Het Nieuwe Jeruzalem : eenheid van alle gelovigen - pagina 16
1. Inleiding...Lijden aan verdeeldheid en verlangen naar eenheid - Heilige stad in jodendom, christendom..en islam - Stad van vrede (?) - Oosters schisma - Westers schisma - Reformatie - Scheuringen...2. Openbaring 21:1-8...3. Openbaring 21:9-22:5 het nieuwe Jeruzalem...4. Slotopmerkingen...Oecumene - Zonder Israël niet volgroeid - oecumenische beweging en Wereldraad van Kerken.
toch bestempelt Johannes het nadrukkelijk als profetie (Op. 1:3). In die tijd zijn woorden als apocalyptiek en profetie nog verwisselbaar. Het boek Openbaring mist teveel essentiële kenmerken van apocalyptiek om tot dat genre gerekend te worden. Openbaring is een profetisch boek, al heeft het tegelijk een profetisch-apokalyptisch karakter. De schrijver Johannes (Op. 1:1, 4, 9) ziet zichzelf in één lijn met de vroegere profeten van Israël (Op. 22:6) als Jesaja, Jeremia en Ezechiël. De Gever van deze Openbaring is Jezus Christus, die eerder op aarde leefde en in volmacht van de Vader handelt. Het boek Openbaring concentreert zich op visioenen (bovennatuurlijke gezichten van profetische aard) en symbolen (zinnebeelden) van de opgestane Christus, die als enige de macht heeft de aarde te oordelen, haar te herscheppen en te regeren in gerechtigheid. Alle zintuigen worden geactiveerd. Het boek vraagt om horen en zien, tellen en rekenen, ruiken en proeven. Vooral ook een hoor- en kijkervaring. In het laatste bijbelboek komen alle lijnen uit heel de bijbel samen. Een boek om te beluisteren, te bekijken, vooral om te beantwoorden. Zonder schema van de tekenen der tijden: Waakt! Profetie van Patmos Profetie vanaf Patmos. Johannes noemde zichzelf medegenoot in de verdrukking (Op. 1:9). Hij heeft de christenvervolging aan den lijve ondervonden. Zijn getuigenis aangaande Christus bracht de Romeinse autoriteiten ertoe hem vanuit zijn gemeente Efeze te verbannen naar het kleine, afgelegen eiland Patmos in de Egeïsche zee (Op.1:9). Het werd door de Romeinen gebruikt als verbanningsoord voor mensen die volgens hen een gevaar voor de samenleving vormden. Beschuldigd van politieke verleiding gaf Johannes zich over aan Gods leiding, aan de leiding van de Heilige Geest. Evenals de hoogbejaarde apostel hadden ook de zeven gemeenten in Klein-Azië, het huidige Turkije, te maken met verdrukking, vervolging en tegenstand (Op. 2 en 3). Johannes mocht voor alle tijden onthullen dat dit in de eindtijd tot een climax zou komen onder de regering van de antichrist (Op. 11-13). Het ‘koningschap’ kenmerkt ondanks alles het bestaan van de gelovigen (Op. 1:6). Het zal volkomen worden met de wederkomst van Jezus Christus (Op. 5:10). Op zondag, de opstandingsdag van de Koning der koningen, hoorde Johannes de bazuinstem van de verheerlijkte Jezus Christus, de Alfa en de Omega, de Eerste en de Laatste (Op. 1:10, 11). Vermaning en vertroosting volgen. Zeven zegelgerichten (Op. 6-8:5), zeven bazuingerichten (Op. 8:6-11) en zeven schaal-gerichten (Op. 15-16) bren-
15
060291 WdZ 0602 bw.indd 15
02-10-2006 08:55:16 Proceskleur Zwart
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2006
Reformatorische stemmen | 58 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 september 2006
Reformatorische stemmen | 58 Pagina's