Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Ik ben Bas'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Ik ben Bas'

Bespreking

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het prentenboek "Ik ben Bas" is een thematisch prentenboek. In het boek worden 13 thema's behandeld uit de leefwereld van het jonge kind. Het boek is speciaal getekend voor kinderen van 2 tot 4 jaar. Dit thematisch prentenboek is ontwikkeld door de werkgroep OVG (Onderwijs Voorrangs Gebied) te Staphorst met illustraties van Dagmar Stam.

B ij dit prentenboek is een handleiding voor de ouders toegevoegd in de vorm van een katern. Dit katern bevat allerlei aanwijzingen en ideeën om op een speelse manier leuke activiteiten te doen met en bij tiet prentenboek "Ik ben Bas".

Het prentenboek is bedoeld als hulpmiddel om de taalontwikkeling te stimuleren door de tekeningen te bekijken en erover te praten.

In het boek treft u 13 grote platen aan die elk twee pagina's beslaan. Onder aan de pagina's vindt u kleine tekeningen met de begrippen erbij. Deze kleine tekeningen treft u ook aan op de grote plaat.

In de uitneembare katern vindt u bij elk thema een viertal rubrieken, betrekking hebbend op de prent.

1. Een leuk kort verhaaltje. 2. Vragen over het thema. 3. Een lied. 4. Taalspelletjes.

Het prentenboek ziet er bijzonder fraai uit. Dagmar Stam heeft gezorgd voor kleurrijke platen. Het boek is voorzien van een stevige kaft en een goede bladdikte.

Het vermelden van de juiste woordnotatie bij een bepaald begrip, bij de tekeningen onder aan de pagina, zorgt er­ voor dat de begrippen door iedereen, die dit boek hanteert, op de juiste wijze worden benoemd. Met name de ouders zijn genoodzaakt het A.B.N, te gebruiken en niet een vorm van dialect. De begrippen zo te leren kennen en gebruiken is bijzonder positief.

De thema's sluiten aan bij de leefwereld van het kind en de aanwezigheid van de dingen op de plaat zijn ethisch verantwoord.

De samenstellers van dit prentenboek hebben een bijzondere waardering verdiend.

Ze hebben met dit prentenboek en de handleiding voor ouders een belangrijke bijdrage geleverd aan de stimulering van de ontwikkeling van het jonge kind. Uit dit alles spreekt een zekere kennis ten aanzien van de ontwikkeling van het jonge kind, zowel pedagogisch, onderwijskundig als ontwikkelingspsychologiscti.

Wanneer men ouders met kinderen laat bezig zijn dan heeft dat grote pedagogische waarde. Samen plezier beleven, samen praten, tijd hebben voor elkaar bevordert naast de taalontwikkeling ook het hechtingsgedrag.

Juist door aan te sluiten bij het dagelijks leven heeft men onderwijskundig gekozen voor een belangrijke notie ten aanzien van het leren bij het jonge kind en wel de trio's spelen, verwoorden, verwerken.

Heel duidelijk gaat het in het prenten­ boek om de beleefde, ervaren, werkelijkheid, waar het kind "spelend"\r\ staat. Het kind komt met de dingen in aanraking en leert deze te venvoorden en tenslotte ook te verwerken. Het accent in het prentenboek ligt op het venvoorden van de dingen, het kind komt van beeld naar begrip.

De verwerking komt summier aan de orde wat begrijpelijk is gezien de doelstelling en de leeftijd van het kind.

Ontwikkelingspsychologisch is deze periode uitermate geschikt voor het aanleren van begrippen. Het kind van 2 tot 7 jaar verkeert in de pré-operationele fase. Voor het aanleren van begrippen verkeert het kind in een gevoelige fase.

Gezien bovenstaande pedagogische, ondenwijsl< undige en ontwikkelingspsychologische aspecten kan de doelgroep worden verbreed.

Dit prentenboek kan ook gebruikt worden in groep 1 en 2 van de basisschool. Herhaling versterkt de begripsvorming. In deze groepen kan meer aandacht besteed worden aan het verwerkingsaspect als belangrijk onderwijskundige notie.

Ook in groep 3 en 4 kan dit prentenboek nog van dienst zijn, met name in de leeshoek (taalhoek).

Kinderen kunnen er samen over praten en elkaar bevragen. Mogelijk kan de inhoud van de katern wat worden aangevuld. Het prentenboek zou in bovenstaande groepen ook gebruikt kunnen worden om het aanvankelijk lezen te bevorderen.

De kinderen kunnen de woorden onder aan de pagina van het prentenboek zelf lezen en eventueel overschrijven en in tweetallen hiermee werken. Het lettertype is misschien niet helemaal juist.

Thuis hoeft het gebruik van dit prentenboek niet beperkt te blijven tot de ouders. Ook broers en zussen kunnen het hanteren en zo mede de sociale ontwikkeling in het gezin bevorderen.

Wat de uitbreiding van de doelgroep betreft kan ook gedacht worden aan het speciaal onderwijs.

Wordt de doelgroep uitgebreid dan zijn de volgende punten van belang.

- Nummering van de pagina's.

- Bijstellen van vragen, mogelijk aanvullen. Naast waarnemings- en intentievragen meer denkvragen en geheugenvragen.

- Katern voorzien van steviger kaft.

Nog een enkele opmerking

- Liedjes zijn op zich goed gekozen en goed te "leren" zingen. Kunnen ouders dit? Eén liedje ligt niet gemakkelijk in het gehoor, dat is het liedje behorend bij het thema "De supermarkt".

- Sommige vragen en taalspelletjes zijn nog niet voor alle kinderen geschikt.

Men kan gerust een bepaalde vraag overslaan.

Wat betreft de illustraties twee opmerkingen:

- De poes in het verhaaltje zit onder de verf en dit is op de tekening niet te zien.

- Het cadeau van opa, potloden, is wel erg groot uitgevallen.

Dit prentenboek zou ik graag in handen zien van ouders met jonge kinderen, maar ook mag het op de basisschool niet ontbreken.

De prijs is beslist niet aan de hoge kant, ƒ19, 95. Van harte aanbevolen.

Mevr. drs. H.D. Keus-Jonker

Docente pedagogiek

Met dank aan twee collega's voor het kritisch meelezen.

Mevr. M.J.J. Pronk-Groen (docente Nederlands).

Mevr. G.G. Westerduin-van Welie (docente pedagogiek).

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1995

De Reformatorische School | 28 Pagina's

'Ik ben Bas'

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 oktober 1995

De Reformatorische School | 28 Pagina's