Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zegen ons met Uw licht - pagina 39

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zegen ons met Uw licht - pagina 39

Gezegend en tot zegen. Liturgische beweging - rituelen - bijbels-theologische lijnen - Bileamsgeschiedenis - priesterzegen - zegenen van kinderen - zegenen in het dagelijkse leven - zegen als liturgische handeling - casualia - doop - uitvaart - ambt en charisma

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

bediening van de doop in de drie-enige Naam wordt gevolgd door het tekenen van een kruis, al dan niet met zalfolie, door de voorganger op het voorhoofd van de doophandeling onder het spreken van de woorden: ‘Je bent een kind van God, getekend met het kruis van Christus’) en daarna door handoplegging, waarbij de voorganger zegt: ‘Ontvang de heilige Geest’ of ‘Wees gezegend met de gave van de heilige Geest’.22 Het kruisteken bezegelt het kind-van-God zijn, in Christus’ naam; de handoplegging betekent de gave van de Geest en gebeurt bij volwassenen met twee handen op het hoofd van de geknielde dopeling. Bij de bediening van de doop aan zuigelingen worden kruisteken en handoplegging in één gebaar samengenomen; de voorganger legt een hand op het hoofd en maakt met de duim een kruisteken op het voorhoofd, al dan niet met zalfolie. Hierna kunnen nog twee handelingen worden verricht: het bekleden van de dopeling met een wit doopkleed als teken van het nieuwe mens zijn en het overhandigen van een aan de Paaskaars ontstoken doopkaars met een woord over het licht van Christus.23 Wanneer we inzake de doopbediening beide dienstboeken met elkaar vergelijken, dan vallen de verschillen meteen in het oog. Terwijl in dat van 1955 de onderwijzing een grote plaats inneemt en de doophandeling sober van aard is (doopbediening, zegenend woord en gebaar, toezingen door de gemeente), is de onderwijzing in Dienstboek II behalve in de ook aangeboden, hertaalde klassiek-gereformeerde formulieren kort en wordt de doopbediening gevolgd door meerdere rituele handelingen, die de oecumenische kleur van dit dienstboek duidelijk doen uitkomen. We moeten eraan vasthouden, dat in de doop in de drie-enige Naam het hele heil wordt betekend en bezegeld. Andere volgende handelingen voegen daar niet meer aan toe. Ze zijn expliciterende riten, dat wil zeggen: ze geven nadere uitleg van wat God in de doop schenkt. Het is goed hier soberheid in acht te nemen; de uitleggende handelingen mogen het doopritueel niet naar de achtergrond schuiven. In de klassiek gereformeerde traditie worden die bijkomende handelingen niet gepraktiseerd. Alle aandacht gaat hier uit naar de doop in de drieene Naam, waarin woord en handeling samengaan. Het visuele element dat in het besprenkelen of begieten met het water meekomt, is niet een bijkomstig onderdeel. Het vormt een wezenlijk bestanddeel van de doop. De doopwoorden klinken en het water spreekt ook. Het Woord komt hier hoorbaar en zichtbaar tot ons.

38

100011 W.deZwijger vd Meulen.indd

38

woensdag03-maart-2010

11:51

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

Reformatorische stemmen | 54 Pagina's

Zegen ons met Uw licht - pagina 39

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

Reformatorische stemmen | 54 Pagina's