Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 71

1. Inleiding. - Invloed van de televisie - Functie van religieuze beelden...2. Beelden in de geschiedenis van het Jodendom. - Beeldverbod in de Tora - Beelden in de oudtestamentische Israëlitische eredienst - Beelden in het nabijbelse Jodendom...3. Beelden in de geschiedenis van de Kerk. - Het christelijke Romeinse Rijk - De Kerk van het Oosten - De ongedeelde Kerk van het Westen - De Kerk van de Reformatie- De Rooms-katholieke Kerk...4. Verkondiging in beelden. - Jezus en het beeld - Aanpassing aan het menselijke bevattingsvermogen.....

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

220 Hand. 2:6, 11. 221 H.M. Kuitert, “De taal van de prediking”, in: Anders gezegd. Een verzameling theologische opstellen voor de welwillende lezer, Kampen 1970, 114-140. 222 1 Kor. 9:19-23. 223 P.L.R. van der Spoel, “Cirkelen rond het geheim. Preken in een postmoderne context”, in: W. Dekker en P.J. Visser (red.), a.w., 227-228. 224 Een mogelijkheid is ook het aanleggen van een ‘bijbelse tuin’; zie Noor de Graaf, “Een ceder bij een kerk zegt meer dan een lindeboom”, in: Reformatorisch Dagblad, 18-8-2007. 225 H.D. Schuringa, a.w., 225-230. 226 H.M. Kuitert, “Het tweede gebod”, 83-84. 227 De Heidelbergse Catechismus beperkt de betekenis van de sacramenten overigens ook niet tot de betekening en verzegeling van het offer van Christus, wat blijkt bij de bespreking van de doop, als hij wijst op de vernieuwing en heiliging door de Heilige Geest (antw. 70), op de inlijving in de christelijke kerk en de onderscheiding van de kinderen van de ongelovigen (antw. 74). Dit alles komt in de catechismus echter summier, te summier aan de orde. 228 A. Noordegraaf, “Reflexen”, in: Theologia Reformata, sept. 2006, 273-274, acht bijvoorbeeld schilderijen van Rembrandt goed bruikbaar in een bijbelbespreking. Hij staat aarzelend tegenover het gebruik van deze kunstwerken in het kader van de kerkdienst. Toch is op meer plaatsen in Nederland hiermee goede ervaring opgedaan. Zelf heb ik al eens een serie diensten over het bijbelboek Openbaring gehouden waarvoor een kunstschilder speciaal een aantal doeken heeft gemaakt. Voor de lijdenstijd 2006 heb ik gebruik gemaakt van een aantal aquarellen door mijn vrouw gemaakt; deze hadden de volgende thema’s: “Er zij licht” (Gen. 1:2-3), “Lechajim of Een blijde toost op het leven” (Gen. 1:3-2:3), “Gebed om ontferming” (Gen. 2:15-17); “Opzien naar God” (Joh. 3:14-16), “Wandelen in het licht” (Joh. 12:35-36) en “Het Lam staande als geslacht” (Opb. 5:6). 229 Hebr. 12:1. 230 C.J. Meeuse, predikant van de Gereformeerde Gemeente te Goes, keert zich fel tegen deze opvatting. Elke soort van speelfilm ziet hij als iets kwaads; zie C.J. Meeuse, Schijn bedriegt. Een christelijke visie op toneelspel en speelfilm, Goes 2007. 231 Op de volgende websites worden vanuit christelijk perspectief films besproken: www. cvfilm.nl;

www.christianitytoday.com/movies;

christiananswers.net/spotlight/home.

html. Zie over deze problematiek ook A. Kok, “Bezinning op film nodig. Films kijken én doorzien”, in: Visie, 13 t/m 19 oktober 2007, 6-9. 232 Zie bijvoorbeeld de column van Rob Schouten in Trouw, 19-4-2006: “Op grond van de berichtgeving had ik dan ook besloten dat ik ’The Passion of the Christ’ van Mel Gibson niet hoefde te zien. Mij te heftig. Toch bleef ik er afgelopen zaterdagavond tijdens het

70

080077 WdZ 52p Niet door Stomme Beelden.indd 70

16-04-2008 08:33:20

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008

Reformatorische stemmen | 74 Pagina's

Niet door stomme beelden...?; Evangelieverkondiging in de moderne beeldcultuur - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 januari 2008

Reformatorische stemmen | 74 Pagina's