Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Meedoen en leren

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Meedoen en leren

Psychologie en pedagogiek van het jonge kind

3 minuten leestijd

Hoeveel lezen de leerkrachten zelf? En wat lezen ze? Bij de voorbereiding van dit nummer over het thema Lezen kwam die gedachte bij me op. Misschien moeten we daar ook nog eens een artikel aan wijden. Zou een student na de PABO -opleiding nog wel eens een studieboek ter hand nemen of wordt hij/zij zo opgeslokt door het gedoe van alledag dat er alleen koppen van de krant worden gesneld en hooguit gelezen wordt ter ontspanning of als het moet?

Ik ben bang dat studieboeken te weinig gelezen worden. En na het lezen van dit boek kan ik niet anders zeggen: ‘Jammer, je kan juist zo opknappen van een stuk theorie, dan weet je weer waarom je de ontwikkeling van kinderen zo boeiend vindt.’ Daarnaast is dit boek geen saaie opsomming van feiten over de psychologie en pedagogiek van het jonge kind, maar wordt er naast beschrijvende hoofdstukken veel gewerkt met praktische voorbeelden.

Dit boek heeft de ontwikkeling van het kind van de geboorte tot het eind van het aanvankelijk onderwijs (zo rond groep 5 à 6) als thema. Deze periode hebben de auteurs niet zonder reden gekozen. Tot in de kleuterfase is sprake van een ontwikkeling die pedagogisch gesproken gebaat is bij het volgen van rijpingsprocessen. Tijdens de kleuterperiode treden wezenlijke veranderingen op in de wijze waarop het kind in de wereld staat. Samen met andere ontwikkelingen leidt dit tot schoolrijpheid. Die rijpheid bereiken de meeste kinderen rond hun zesde à zevende jaar.

Van de leerkracht wordt na groep 2 een andere instelling verwacht. Was zij in de kleuterperiode vooral bezig met de vraag hoe zij de ontwikkeling van de kleuter kon stimuleren, vanaf groep 3 zal ze steeds meer leerprocessen gaan begeleiden. De auteurs merken op dat het vanzelfsprekend verwerven van begrip steeds meer plaats maakt voor echt leren. In de schoolse opvoeding geeft de pedagoog-leerkracht richting aan in plaats van te volgen.

Het spel van het jonge kind blijft intrigeren. Op een verhelderende manier worden in dit boek alle aspecten van het spel beschreven. ‘Pedagogisch gesproken is spel noodzakelijk’, schrijven Imelman en Goorhuis. Alleen daarom al moet iedere leerkracht dit boek lezen. In deze tijd van toetsen, testen en scoren is een juist zicht op de (spel)ontwikkeling van het jonge kind van groot belang.

Leerkrachten uit de kleuter- en onderbouw die kinderen veel speeltijd gunnen, weten zich door dit boek gesteund. In het spel leren kinderen volop, ook van elkaar. Daarom, lees Meedoen en leren, dat kan nog net voor je de toetskalender onder ogen krijgt.


Over de auteurs.

Prof.dr. Sieneke Goorhuis-Brouwer is orthopedagoog en bijzonder hoogleraar Spraak-en taalpathologie bij kinderen. Zij is verbonden aan de disciplinegroep Keel-,neus- en oorheelkunde van het Universitair Medisch Centrum Groningen.

Prof. dr. Jan Dirk Imelman was hoogleraar in de Geschiedenis en wijsbegeerte van opvoeding en onderwijs.


Titel: Meedoen en leren Psychologie en pedagogiek van het jonge kind
Auteurs: Sieneke Goorhuis en Jan Dirk Imelman
UItgever: ThiemeMeulenhoff
ISBN : 978 90 06 97803 2
Prijs: € 29,90

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Meedoen en leren

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 oktober 2011

De Reformatorische School | 40 Pagina's

PDF Bekijken