1. Erasmus' Gesprek of onderhoud over de vrije wil (1524)...2. Luthers De slaafse wil (1525)...3. Augustinus over de vrije wilskeuze...4. Balans...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

d e Erasmus d e t o e n e m e n d e v i j a n d i g h e i d die de conservatieve t h e o l o g i s c h e faculteit van L e u v e n j e g e n s h e m aan d e d a g l e g d e , vooral t o e n d e o p e n b a r i n g m a k i n g v a n v e r t r o u w e l i j k e c o r r e s p o n d e n t i e E r a s m u s in d i s k r e d i e t bracht. Inmiddels h a d L e u v e n de o f f i c i ë l e bestrijding van L u t h e r o p zich gen o m e n . "Ik m e n g mij niet in d e z e tragedie, h o e w e l e e n b i s d o m v o o r mij klaar z o u l i g g e n als ik tegen L u t h e r zou willen schrijven", b e k e n d e Erasmus in 1 5 2 0 . 1 0 E e n a p p è l o p de paus e n e e n v e r h u i z i n g naar Bazel k o n d e n h e m niet buiten d e strijd h o u d e n : van alle kanten e n m e t alle m i d d e l e n werd aan h e m g e t r o k k e n . G e z e g d w e r d , dat Erasmus h e t ei h a d g e l e g d dat L u t h e r uitb r o e d d e . E e n d o o r paus A d r i a a n V I - oud-student van Erasmus - toegezegd e b e m i d d e l i n g s p o g i n g v o n d g e e n d o o r g a n g o m d a t d e z e plotseling overl e e d (4 s e p t e m b e r 1 5 2 3 ) . T o e n L u t h e r zijn b e l o f t e o m Erasmus' n a a m niet m e e r en public te n o e m e n m e t e e n p e r s o o n l i j k e aanval in 1 5 2 3 brak, presten h e t Saksische, Poolse e n misschien o o k Engelse h o f Erasmus kleur te bek e n n e n . D e b o m barstte t o e n in 1 5 2 4 d e brieven in d r u k v e r s c h e n e n die L u t h e r e n Erasmus e e r d e r dat j a a r gewisseld h a d d e n . L u t h e r h a d daarin toeg e z e g d , n i e u w e aanvallen van protestantse zijde o p de R o t t e r d a m m e r te zullen v o o r k o m e n , als d e z e o p zijn b e u r t de kwestie L u t h e r z o u laten rusten. H e t g e r u c h t dat b e i d e n e e n m o r a t o r i u m o v e r e e n g e k o m e n waren, was niet m e e r te stoppen. Erasmus k o n niet l a n g e r zwijgen. B i n n e n acht d a g e n s c h r e e f hij zijn De vrije wil. Zijn rehabilitatie k o n h e t niet m e e r bewerkstelligen. H o e w e l L u t h e r s r e c h t e r h a n d Philippus M e l a n c h t h o n niet o n g u n s t i g over De vrije wil o o r d e e l d e e n t o e z e g d e , L u t h e r tot b e h o e d z a a m h e i d te zullen aansporen, r e p l i c e e r d e d e z e m e t h e t m e e s t steile, p r o v o c e r e n d e en tegelijk meest d i e p z i n n i g e geschrift uit zijn h e l e carrière ( d e c e m b e r 1 5 2 5 ) . B i n n e n e n k e l e w e k e n verscheen van h e t Latijnse origineel e e n parafrase in de volkstaal, Dass derfreie Wille nichts sei ( 1 5 2 6 ) . L u t h e r stelde dat d e menselijke wil in alledaagse zaken wel tot iets in staat is, m a a r inzake h e t heil tot h e l e m a a l niets. Erasmus heette e e n d r o n k e m a n , e e n schandelijk huichelaar, e e n verachter van d e Schriften, e e n vijand van h e t c h r i s t e n d o m en e e n zwijn uit Epicurus' k u d d e dat niet g e l o o f d e dat G o d zich o m stervelingen bekommert. G e k r e n k t d o o r zoveel l o m p h e i d , "die voor vriendschap g e e n plaats overlaat", r e a g e e r d e d e humanist m e t twee, i n h o u d e l i j k weinig nieuws bied e n d e d e l e n 'Hyperaspistes' besprekingen tegen Martin

Luthers

'Slaafse wil'

( 1 5 2 6 e n 1 5 2 7 ) . L u t h e r s reactie d a a r o p b e p e r k t e zich tot e e n p o l e m i s c h e parodie o p h e t Griekse w o o r d in de titel. In Erasmus' waarschijnlijk als verg r o t e n d e trap b e d o e l d e constructie van h e t voorvoegsel hyper (bovenmate,

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's