Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dr. O. Noordmans over de kerk als moeder - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dr. O. Noordmans over de kerk als moeder - pagina 8

1. Noordmans: leven en werken...2. Noordmans: theologie en kerk. - Kerkelijke reorganisatie - Liturgische beweging...3. De kerk als moeder in de kerkgeschiedenis. - Het hemelse Jeruzalem - Cyprianus en Augustinus - Calvijn...4-8. Noordmans over de kerk als moeder. - Huiskerk - Kuyper en de volkskerk - Kerk en vereniging - ‘De onderneming’ van 1886 - Gunning...9. De actualiteit van Noordmans’ spreken. - ‘De volkskerk voorbij?’ - Kerkelijk shoppen - ‘Hooger dan de kerk!’....

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

I. NOORDMANS: LEVEN EN WERKEN8

Het Friese Reveil Oepke Noordmans, die in 1871 in Oosterend in Friesland geboren werd, groeide in de nadagen van het Reveil op. In de lezing ‘Kritieke spanningen in de gereformeerde theologie’ (1935) zegt Noordmans over zijn godsdienstige afkomst: ‘Ik stam uit een gezin, waarover nog iets van de naschemer van het Réveil lag (...)’9 In de lezing ‘Verschuivingen in de theologie van de laatste honderd jaar’ (1938) vertelt hij, dat hij komt ‘(...) uit een gezin, waarin het Réveil naleefde en waar de theologische en kerkelijke vragen in de huiskamer met gasten van allerlei richting werden besproken.’10 Het Friese Reveil was een kerkelijke opwekkingsbeweging. De leer van de aanhangers ervan kwam voor een groot deel overeen met die van de conventikels die in de Afscheiding van 1834 samenvloeiden. Het ging de orthodox-piëtistische stroming niet alleen om de rechte leer, maar ook om de levende vroomheid. In het geloofsleven was men methodistisch; men kende een innige gebedspraktijk. De geloofservaringen werden wel in samenkomsten gedeeld. J. Hobma typeert de sfeer van zo’n bijeenkomst in zijn ouderlijk huis als volgt: ‘De kamer had zulk een ander aanzien dan gewoonlijk. De eenvoudige rieten stoelen stonden in een grooten kring geplaatst; op verscheidene daarvan kerkboekjes, testamentjes, bijbeltjes en een simpel vurenhouten lessenaartje op een niet te groote tafel wees de plaats aan, waar straks zou zitten de geestelijke oudste van het gezelschap, dat men blijkbaar verwachtende was. Dr. Wumkes noemt er verscheidene op, die ik zoo in mijn ouders huis bijeen gezien heb. Het best herinner ik mij het lange, maar innige gebed, o.a. van Radersma, den bakker; de ernstige bespreking van de Schrift, die volgde onder het gebruik van koffie met een klontje, was voor ons te zwaar (...)’11 In de kerk waren onderwerpelijke predikers12 zeer geliefd. Men had er verre reizen voor over om hen te horen. Het belangrijkste verschil tussen degenen die met de Afscheiding meegingen en de vertegenwoordigers van het Friese Reveil betrof de visie op de kerk. De Reveilmensen waren in het algemeen sterk tegen separatistische tendensen gekant. Hun kerkelijke trouw bleek vooral in de nadagen van het Reveil, toen de Doleantie opkwam. Met de bevindelijke vroomheid hing een pessimistische visie op de wereld en het leven samen. De wereld zag men als een poel van zonde. Het

060003 WdZ 0601 Binnenw.indd 7

13-02-2006 10:14:46

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's

Dr. O. Noordmans over de kerk als moeder - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 januari 2006

Reformatorische stemmen | 58 Pagina's