Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Hoe kom ik in de hemel? De betekenis van klassiek-gereformeerde stervensbegeleiding - pagina 40

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Hoe kom ik in de hemel? De betekenis van klassiek-gereformeerde stervensbegeleiding - pagina 40

Stervenskunst in de Middeleeuwen - Luther - Calvijn - Spranckhuysen - Perkins - Voetius - Drelincourt - Borstius - Hoornbeeck - Saldenus - Eenhoorn - Actuele betekenis

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

De registers van troost en bemoediging worden telkens weer royaal opengetrokken. Deze positieve benadering staat overigens wel tegen de achtergrond van een waarschuwend, onderscheidend spreken. De troost geldt namelijk alleen de gelovigen, die zich ernstig hebben voorbereid op hun overgang naar het leven na dit leven. 4.3. Tegenwicht bieden Op het eerste gehoor lijken verschillende auteurs het bewijs te leveren dat de platonische invloed op de oude gereformeerde theologie en vroomheid groot is geweest. Toch is het bij deze gereformeerde auteurs duidelijk dat zij de wezenlijke eenheid van lichaam en ziel niet ontkennen. Zij spreken uiterst positief over de opstanding van het lichaam op de jongste dag. Dan zullen lichaam en ziel elkaar met vreugde begroeten en herenigd worden in volkomen zaligheid. Hoewel de grote horizon van de komst van Christus in heerlijkheid, de opstanding der doden en de totale vernieuwing van de aarde nergens wordt ontkend en meestal wordt vermeld, is het toch onmiskenbaar zo dat in deze literatuur de kleine horizon van het leven na dit leven in de hemel verreweg de meeste aandacht krijgt. Dat hangt ook wel samen met het genre. Uit andere geschriften blijkt ‘dat vertegenwoordigers van de Nadere Reformatie veel meer dan de reformatoren van het eerste uur oog hadden voor de aardse dimensies van de bijbelse toekomstverwachting’.75 Het luisteren naar het getuigenis dat vanuit de literatuur over stervenskunst tot ons komt, kan ons helpen om weerstand te bieden aan acute verwereldlijking van het christelijk leven.76 Het is goed onze verantwoordelijkheden hier en nu te beklemtonen. Dat mag echter nooit ten koste gaan van het besef dat we vreemdelingen op aarde zijn. Hier beneden is het niet, maar aan de einder ligt de stad met de gouden poorten. Of nog liever gezegd: daar verschijnt Hij die onze ziel heeft lief gekregen, Jezus Christus. Het is nodig onszelf te onderzoeken ‘of wij (nog) pelgrims zijn, onderweg naar een beter vaderland, en daarom onrustig én opmerkzaam, in verzet én overgave, betrokken én onthecht, opstandig én gerust’.77

39

100196 W.deZwijger J.Hoek.indd

39

7-7-10

14:57

Dit artikel werd u aangeboden door: Willem de Zwijgerstichting

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2010

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

Hoe kom ik in de hemel? De betekenis van klassiek-gereformeerde stervensbegeleiding - pagina 40

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2010

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's