Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 67

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 67

1. Inleiding. - Invloed van de televisie - Functie van religieuze beelden...2. Beelden in de geschiedenis van het Jodendom. - Beeldverbod in de Tora - Beelden in de oudtestamentische Israëlitische eredienst - Beelden in het nabijbelse Jodendom...3. Beelden in de geschiedenis van de Kerk. - Het christelijke Romeinse Rijk - De Kerk van het Oosten - De ongedeelde Kerk van het Westen - De Kerk van de Reformatie- De Rooms-katholieke Kerk...4. Verkondiging in beelden. - Jezus en het beeld - Aanpassing aan het menselijke bevattingsvermogen.....

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

127 H. von Campenhausen, a.w., 377-378. 128 G.J. Mink, ‘Het tweede gebod volgens de Catechismus van Genève’, in: Credo, sept. 2006. 129 Catechismus van Genève, 144. 130 Calvijn, Institutie, 1.11.1. 131 Catechismus van Genève, 145-146. 132 Calvijn, Institutie, 1.11.2. 133 Catechismus van Genève, 148. 134 Calvijn, Institutie, 1.11.12; overigens voeden volgens Calvijn wel alle zintuigen, in het bijzonder het zicht, de geloofskennis. De pointe van zijn kritiek op het gebruik van beelden in de cultus is niet dat God niets te zien geeft maar dat men niet het oog moet laten rusten op andere dingen dan die God zelf voor ogen stelt. Christus geldt als het enige beeld van God [C. van der Kooi, Als in een spiegel. God kennen volgens Calvijn en Barth. Een tweeluik, Kampen 2002, 79-80]. 135 Calvijn, Institutie, 1.11.8. 136 Calvijn, Institutie, 1.11.9. 137 Calvijn, Institutie, 1.11.10. 138 Calvijn, Institutie, 1.11.11. 139 Catechismus van Genève, 144. 140 Catechismus van Genève, 147. 141 Calvijn, Institutie, 1.11.7. 142 Catechismus van Genève, 149. 143 Calvijn, Institutie, 1.11.13; over de verhouding van Woord en sacrament bij de reformatoren, zie ook: G.J. Mink, ‘Zondag 25’, in: Kennen en vertrouwen. Handreiking bij de prediking van de Heidelbergse Catechismus (onder red. van J.H. v.d. Bank e.a.), Zoetermeer 1993, 224-225. 144 Zie Calvijn, preek van maandag 17-6-1555 over het tweede gebod, opgenomen in: Het gepredikte Woord. Preeken van Johannes Calvijn, vertaald door J. Douma en W.H. v.d. Vegt, 4: Preeken over den Decaloog, Franeker z.j., 39-40. 145 Zie b.v. A.Th. van Deursen, Rust niet voordat gy ze van buiten kunt, Kampen 2004, 47-56. 146 Heidelbergse Catechismus, zondag 35; het laatste deel van zondag 35, over de beelden als ‘boeken voor de leken’ is al in de inleiding opgenomen. 147 Z. Ursinus, Verklaring op den Heidelbergschen Catechismus 2, Kampen 1886, 217-228. 148 H. Jedin, “Entstehung und Tragweite des Trienter Dekrets über die Bilderverehrung”, 460-498. 149 DS 1823-1825. 150 Zie over het al of niet geoorloofd zijn van afbeeldingen van de (drie personen van de) Drie-eenheid: J. Hallebeek, “Papal prohibitions midway between rigor and laxity. On the issue of depicting the Holy Trinity”, in: W.J. van Asselt e.a. (red.), a.w., 353-383. 151 DS 2669-2672.

66

080077 WdZ 52p Niet door Stomme Beelden.indd 66

16-04-2008 08:33:20

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008

Reformatorische stemmen | 74 Pagina's

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 67

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008

Reformatorische stemmen | 74 Pagina's