Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De coördinatie van het ICT-beleid

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie

De coördinatie van het ICT-beleid

2 minuten leestijd

'Hoe gaat het', 'Wat doe je tegenwoordig', zijn staande uitdrukkingen. Reken maar, datje extra uitleg moet geven als je zegt: 'Ik werk als ICTconsultant voor het Primair Onderwijs bij een schoolbegeleidingsdienst.'Voor de vorige zomervakantie prijkte er een uitnodigende advertentie in het Reformatorisch Dagblad. Vanwege mijn interesse in de mogelijkheden en de gevolgen van ICT in de basisschool besloot ik te solliciteren. Vanaf de herfstvakantie ben ik werkzaam bij onze schoolbegeleidingsdienst, benoemd voor een project van het BGS en de Oikonomos foundation.

Naast mijn belangstelling voor ICT in het Primair Onderwijs waren mijn ervaringen in het Zeeuwse een reden. Ik trok daar, samen met anderen, de kar van het Zeeuwse ICT-netwerk. Daar zagen en zien we de positieve effecten van samenwerking en de gunstige gevolgen van op elkaar betrokken zijn binnen een sociaal netwerk van ICT-coördinatoren. Met bovenschools samenwerken zijn iCT-ers en scholen gediend! Het enthousiasmeert me, wanneer ik instellingen en individuen de krachten zie bundelen. Over 'hoe het gaat' en 'wat ik tegenwoordig doe' wil ik u informeren. Daarnaast hoop ik dat dit artikel u een denkduw geeft in het denken over de coördinatie van schoolintern en schoolspecifiek ICT-beleid.

Project ICT-consultant

Na een uitgebreide inventarisatieronde in onderwijsland ging Oikonomos in op een projectaanvraag van het BGS. In de functieomschrijving van de advertentie stond: 'Als ICT-consultant neemt u deel aan een nog op te richten ICT-adviesgroep, waar afstemming en advisering omtrent ICT zal plaatsvinden door verschillende instellingen in het reformatorisch basisonderwijs. Daarnaast stimuleert u de ICTtoepassingen in het onderwijsveld door middel van advisering en aansturing van regionale ICT-platforms. Tevens ontwikkelt u in overleg, zowel principiële als pedagogischdidactische beleidsvoorstellen over het gebruik van ICT en coördineert en adviseert u met betrekking tot educatieve software.'

De landelijke ICT-adviesgroep is begin 2000 opgericht. De bemensing van de groep zijn vertegenwoordigers uit de bovenschoolse instellingen: de Christelijke Hogeschool De Driestar, het ds. Kersten Onderwijscentrum en het BGS, met vertegenwoordigers van Oikonomos en het regionale ICTnetwerk uit Zeeland.

Bestuurlijke eindverantwoording

In de afgelopen tijd heb ik me sterk gericht op het te voeren beleid om ICT te implementeren en de bovenschoolse vormen van samenwerking op iCT-gebied. Voorlopig hanteer ik de volgende denkwijze over ICT-beleid en de coördinatie daarvan.

Ik ga er vanuit dat beleidsmatige zaken en de onderwijskundige gevolgen van de invoering van ICT als middel, onder de eindverantwoordelijkheid \/z\\e< n van het schoolbestuur. Verder is het ontwikkelingstraject van de school op ICT-gebied zeer schoolspecifiek. De invoering van ICT-middelen in het onderwijscurriculum vraagt om gedegen management en behoeft specifieke deskundigheid. Er wordt gewerkt met een schoolspecifiek ICT-beleidsplan. De ICT-coördinator is vanwege zijn specialisme het vliegwiel van het integratieproces van ICT in de school. De ICT-er ontwikkelt, of gaat zich ontwikkelen, in collegiale boven-

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

De Reformatorische School | 44 Pagina's

De coördinatie van het ICT-beleid

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 maart 2000

De Reformatorische School | 44 Pagina's

PDF Bekijken