Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

EEN NIEUWONDERWIJSVORM: K.M.B.O.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EEN NIEUWONDERWIJSVORM: K.M.B.O.

Informatie

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat is Kort Middelbaar Beroepsonderwijs?

Per 1 september 1979 is op een aantal plaatsen in Nederland een nieuwe opleiding gestart: PROEFPROJECTEN NIEUWE ONDERWIJSVOORZIENINGEN VOOR 16- '^ JARIGEN.

'^ JARIGEN. Men gaf hieraan de naam: Kort Middelbaar Beroepsonderwijs; of ook wel: Kort M.B.O.

Het K.M.B.O. is een nieuwe 2 a 3 jarige beroepsopleidende vorm van volledig dag-onderwijs. Dit onderwijs is bedoeld voor 16-18 jarigen die om de één of andere reden hun opleiding bij het L.B.O., M.A.V.O., H.A.V.O. of V.W.O. niet hebben afgemaakt en die graag een beroepsopleiding willen volgen in volledig dagverband.

Het is eveneens bedoeld voor leerlingen die:

a. met een L.B.O.-diploma B-stroom nog niet kunnen worden toegelaten tot M.B.O.-opleiding of tot een opleiding in het leerlingwezen.

b. een L.B.O.-diploma behaalden, maar bij nader inzien een andere vakrichting willen kiezen.

c. nog niet weten wat zij willen gaan doen.

Toelatingseisen

Het is een belangrijk kenmerk van het K.M.B.O. dat er niet naar diploma's wordt gevraagd. We hebben hier te maken met leeftijdonderwijs, d.w.z. vervolgonderwijs dat alleen onderscheid maakt naar leeftijd. De leerling moet tenminste 16 jaar zijn bij de aanvang van de cursus. Men is ook toelaatbaar als men tenminste 10 jaar volledig dagonderwijs heeft gevolgd.

Het bevoegd gezag kan na goedkeuring van deinspectieafwijken van deze voorwaarden. Hierbij valt te denken aan bijv. 15-jarigen die bevorderd zijn tot het vierde leerjaar van een school voor H.A.V.O.

Het onderwijsprogramma

De leerling kan in zijn eigen tempo en op zijn eigen niveau werken. Daartoe kan het programma worden onderverdeeld in drie delen.

1. Beroepsopleidende programma"s, die gericht zijn op het eindniveau van "beginnend beroepsoefenaar".

Zij omvatten binnenschoolse praktijklessen, vaktheorielessen en buitenschoolse leerplaatsen, zoals excursies en stages.

Maar er zijn ook algemene en maatschappelijk vormende vakken! Vooral met de laatste vakken zullen wij de meeste moeite hebben. Daarom is het van groot belang dat wij ook hier voor het christelijk onderwijs kiezen en dan nóg deze vakken nauwlettend volgen.

2. Schakelende programma's, gericht op het wegwerken van achterstanden, zodat de leerlingen deel kunnen nemen aan een beroepsopleiding. De schakelende programma's kunnen zowel gericht zijn op doorstroming naar één van de beroepsopleidingen binnen het K.M.B.O., alswel naar verder onderwijs, zoals bijv. het Middelbaar Beroepsonderwijs.

3. Oriënterende programma's, bedoeld voor leerlingen die nog niet precies

weten wat zij willen gaan doen. Zij omvatten zowel algemene oriëntatie als beroepen oriëntatie. Het volgen van deze programma's duurt meestal één jaar.

Onderwijskundige aspecten

De leerstof zal zoveel mogelijk verdeeld worden in een aantal blokken. Ieder blok kan de leerling in zijn eigen tempo en op eigen niveau afwerken. Een ander belangrijk aspect van dit onderwijs is het principe van participerend leren. De essentie van participerend leren is dat de theorie en de praktijk nauw met elkaar worden verbonden.

Gezien de heterogene instroom van leerlingen zal het niveau van beginnend beroepsoefenaar niet voor ieder leerling haalbaar zijn. Velen zullen zowel onder als boven dit niveau uitkomen.

Daarom is er aan het einde van de opleiding een toetsing- en een afsluitingssysteem met studiepunten en (deel)certificaten. Een bepaald aantal (deel)certificaten kan dan worden ingewisseld voor het K.M.B.O. diploma.

De reeds genoemde heterogene instroom van - soms zeer "moeilijke"- leerlingen, maar ook de daardoor noodzakelijke ontwikkeling van een geïndividualiseerde leerweg en toetsingssysteem stelt dit onderwijs voor grote problemen. Want in het onderwijs is er nog weinig ervaring opgedaan met deze zaken. Ook het participerend leren en het vinden, bewaken en begeleiden van de stageplaatsen is nog een grote moeilijkheid.

Met het oog op de bovengenoemde moeilijkheden is er een dringende behoefte ontstaan aan (na)scholingsmogelijkheden voor de betrokken docenten.

Huidige stand van zaken

In het cursusjaar 1980/1981 draaien er 21 proefprojecten met leerlingen en zijn er 5 nieuwe nul-fase proefprojecten aangewezen zonder leerlingen. Deze laatsten hopen in het cursusjaar 1981/1982 met eerstejaars leerlingen te starten.

In verband met de spreiding van de K.M.B.O.-voorzieningen, wil men zoveel mogelijk uitgaan van zelfstandige vestigingen, waarbij de totstandkoming van bredere scholengemeenschapen met M.B.O.-scholen niet wordt uitgesloten. Dit wordt overgelaten aan de daarvoor in aanmerking komende scholen, en deze samenwerking kan ook in de loop der jaren tot stand worden gebracht.

Rond 1983 wordt er een integrale invoering van deze nieuwe onderwijsvorm verwacht. In dit onderwijs zijn veel aspecten te vinden, maar hoe het zich precies zal ontwikkelen, zal van allerlei factoren afhangen (o.a. financiële).

Wel moeten we er op bedacht zijn, dat deze onderwijsvorm sterk de nadruk legt op maatschappelijke vorming en het vormen van een "eigen mening".

De vrees bestaat dat dit niet altijd gegrond zal zijn op Gods Woord. Gelukkig zijn er ook verschillende christelijke vestigingen, maar ook dan is waakzaamheid geboden.

' K. Bel.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

De Reformatorische School | 48 Pagina's

EEN NIEUWONDERWIJSVORM: K.M.B.O.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 januari 1981

De Reformatorische School | 48 Pagina's