Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Islam; Beeldvorming en positiebepaling - pagina 11

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Islam; Beeldvorming en positiebepaling - pagina 11

1. Historische schets. - Sji'ieten en Soennieten - vier wetscholen...2. De islamitische strijdlust. - Heilige oorlog - woordgebruik in de koran - moderne interpretaties...3. Christelijk reageren op de islam. - Apologetiek en islam - Is Allah dezelfde als de God van de bijbel?..4. De politieke uitdaging van de islam. - Is de islam (in-) tolerant? - islam en mensenrechten - Mislukte integratie?..5. Vernieuwing in de klassieke islam. - Fundamentalisme - Moderne koranuitleg...6. Waar de wegen scheiden. - Islam: breuk of brug?..

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

1. HISTORISCHE SCHETS

SJI IETEN EN SOENNIETEN Men kan zeggen dat de islam in het volle licht van de geschiedenis is ontstaan. De moslims beginnen de jaartelling met 622: het jaar van de emigratie van de profeet Mohammed uit Mekka. Met een kleine schare volgelingen trok hij toen uit Mekka naar Medina, waar hij de gelegenheid kreeg om de islam in praktijk te brengen door de vestiging van een theocratie. Religie en politiek kwamen op één lijn te liggen. Gehoorzaamheid aan Mohammed als profeet betekende eveneens gehoorzaamheid aan Mohammed als heerser van Medina. Moslims zijn heel sterk door deze geschiedenis gevormd, want zij is een weerspiegeling van Gods bedoelingen met zijn gemeenschap. Twee stromingen Bij de voortijdige dood van Mohammed in 632 was de islam niet meer dan een flakkerend vlammetje, dat een klein deel van Arabië verlichtte. De profeet was een abtar, een "afgesnedene". Met de dood van Mohammed werd de lijn van zijn geslacht afgesneden, want hij had geen zoon. Het enige kind dat hem overleefde, was zijn dochter Fatima. Er was nooit gewerkt aan een procedure voor de aanstelling van een opvolger. Maar één ding stond vast: naast zijn religieuze taak moest de opvolger vóór alles zorg dragen voor het bewaren van het politieke erfgoed. Hij moest een goede en sterke leider zijn. Het flakkerende vlammetje van de islam moest worden tot een laaiende vlam. Na de dood van Mohammed mocht er geen leemte in de leiding ontstaan. Men riep het kalifaat in het leven om een opvolger te krijgen die rang en waardigheid bezat. De kalief werd meer een wereldlijk regeerder dan een geestelijke leider. De eerste twee waren Aboe Bakr en Oemar, beiden schoonvaders van Mohammed. Hoewel de kaliefen nogal eens slachtoffer van hun ambt werden, hield het kalifaat zich staande. Pas in 1924 is het door Kemal Atatürk in Turkije afgeschaft.

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's

Islam; Beeldvorming en positiebepaling - pagina 11

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 60 Pagina's