Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gelezen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gelezen

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Klassikaal onderwijs

J.P. Kwestro, een ex-leraar basisonderwijs, schrijft in het Apeldoorns dagblad over de brochure van het Procesmanagement Primair Onderwijs (PMPO): 'De nieuwe basisschool'.

De brochure gaat volgens hem vooral over de wijze waarop het primair onderwijs georganiseerd moet

worden, hoe de financiën geregeld dienen te worden en welke gevolgen het heeft voor het personeel. Hij constateert dat er zowaar nog enkele pagina's gewijd worden aan het onderwijs zelf. Daar komen we bekende begrippen tegen als 'ononderbroken ontwikkeling', 'onderwijs op maat' en 'adaptief onderwijs'. Zowel Doornbos als ook Stevens worden weer van stal gehaald. Kwestro leest dat Stevens van mening is dat onderwijs ervan uit moet gaan dat kinderen verschillen in talent, tempo en temperament. Hij ziet dit als een sterk pleidooi om een sterk individueel gericht onderwijs in te voeren. En daar heeft hij zo zijn vragen bij. De volgende twee citaten uit de brochure gaan in op hulpvedening

en afstemming.

'Het accent op hulpverlening betekent dat scholen reageren als er een probleem gesignaleerd is. Doel is het wegwerken van achterstanden. Deze oriëntatie komt met name voor op scholen waar overwegend klassikaal gewerkt en waar vorderingen van kinderen gevolgd worden met een leerlingvolgsysteem. Valt een leerling uit, dan wordt in overleg met de intern begeleider een handelingsplan voor het kind ontwikkeld.'

'Ligt het accent op school op afstemming, dan zal de school onderwijs verzorgen dat gericht is op op het voorkómen van problemen bij leerlingen. Dat betekent onderwijs waarin verschillen tussen kinderen het uitgangspunt vormen, waar ruimte is voor differentiatie en voor zelfstandig werken. Vaak zal er op een school die gericht is op afstemming sprake zijn van een combinatie van hulpverlening voor die kinderen die tijdelijk toch

extra hulp nodig hebben.' Hoewel de twee citaten de schijn hebben objectieve beschrijvingen te geven, oordeelt Kwestro dat de tweede opvatting de voorkeur geniet van het PMPO. En dat vindt hij niet eerlijk. Naar zijn overtuiging wordt ook bij het geven van klassikaal onderwijs geprobeerd problemen bij leerlingen te voorkomen en is er bij het klassikaal onderwijs eveneens ruimte voor differentiatie en voor zelfstandig werken! Het is voor hem de vraag of het vanuit pedagogisch en didactisch perspectief wel juist is voor onderwijs te kiezen waarbij 'verschillen tussen kinderen' het uitgangspunt vormen. Valt er niet meer voor te zeggen om van het 'gemeenschappelijke van kinderen' uit te gaan? Waarom

moeten de verschillen zo de nadruk krijgen? Goed klassikaal onderwijs houdt rekening met het gemeenschappelijke én met verschillen. En laten we ook niet vergeten dat het in de maatschappij nogal eens 'klassikaal' aan toegaat, zo voegt hij er aan toe. Ook het nastreven van de kerndoelen pleit volgens hem voor het klassikaal systeem. Klassikaal lesgeven is boeiend, stimulerend en beslist geen éénrichtingsverkeer. Het is een uitdaging een groep leerlingen gezamenlijk iets bij te brengen. Er zijn daarbij natuurlijk grenzen, maar er is veel wat gemeenschappelijk kan. Zijn devies: 'Ga bij het onderwijs niet uit van de verschillen, maar houdt er wel ernstig rekening mee.'

Drs. A. Verweij

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Gelezen

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 november 1998

De Reformatorische School | 48 Pagina's