Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 34

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 34

Toekomst – Jesaja – 1 Korinthe 15 – Augustinus – Calvijn – à Brakel – Bavinck – Berkhof – continuïteit en discontinuïteit

2 minuten leestijd

• T enslotte: waarom staat deze verwachting in de Bijbel? Gaat het hier om opium voor het volk, aldus Karl Marx? Of ligt er wellicht een diepere Goddelijke bedoeling achter de herschepping van hemel en aarde? Er zijn meer vragen. In het kader van deze brochure beperken we ons tot deze vragen. Ook zal het antwoord slechts summier zijn. Voor verdere antwoorden wordt verwezen naar de aangehaalde literatuur. Waarheid Een totale vernieuwing van de gehele kosmos en een opstanding uit de doden lijken op het eerste gezicht niet waarschijnlijk. Reeds in de tijd van de Bijbel werden daarover vragen gesteld (1 Kor 15:12, 2 Petr. 3:4). In de antieke wereld was het volstrekt ondenkbaar dat doden weer lichamelijk zouden opstaan (Hand. 17:32). Alleen de joden geloofden in de lichamelijke opstanding uit de doden, hoewel de sekte der Sadduceeën deze gedachte afwees. Ook Calvijn wijst erop dat het moeilijk denkbaar is dat doden weer zullen opstaan86. Van de Beek constateert dat de vraag in 2 Petrus 3 over de toekomst van de kosmos niet meer uitsluitend een vraag van spotters is. Ook veel kerkmensen zitten ermee87. Is de toekomende eeuw een reële werkelijkheid? Het valt op dat de vernieuwing van de aarde in de Bijbel verbonden wordt met de schepping. Er wordt gesproken over een nieuwe aarde. Ook valt op dat Paulus de vernieuwing van hemel en aarde nauw verbindt aan de opstanding van Christus uit de doden (1 Kor. 15). De schepping en de lichamelijke opstanding zijn twee zaken die met de belofte van de vernieuwing van de aarde samenhangen. Schepping en opstanding van Christus worden slechts door het geloof verstaan en aanvaard (Hebr. 11:3). Daarvoor is nodig het getuigenis van Gods Geest. De heilige Geest leert de realiteit van Gods grote toekomst kennen. Dat neemt echter niet weg dat er wel argumenten zijn om schepping en opstanding van Christus in wetenschappelijke zin aannemelijk te maken. William Lane Craig88 wijst onder meer op het feit dat de kosmos een oorsprong heeft, de fine-tuning afstemming in het heelal en het gegeven dat mensen absolute normen hebben (niet doodslaan, bijvoorbeeld). Deze zaken wijzen in de richting van een geschapen werkelijkheid. Daarnaast zijn er voor de opstanding van Christus uit de doden goede rationele gronden aan te voeren. De Heere Jezus is bijvoorbeeld echt gestorven,

iv theologische lijnen

110317 Najaar ds WVisser BW.indd 33

26-10-11 12:41

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

De nieuwe aarde en de herschepping van alle dingen - pagina 34

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

Reformatorische stemmen | 50 Pagina's

PDF Bekijken