Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Promotieonderzoek

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Promotieonderzoek

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Veel schoolleiders blijven in ontwikkeling. Ook Wout Penning, bovenschools directeur van drie scholen in Hendrik Ido Ambacht. In zijn vakanties en op andere vrije momenten werkt hij aan zijn proefschrift. De centrale vraag is: in welke mate en op welke manier geeft het levensbeschouwelijk voortgezet onderwijs invulling aan de maatschappelijke opdracht om jonge mensen te vormen tot een volwaardige burger van de samenleving? DRS Magazine ging in gesprek met Penning.

Studeren is een vast onderdeel in het leven van Wout Penning. Al jaren studeert hij in deeltijd. Penning: ‘In 2005 inventariseerde de Erasmus universiteit onder de oud-studenten van de deeltijd-opleiding bedrijfskunde of er belangstelling was voor een promotietraject in deeltijd. Na enig beraad heb ik me aangemeld. Ik blijf mezelf graag ontwikkelen en verdiepen in een actueel en relevant maatschappelijk thema. Het leek mij een mooie aansluiting op én afsluiting van mijn eerdere opleidingstraject. Het onderzoek loopt nu via de Universiteit van Utrecht’.

Waarom dit onderwerp?
Met dit onderwerp wil ik graag het inzicht vergroten in de bijdrage van het levensbeschou-welijke onderwijs op het terrein van burgerschap. Mijn voorzichtige hypothese is dat het christelijk en reformatorisch onderwijs de beste vorming en toerusting biedt voor burger-schap. In het empirische deel van mijn onderzoek probeer ik dat aan te tonen. Anderzijds kunnen we wellicht ook leren van de manier waarop andere denominaties hun burger-schapsvorming gestalte geven’.

Hoe heb je het onderzoek opgezet?
‘Het eerste gedeelte van mijn onderzoek was een verkenning van de historiciteit, de relevantie en de actualiteit van het concept burgerschap. Momenteel ben ik bezig met de afronding van een interviewronde met dertig maatschappelijke, onderwijskundige en politieke sleutelfiguren. Zij zijn bevraagd wat een goede burger is, hoe je goede burgers krijgt, wat de school zou moeten doen om goede burgers te krijgen en hoe je dit bij scholen en bij individuele leerlingen kunt vaststellen. Vervolgens wil ik diepte-interviews houden met een aantal beleidsmakers in het onderwijs over de mate en de wijze waarop zij vanuit hun levenbeschouwelijk beginsel invulling geven aan burgerschapsontwikkeling’.

Hoe bevalt het je?
‘Mijn ervaring is dat de voortgang van het traject trager verloopt dan de originele planning. Je bent afhankelijk van je eigen beschikbaarheid, maar ook van de beschikbaarheid van derden. De totale interviewronde heeft ongeveer anderhalf jaar geduurd. Mijn indruk is, dat het onderzoekstraject mijn eigen blikveld verrijkt en verbreedt. Je merkt de verscheidenheid van de samenleving, zeker bij interviews met bijvoorbeeld Paul Cliteur en Patrick van Schie’.

Welke effect heeft het onderzoek op je werk?
‘Naar mijn waarneming is de daadwerkelijke meerwaarde voor onze eigen school in dit stadium beperkt. De opgedane kennis wordt in elk geval vertaald naar een beleidsdocument burgerschapsontwikkeling.’

Word je gefaciliteerd om dit onderzoek te doen?
‘Vanuit het werk is er geen specifieke facilitering. Mijn onderzoekstraject speelt zich af in deeltijd, vooral in de vakantieperiodes en overige vrije momenten. Het is wel belangrijk dat het thuisfront er achter staat. Tot nu toe is dat mijns inziens goed verlopen. In vergelijking met de eerder doorlopen deeltijdstudies, geeft dit onderzoekstraject mij de vrijheid om eraan te werken als het uitkomt’.

Is het een aanrader voor andere schoolleiders?
‘Het is in algemene zin voor iedereen een aanrader om jezelf blijvend persoonlijk te ontwikkelen. Dat behoeft natuurlijk niet specifiek in een wetenschappelijk traject te zijn. Het lijkt mij een goede zaak dat we in ons reformatorisch onderwijs expliciet maken waar we voor staan: wat de vertaalslag is vanuit onze kernwaarden naar onze kerndoelen naar onze kernprocessen. Ons reformatorisch onderwijs is er naar mijn mening mee gediend als we definiëren wat ons antwoord is op de maatschappelijke opdracht aan ons scholen. Vanuit dit perspectief is vergelijkbaar onderzoek zeer welkom!'

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

De Reformatorische School | 1 Pagina's

Promotieonderzoek

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2009

De Reformatorische School | 1 Pagina's