Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Handboek Ouders in de school

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Handboek Ouders in de school

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ouders!? Ik heb wel eens voor de lol tegen mijn collegas gezegd dat ik het liefst leraar ben op een school voor weeskinderen. Nee, ik zie iedere keer weer op tegen de tienminutengesprekken. Onze afdelingsleider vroeg onlangs of ik mentor wilde worden. Ik heb het serieus overwogen, maar zie het niet zitten om met ouders over het welbevinden van hun kind te praten. Laat mij maar gewoon leraar Frans zijn, daar heb ik voor geleerd. (uitspraak van een VWO-leraar , 52 jaar)

‘Interesse voor ons kind? Toen de mentor op huisbezoek kwam, herkenden wij onze dochter niet uit zijn verhaal. We vroegen hem of hij het wel over de juiste leerling had. Nadat we een foto lieten zien, moest hij toegeven dat hij zich had vergist. (uitspraak van een moeder met Havo-dochter)

Er is maar één reden om fors te investeren in ouderbetrokkenheid, namelijk omdat de leerling er beter van wordt. Onderzoek heeft aangetoond dat ouderbetrokkenheid een positief effect heeft op de schoolprestaties en de werkhouding van leerlingen. In het handboek Ouders in de school wordt beschreven hoe je om gaat met de ouders en hoe je een goede relatie met ouders kunt bereiken.

Niet iedere leraar vindt het makkelijk om met ouders om te gaan. Hoe lastig soms de communicatie met ouders is, als school heb je met leerlingen én hun ouders te maken. Zowel op de basisschool als in het voortgezet onderwijs. Dit boek biedt daarbij heel goede handvatten. Het geeft praktische tips over uiteenlopende onderwerpen, en leert de school goed om te gaan met kritische, lastige en passieve ouders. Het gaat o.a. over professionele communicatie, tienminutengesprekken, de rol van ouders op school en het gedrag van ouders. Er wordt aangegeven hoe leraren geslaagde gesprekken kunnen voeren en hoe je ouderavonden goed organiseert.

Ook wordt in gegaan op het invoeren van een ouderovereenkomst / samenwerkingsovereenkomst. In een dergelijke overeenkomst staat in grote lijnen beschreven wat de ouders van de school kunnen verwachten. En er wordt beschreven wat van de ouders wordt verwacht. Zo kan ouders bijvoorbeeld worden gevraagd de ouderavonden regelmatig te bezoeken.

Schrijver Peter de Vries geeft aan dat dit handboek bedoeld is om scholen en leraren te helpen de relatie met ouders gericht vorm te geven op een manier die bij de school past. In het boek beschrijft hij de rol van de ouders op school en geeft uitleg over gedrag van ouders. Hij gaat in op het verschil tussen ouderparticipatie en ouderbetrokkenheid. Ouderparticipatie kennen we vooral op de basisschool bij het verrichten van handenspandiensten, zoals de voorleesoma, luizenmoeder of tuinvader. We spreken van ouderbetrokkenheid als uit het gedrag van ouders blijkt dat zij zich gedeeld verantwoordelijk voelen voor de schoolontwikkeling van hun kind. De ouders tonen belangstelling, scheppen voorwaarden voor het huiswerk maken en tonen respect voor de leraar. Ouderbetrokkenheid gebeurt vooral thuis. In deze herziene druk zijn allerlei praktische handreikingen te vinden. Niet alleen de theorie, maar ook tips en voorbeelden hoe je ouderbetrokkenheid organiseert en hoe je dit op school realiseert.

De bijlage bevat een grote hoeveelheid documenten die scholen kunnen overnemen en aanpassen om de relatie met ouders te optimaliseren.

Het boek is bedoeld voor leraren in zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Niet alleen ervaren leraren zullen veel tips uit dit boek kunnen halen. Ook studenten en beginnende leraren zullen met dit boek hun voordeel kunnen doen.

Neem je als school de ouders serieus, dan is dit boek een geweldig hulpmiddel!


Auteur: Peter de Vries
Uitgever: CPS onderwijsontwikkeling en advies, Zwolle
ISBN : 978-90-6508-560-3
Aantal pagina’s: -
Uitgegeven: Herziene druk 2010
Prijs: € 44,90

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Handboek Ouders in de school

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's