Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 36

1. Erasmus' Gesprek of onderhoud over de vrije wil (1524)...2. Luthers De slaafse wil (1525)...3. Augustinus over de vrije wilskeuze...4. Balans...

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Luther

poogde

zo tegelijkertijd én

aan G o d s alleenwerkzaamheid

en

a l w e r k z a a m h e i d é n a a n d e s c h u l d v a n d e z o n d a a r r e c h t te d o e n . G o d is g e e n b o o s a a r d i g e h e r b e r g i e r d i e g i f g i e t in e e n g o e d vat wijn: H i j s c h é p t h e t k w a a d n i e t , m a a r t r e f t h e t in d e s a t a n e n in o n s a a n . M a a r o m d a t H i j zijn a l m a c h t ( d i e in alle s c h e p s e l e n w e r k t e n h e n b e w e e g t ) n i e t o p g e e f t , w e r k t H i j o o k in s l e c h t e m e n s e n e n stijft H i j h e n in h e t k w a a d , z o a l s H i j farao verhardde

(Ex. 9 : 1 2 . 1 6 ; R o m . 9 : 1 7 ) . W e n s e n dat G o d voor

een

m o m e n t zijn a l m a c h t l a a t v a r e n , "is w e n s e n , d a t G o d ter wille v a n d e g o d d e l o z e n o p h o u d t G o d te zijn". " M a a r w a a r o m v e r a n d e r t H i j d e k w a d e wil niet, die Hij beweegt? Dat b e h o o r t tot de g e h e i m e n i s s e n van de g o d d e l i j k e m a j e s t e i t . ( . . . ) H i j is G o d " . E n r e f e r e r e n d a a n d e m i d d e l e e u w s e discussie o v e r d e v r a a g , o f G o d h e t o b j e c t i e f g o e d e wil, o f d a t g o e d is al w a t G o d in zijn s o e v e r e i n i t e i t wil, b e s l o o t L u t h e r : " N i e t o m d a t Hij h e t z o m o e t o f m o e s t w i l l e n , is h e t g o e d w a t Hij wil, m a a r o m d a t H i j z e l f h e t wil, m o e t g o e d zijn w a t e r g e b e u r t " ( 7 1 0 - 7 1 2 ) .

De verborgen G o d , de g e o p e n b a a r d e G o d en de wet L u t h e r t r o k d e z e lijn v a n d e k e u z e - o n v r i j h e i d - e e n ' h u l p l i j n ' t e r h a n d h a v i n g v a n d e v o l s t r e k t e g r a t u ï t e i t v a n h e t h e i l - d o o r t o t in zijn G o d s v o o r s t e l l i n g . Hij d e e d d a t bij zijn u i t l e g v a n E z e c h i ë l 1 8 : 3 2 , Ik wil de dood van de zondaar niet; daarom: bekeert u opdat gij leeft. V o o r d e h u m a n i s t E r a s m u s v o r m d e de b e k e r i n g s o p r o e p van de p r o f e e t e e n belangrijk bewijs v o o r de menselijke k e u z e v r i j h e i d : G o d w i l d e d e d o o d v a n E z e c h i ë l s h o o r d e r s i m m e r s niet? D o o r d i e v r i j h e i d te o n t k e n n e n , z a g L u t h e r z i c h v o o r d e v r a a g g e s t e l d , h o e o n v r i j e z o n d a r e n d a n t o c h v e r l o r e n k u n n e n g a a n , o o k al wil G o d h e t niet. W a a r E r a s m u s a a n G o d s g o e d h e i d v a s t h i e l d e n o p r i e p , liever v o o r d e o n n a s p e u r l i j k e b e s l u i t e n G o d s te b u i g e n d a n d a a r m e t o n e e r b i e d i g e v e r m e t e l h e i d o v e r te o o r d e l e n , 2 9 n a m d e t h e o l o o g L u t h e r zijn t o e v l u c h t tot h e t al e e r d e r d o o r h e m g e m a a k t e o n d e r s c h e i d tussen d e in zijn m a j e s t e i t v e r b o r gen G o d en de g e o p e n b a a r d e of verkondigde God. Ezechiël, aldus Luther, r e f e r e e r d e m e t d e u i t r o e p Ik wil de dood van de zondaar niet a a n de gepreekte en aangeboden barmhartigheid van God en niet aan de verborgen en vreeswekkende wil van God, die naar zijn raadsbesluit verordent, wie en hoedanigen het zijn, die, overeenkomstig zijn wil, voor de verkondigde en aangeboden barmhartigheid ontvankelijk zijn en daaraan zullen deelhebben (684).

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

Vrij of gedwongen?; Erasmus, Luther en Augustinus over de vrije wilskeuze - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 2004

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's